فائزون|۲۹ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15606 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۵|۰۷:۴۳

تاریخ شمسی

29 آبان 1361

تاریخ قمری

4 صفر 1403

تاریخ میلادی

20 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در بمباران منطقه‌ عین‌خوش به‌وسیله‌ هواپیماهای عراقی، 2 نفر مجروح شدند و به 10 دستگاه تریلی و اتوبوس خساراتی وارد آمد؛ ستاد مشترک ارتش: پدافند هوایی، 5 فروند هواپیمای عراق را سرنگون کرد، شمار هواپیماهای سرنگون‌شده در منطقه‌ عملیاتی محرم به 24 فروند رسید.

- نیروهای بسیج و سپاه از شهرهای مشکین‌شهر، شیراز، سلماس و طبس عازم جبهه‌های جنگ شدند.

- عناصر غیر‌قانونی با حمله به روستای تازه‌آباد دیواندره و نقده، 3 معلم زن، یک نفر از اهالی روستا و 4 نفر از مأموران نیروگاه نقده را گروگان گرفتند؛ در برخورد نیروهای سپاه سردشت به کمین عناصر ضد‌انقلاب تعدادی از نیروهای سپاه شهید، زخمی یا مفقودالاثر شدند؛ برجای‌ماندن 7 مجروح در برخورد یک خودرو ارتش با مین در محور مهاباد ـ بوکان و یک کامیون حامل غذا با مین در نزدیکی پایگاه ارومیه؛ در درگیری بین نیروهای سپاه مهاباد با عناصر ضد‌انقلاب، 2 نفر از این افراد کشته شدند؛ 6 نفر از افراد حزب دمکرات و گروه کومه‌له خود را به سپاه شهرهای بانه، مهاباد، سنندج و بوکان معرفی کردند.

- اقدامات فرمانداری سردشت درخصوص تسلیح ساکنان برخی روستاها برای مقابله با عناصر ضد‌انقلاب؛ تجلیل نماینده‌ امام و امام‌جمعه‌ یزد از اقدامات فرهنگی و نظامی نیروهای مسلح در کردستان و تأکید بر لزوم همبستگی شیعه و سنی.

- اقدام عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تیراندازی به ماشین گشت سپاه در سی متری جی و نیروهای کمیته در خیابان کمیل تهران، خسارتی در بر نداشت؛ در تیراندازی عناصر سازمان به مأموران کلانتری یوسف‌آباد 2 نفر مجروح شدند؛ تیراندازی افراد سازمان به مأموران حفاظت شرکت توانیر در خیابان عباسپور تهران؛ درپی کشف یک خانه تیمی در خیابان مهدیه‌ تهران و درگیری ایجادشده، یک پاسدار مجروح و یک نفر از عناصر سازمان کشته شد؛ دستگیری 3 نفر از عناصر گروه‌های چریک‌های فدایی خلق در شهرکرد، 2 نفر از اعضاء سازمان کمونیستی سهند یزد و یک نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران.

- توضیحات مسئول شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان درباره‌ نتایج اقدامات نیروهای سپاه و نیروهای انتظامی علیه گروه‌های چپ مسلح در استان اصفهان و وضعیت فعلی این نیروها.

- رئیس‌جمهور در دیدار با فرستاده‌ ویژه‌ رئیس‌جمهور کومور، علت پافشاری بر مجازات متجاوز را تأمین امنیت آینده‌ منطقه و اجازه‌ندادن به متجاوزان برای تحمیل جنگ و تجاوز به کشور دیگر عنوان کرد.

- نامه‌ شدیداللحن سفیر ایران در کویت به اعلام پشتیبانی تسلیحاتی وزیر خارجه‌ فرانسه در کویت از عراق؛ تأیید حکومت‌های غیرمردمی، حمایت از گروه‌های تروریستی و حمایت از دولت‌های متجاوز توسط دولت‌های استعمارگر، ازجمله مواردی است که سفیر ایران در کویت در نامه‌ خود به سفیر فرانسه در آن کشور ذکر کرده است.

- سفر 2 روزه‌ وزیر امور خارجه‌ پاکستان به تهران و بیانیه‌ مطبوعاتی وی درباره‌ سیاست‌های خارجی کشورش و نتایج مسافرت‌های اخیر رئیس‌جمهوری پاکستان به کشورهای مختلف آسیایی؛ علی‌اکبر ولایتی در دیدار با وزیر امور خارجه‌ پاکستان: اساس سیاست ایران مداخله‌نکردن در امور داخلی کشورهای همسایه و حسن هم‌جواری با آنان است؛ بازتاب سفر وزیر خارجه‌ پاکستان به ایران در رادیوهای بیگانه: رادیو بی‌بی‌سی باتوجه‌به افزایش روابط بازرگانی دو کشور ایران و پاکستان از یک‌طرف و از طرف دیگر روابط دوستانه بین عربستان و پاکستان این‌گونه روابط تجاری را برای عربستان ناخوشایند ذکر کرد؛ رادیو امریکا، علت سفر وزیر خارجه‌ پاکستان را ترغیب ایران برای شرکت در مذاکرات غیر‌مستقیم ژنو درباره‌ افغانستان عنوان کرد و روابط ایران و پاکستان را در زمان جنگ تیره خواند.

- وزیر دارایی مجارستان هدف از سفر به ایران را اعلام آمادگی برای بازسازی مناطق جنگی، مبادلات بازرگانی و همکاری‌های فنی درزمینه حمل‌ونقل، کشاورزی و بهداشت عنوان کرد؛ وزیر کشاورزی ایران در دیدار با مسئولان کشاورزی مجارستان، آمادگی ایران را برای برقراری روابط دوستانه و همکاری درزمینه‌های کشاورزی و خرید مواد شیمیایی اعلام کرد؛ هیئت اقتصادی مجارستان در دیدار با وزیر اقتصاد ایران خواستار افزایش صادرات نفت به مجارستان شد.

- گفت‌وگوی صدام حسین با نشریه‌ المجله (چاپ لندن) و ادعای وی درباره‌ تجاوز ایران به خاک عراق.

- معاون نخست‌وزیر عراق، امریکا، شوروی و اسرائیل را به دادن تجهیزات نظامی به ایران متهم کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ امریکا، ادعای عراق را تکذیب کرد؛‌ به گزارش روزنامه‌ نیویورک تایمز، ایرانی‌ها موفق به استفاده از سلاح‌های امریکایی انبارشده در زمان شاه شده‌اند.

- پیش‌بینی خبرگزاری‌ها درباره‌ موضوع مورد مذاکره‌ شاه عربستان با مقامات الجزایر در سفر آینده‌ فهد به الجزایر.

- گزارش لیسترگود خبرنگار روزنامه‌ گاردین از وضعیت جبهه‌های جنگ بعد از اتمام عملیات محرم و اوضاع داخلی و سیاسی عراق و پیشنهاد عراق برای اجرای همه‌پرسی در به‌رسمیت شناخته‌شدن ایران و عراق و توانایی ایران برای ادامه‌ جنگ.

- مجلس ایران، بنیاد شهید، انجمن اسلامی معلمان و جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، ‌تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را امکانی برای تحقق خواست‌های مردم عراق در مبارزه با ابرقدرت‌ها خواندند، دانشجویان مسلمان عراقی و غیرعراقی مقیم لندن نیز از تشکیل این مجلس در عراق حمایت کردند.

- تلاش حکومت بعث عراق برای آزادسازی 300 سرباز اسیرشده به‌دست پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال