فائزون|۳۰ آبان ۱۳۶۶

کدخبر : 15609 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۵|۰۷:۵۱

تاریخ شمسی

30 آبان 1366

تاریخ قمری

28 ربیع‌الاول 1408

تاریخ میلادی

21 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- در منطقه عملیاتی نصر8: پاتک دشمن به مواضع لشکر21 در ارتفاع گرده‏‌رش؛ مقاومت لشکر21 و شکست پاتک دشمن؛ جای‏گزینی لشکر7 ولی‏عصر(عج) به جای لشکر21 امام رضا(ع). تصمیم قرارگاه رمضان به اجرای عملیات روی ارتفاع ویولان با نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- جلسه مشترک نیروی زمینی سپاه، قرارگاه نجف و فرماندهان یگان‌‏ها. تشریح اوضاع و سختی‌‏های عملیات نصر8 از زبان فرماندهان یگان‌‏ها. ابلاغ برنامه حفظ خط، تک ایذایی و بازسازی جهت آمادگی مجدد به فرماندهان یگان‌‏ها. شهادت راوی لشکر7 ولی‏عصر(عج).

- تصرف مقر یک گردان عراقی و 9 پایگاه آن در جاده کرکوک به‏‏‌وسیله اتحادیه میهنی کردستان عراق. سقوط یک هواپیمای اف‏ـ4 خودی در خاک دشمن. عراق عملیات مشترک ایران و کردهای عراقی در استان دهوک را تکذیب کرد. تصرف دو پایگاه خودی در منطقه سردشت به‏ وسیله حزب دمکرات. درگیری نیروهای خودی با افراد کومه‏‌له در منطقه مریوان. کشف 60 کیلو تی.‏ان.‏تی در غرب کشور که به مقصد میدان امام ‏خمینی تهران حمل می‏ شد.

- بارگیری کشتی حامل مواد شیمیایی از روتردام به مقصد کویت. توقیف کشتی یونانی جی‏می‏‏لیتا در نزدیکی جزیره فارسی و پرواز هلی‏کوپترهای امریکایی برای حمایت از آن. گزارش رویتر از تعقیب کشتی امریکایی گلف‏فیلتا به‌وسیله قایق‏‌های تندرو.

- گزارش یونایتدپرس و رویتر از تلاش امریکا و کشورهای غربی برای پاک‏سازی آب‏‌های خلیج‌‏فارس از مین. غیرممکن بودن پاک‏سازی به دلیل تعلق کران‌ه‏ای از خلیج‌‏‏فارس به ایران. تأکید انگلیس بر حمایت از مین‏‌روب‌‏های هلند و بلژیک. اعتقاد صاحب‏نظران بریتانیا بر عدم تمایل امریکا و انگلیس به درگیری با ایران در خلیج‌‏فارس و سعی بر تمرکز تلاش‌‏های سیاسی.

- مقامات امریکایی: اگر حمایت بین‏ المللی از حضور امریکا در منطقه رو به‏ سردی باشد و امریکا در آن‏‏جا در معرض خطر قرار گیرد، ایرانی‌‏ها احتمال دارد لبنان دیگری به ‏وجود آورند و ما را به خاک و خون بکشند و ما اراده کافی برای ماندن در آن‏جا را نداریم. آقای هاشمی رفسنجانی در پیامی به رئیس مجلس بلغارستان: چنانچه حضور امریکا در خلیج‌‏فارس با نیات تجاوزکارانه ادامه یابد، باید منتظر حوادث ناخوشایند و ناامنی‏ بیش‏تری در منطقه بود. روزنامه الانباء کویت با انتقاد از عدم قاطعیت امریکا، خواهان تداوم حملات آن کشور به منافع ایران شد.

- فرمانده ناوگان شوروی حضور امریکا و هم‏ پیمانانش در منطقه را عامل تشنج دانست، وی حضور ناوگان شوروی را برای رفع خطر مین‏‌ها و نه افزایش تشنج توصیف کرد. وزیر دفاع فرانسه: اگر اوضاع چنان بود که امروز هست، دستور اعزام ناو کلمانسو صادر نمی‏ شد.

- هزینه رایج نجات کشتی‏‌های آسیب‏ دیده و تغییر آن به‏ وسیله ایران.

- زمان اعزام نیرو از شهرهای استان تهران و ارسال هم‏زمان کمک‌‏های غیرنقدی در کاروان تدارکاتی سپاهیان محمد(ص). سخن‏گوی سپاه از اعزام مداوم، گسترده و ماهانه به جبهه‏‌ها خبر داد.

- تظاهرات دانشگاهیان دانشگاه شهید بهشتی در حمایت از بیانیه شورای عالی پشتیبانی جنگ جهت حضور در جبهه و جهاد مالی. بخش‏نامه وزیر کار به مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی دربارة سازمان‏دهی و اعزام نیروهای تحت پوشش به جبهه‏‌های نبرد. تشکیل دفتر امور رزمندگان در سازمان اداری و استخدامی کشور. تسهیلات دادرسی برای رزمندگان در قوه قضاییه. کمک مالی برخی از اهالی کشورهای حاشیه خلیج‌‏‏فارس به جبهه‏‌‌ها.

- مانور یگان‌‏های رزمی در گنبد و ساری. سخنان آقای هاشمی در مازندران درباره نیاز جبهه‏‌ها به نیرو و امکانات مالی جهت گسترش سازمان رزم و تأکید بر عدم سازش با دشمن. آقای خاتمی وزیر ارشاد اسلامی در اجتماع کارکنان این وزارت‏‏خانه: اهتمام به امر جنگ از آن‏رو نمی‏‌باشد که ما جنگ‏ طلب هستیم، بلکه این توجه از این جهت است که ملت‏ ما به صلح می‏ اندیشد، لذا باید تجاوز از بین برود تا صلح پایدار به‏ وجود آید.

- رئیس‏ جمهور در اجتماع روحانیان و امامان جماعات استان تهران: امریکا در خلیج‏‌‌فارس کاری از پیش نخواهد برد. امریکا دست به جنگ اتمی نخواهد زد زیرا روی او فشار هست... امریکا از این که در خلیج‏‌فارس کاری بکند ترس دارد. چند هفته است که اروپای غربی از ما نفت نمی‏ خرد ولی ما نفت خود را در بازارهای معروف دنیا می‏ فروشیم... شعار دشمن ما صلح... ولی شعار ما تنبیه متجاوز است... امام یک سال و یا یک سال و نیم پیش به من گفتند اگر ما این‏جا کوتاه بیاییم، دشمن تا تهران خواهد آمد... حضور روحانیون در جبهه‏ ها یک ضرورت قطعی است. ما اگر بگوییم هر کجا امنیت است، آن‏جا تبلیغ می ‏کنیم. این درست نیست. من والله اگر می‏‌توانستم و شرایط اجازه می‏ داد از جبهه‏‌ها منفک نمی‏‌شدم و می‏‌رفتم در میان این جوانان پرشور و خداپرست.تفقه در دین در جبهه‏‌ها است.

- تجزیه و تحلیل حمله آتی ایران در مؤسسه مطالعات استراتژیک بروکینگز امریکا. اعلام آمادگی یاسر عرفات برای اعزام چریک‏‌های فلسطینی به کویت و کشورهای عربی حوزه خلیج‏‌فارس جهت دفاع از آنها در مقابل ایران. رادیو بغداد: ایران قصد حمله ای بزرگ با هدف تصرف بصره را دارد.

- نگرانی کشورهای حاشیه خلیج‏‌فارس از سرنوشت جنگ عراق و ایران. امیر قطر و وزیر دفاع امارات از ایران خواستار پاسخ مثبت به قطع‏نامه 598 شورای امنیت شدند. وزیر خارجه کویت، شوروی را سد کننده اجرای قطع‏نامه 598 دانست.

- ششمین اجلاس وزیران دفاع شورای همکاری خلیج‏‌فارس در ابوظبی. وزیر دفاع کویت موضوعات این اجلاس را شامل دو بخش سیاسی (تجاوز اخیر ایران علیه کشتی‌‏ها) و نظامی (همبستگی و افزایش آموزش جهت مقابله با تهدیدات حال و آینده) دانست. ولیعهد اردن آشتی سوریه و عراق را در حال پیشرفت ارزیابی کرد.

- عراق یک تبعه آلمانی متهم به جاسوسی را آزاد کرد.

- مجله نیروی هوایی ترکیه در مقاله‏ ای افزایش حضور نظامی امریکا را باعث افزایش بحران دانست و بر پایان جنگ ایران و عراق تأکید کرد. این مقاله پیروزی ایران در جنگ و هرگونه تهدید علیه خط لوله نفتی کرکوک را زیانی غیرقابل تحمل برای ترکیه خواند.

- دیپلمات‏‌های ایرانی در "بن" متهم به قاچاق اسلحه برای ایران شدند. ایتالیا ارسال سلاح به ایران را تکذیب کرد. گزارش‌‏هایی از ابراز علاقه چینی‏‌ها به ارسال سلاح به ایران.

- زیان یک شرکت ژاپنی از تعلیق پروژه احداث بزرگ‏راهی در عراق. گزارشی از افزایش واردات ایران از دُبی.

- بازتاب سخنان رئیس‏ مجلس شورای اسلامی درباره مذاکره با شوروی به‏ منظور انعقاد یک پیمان جدید دفاعی، در مطبوعات فرانسه، ایتالیا و کویت.

ارسال نظر






captcha
ارسال