فائزون|۷ فروردین ۱۳۶۲

کدخبر : 10063 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۲۴

تاریخ شمسی

7 فروردین 1362

تاریخ قمری

12 جمادی‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

27 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- درپی بازدید فرمانده کل سپاه پاسداران از خط پدافندی لشکر31 عاشورا و لشکر27 محمد رسول‌الله(ص) در خط حد قرارگاه نجف در جنوب شیار بجلیه و پس از مشورت با فرمانده نیروی زمینی ارتش تغییراتی در طرح مانور عملیات به وجود آمد و مأموریت قرارگاه نجف که در طرح قبلی تلاش پشتیبانی بود به تلاش اصلی تبدیل شد. این تصمیم در جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه هم تأیید و سپس به‏‌صورت کتبی به قرارگاه‌های نجف و کربلا ارسال شد.

- تک محدود عراق به مواضع نیروهای لشکر5 نهر در حوالی نصر شاخه (منشعب از رودخانه دویرج)، شکست خورد.

- اعزام نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای مختلف کشور برای حضور در جبهه‌های جنگ و بازسازی مناطق جنگی.

- هیئت توجیه سیاسی لشکر1 مکانیزه عراق درپی فرار نیروهای عراقی از جبهه فرم سوگند‌نامه‌ای تنظیم و برای نظرخواهی آن را به رده‌های بالای ارتش این کشور ارسال کرد.

- پاک‌سازی 13 روستا در محور سنندج - مریوان به‏‌همت نیروهای سپاه، ژاندارمری، ارتش و پیش‏‌مرگان مسلمان کرد، در این عملیات 40 تن از افراد حزب دمکرات و کومه‌له کشته شدند، ‌از افراد خودی نیز 18 تن شهید و زخمی شدند؛ حمله افراد حزب دمکرات به روستای زاغان در شمال‌غربی سقز و سرقت وسایل درمانگاه این روستا.

- پاک‌سازی دو روستای بناویله و نیلان در جنوب‌شرقی سردشت به‏‌دست نیروهای یگان قدس، جندالله و پیش‏‌مرگان مسلمان کرد؛ بازپس‌گیری روستاهای کپه‌کند و درمان در شرق مهاباد از عوامل کومه‌له؛ عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای خودی برای پاک‌سازی روستاهای کانی‌رش، پیرانجوق و صوفیان در منطقه صومای در شمال‏‌غربی ارومیه؛ 3 نفر از عوامل حزب دمکرات و یکی از اعضای کومه‌له خود را به نیروهای سپاه میاندوآب و قادرآباد کردستان معرفی کردند.

- دستگیری یکی از افراد مهم سازمان کمونیستی اتحاد چپ معروف به حسن ماسالی در جنگل‌های ماسال گیلان با تلاش نیروهای سپاه، با اطلاعات به‏‌دست‏‌آمده از این شخص، 11 تن دیگر از افراد این گروه دستگیر شدند؛ دستگیری یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و تسلیم‏‌شدن یکی از عناصر اتحادیه کارگران کمونیست در تهران.

- رئیس‌جمهور در سفر به بندرعباس و بازدید از پایگاه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی: نیروی دریایی ما مأموریت حساس و مهمی را بر عهده دارد و تهدید دشمنان در این ناحیه یک تهدید جدی است.

- جهت‌گیری کلی سیاست اقتصادی ایران در سال جدید، تلاش‌های مؤثر دولت در مبارزه با تورم، محکومیت حمله عراق به چاه‏‌های نفتی نوروز و شرایط ایران برای انسداد نشت نفت از این چاه‏‌ها از موضوعات سخنان نخست‌وزیر در پایان اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید بود.

- معاون بخش برنامه‌ریزی بین‌الملل وزارت خارجه آلمان ‌شرقی در دیدار با طه یاسین رمضان در بغداد، ضمن تأکید بر لزوم گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی، حمایت کشورش را از مواضع عادلانه عراق در قبال حل مسئله جنگ با ایران اعلام کرد.

- بررسی مسئله آلودگی ناشی از نشت نفت چاه‌های نوروز و مخاطرات آن در اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران کویت؛ آسوشیتدپرس: وزیر بهداشت کویت اعلام کرد کشورش می‌کوشد تا به‏‌منظور مبارزه با نشت عمده نفت که سواحل خلیج‏‌فارس را در معرض تهدید قرار داده است میان دو کشور درحال جنگ ایران و عراق توافقی ترتیب دهد؛ روزنامه الفجر از اقدام یک‌جانبه عراق درباره تصمیم برای توقف عملیات نظامی در مناطق نزدیک حوزه نفتی نوروز خبر داد؛ بی‌بی‌سی: بغداد با تعویق عملیات جنگی در منطقه نشت نفت تا پایان مرمت چاه‌های مزبور، از نگرانی کشورهای عربی خلیج‏‌فارس کاسته است درحالی‏‌که ایران هنوز موافقت خود را دراین‌باره اعلام نکرده است؛ خبرگزاری عراق از توافق‏‌نکردن شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های امریکایی متخصص اطفای حریق برای مقابله با آتش‌سوزی و نشت نفت از حوزه نفتی نوروز خبر داد.

- نخست‌وزیر کویت در دیدار با وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس خواستار مداخله ابرقدرت‌ها برای پایان‏‌دادن به جنگ ایران و عراق شد. وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس در پایان سفرش به کویت درباره پایان‏‌بخشیدن به جنگ ایران و عراق گفت: انگلستان به‏‌عنوان یکی از اعضای شورای امنیت علاقه ویژه‌ای به پایان‏‌دادن به این جنگ دارد و از هیچ اقدامی دراین‏‌مورد دریغ نخواهد کرد؛ مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای، مسائل فی‌مابین و همچنین جنگ ایران و عراق و لزوم حل سریع این مناقشه ازجمله موضوعات مذاکرات وزیر امور خارجه ایتالیا با مقامات پاکستانی بود.

ارسال نظر






captcha
ارسال