فائزون|۷ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10064 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۳۰

تاریخ شمسی

7 فروردین 1359

تاریخ قمری

10 جمادی‌الاول 1400

تاریخ میلادی

27 مارس 1980
 
خلاصه روز: 

- گزارش رویتر از تلاش رهبران سنای امریکا برای حل بحران گروگان‌ها از طریق جلب رضایت ایران با انتشار "کتاب سپید" حاوی گزارشی درباره روابط ایران و امریکا در زمان سلطنت شاه مخلوع و موافقت سایروس ونس با آن. خبر رادیو لندن از به تعویق افتادن تشکیل مجلس که قرار بود تکلیف گروگان‌ها را مشخص کند و نیز اعلام موافقت آیت‌الله بهشتی با محاکمه گروگان‌ها در صورت عدم بازگشت شاه و ثروتش.

- یونایتدپرس از واشنگتن گزارش داد که یک ایرانی اخیراً با 35 قطعه عکس از سفارت امریکا در تهران وارد ایالات متحده شده است.

- مطالب بخش عربی رادیو امریکا در برنامه "بررسی مطبوعات" خود که به موضوع عزیمت شاه از پاناما پرداخت شیکاگو تریبون: چگونه جایز است که سرنوشت و زندگی گروگان‌های امریکایی و امنیت تمام خاورمیانه برای طحال سرطانی شاه به مخاطره بیفتد؟ نیویورک تایمز: هر یک از شاه سابق ایران و مناخیم بگین نخست‌وزیر اسرائیل در جای نادرستی پیاده شدند. واشنگتن پست: صادق قطب‌زاده گمان می‌کند که مسئله انتقال گروگان‌ها به جایی که تحت کنترل دانشجویان تندرو نباشد با شکست مواجه شده است. لس‌آنجلس تایمز: کارتر حاضر نشد جنایات شاه را بپذیرد و به اشتباه امریکا در جانبداری از این جنایات اعتراف کند.

- احضار کاردار سفارت ایران در بغداد به وزارت خارجه عراق و تسلیم یادداشت اعتراضیة شدیداللحن در زمینه سخنان اخیر بنی‌صدر درباره "جزایر اشغالی خلیج عربی" (فارس) به وی. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره سخنان اخیر بنی‌صدر. پخش قسمتی از مندرجات روزنامه الجمهوریه از بخشی عربی رادیو بغداد که در آن ایران به طور تلویحی تهدید شده است.

- ادامه تحرکات ارتش عراق در مرزهای جنوبی ایران به نقل از منابع ایران از جمله: مانور در منطقه ناصریه، استقرار موشک‌های زمین به زمین و زمین به هوا در اطراف پایگاه هوایی الشعیبه به طرف مرزهای ایران و اعزام یک افسر و سه سرباز تکریتی بعثی به هر یک از پاسگاه‌های مرزی عراق به دستور عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق هم‌زمان با ادامه تحرکات عوامل وابسته به عراق در خوزستان از جمله: انفجار در بازار سیف خرمشهر و انفجار یک پل در بخش مرزی بستان.

- گزارش ژاندارمری ناحیه کرمانشاه به استانداری دربارة ورود 200 الی 252 زن و مرد و کودک رانده شده عراقی به داخل مرزهای ایران.

- ادامة ناآرامی‌ها در استان کرمانشاهان: آزاد شدن تنگه‌‌ هاوان به دست سپاه پاسداران، پاکسازی مناطق مرزی ازگله و شیخ سله، درگیری چند روز قبل نیروهای قیاده موقت با مهاجمین که به شکست مهاجمین منجر شد، رفتن یک افسر پناهنده عراقی به همراه یک پاسدار به عراق، نیاز سپاه جوانرود به نیرو برای ادامه پاکسازی، پیام سپاه به ستاد مشترک ارتش درباره تأمین نیرو و ایجاد هماهنگی با ارتش برای عملیات در منطقه پاوه و جنوب آن.

- ادامه ناآرامی‌ها در ارومیه: درگیری نیروهای ارتش با عناصر حزب دمکرات، حمله مهاجمین مسلح به روستاهای راژان و آق‌بولاغ، درگیری جوانمردان با مهاجمین در اطراف قریه غلات در 10کیلومتری نقده. گزارش شهربانی ارومیه از ورود افراد مسلح کرد ترکیه به خاک ایران برای کمک به ضد انقلابیون. تظاهرات مردم ارومیه بر ضد تحرکات ایذایی گروه‌های مسلح و حمایت از ارتش.

- توضیحات مقامات مسئول و نیز برخی سران حزب دمکرات درباره درگیری‌های اخیر منطقه اشنویه ـ نقده. هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه دولت: این درگیری‌ها به دنبال حمله بعضی‌گروه‌های مسلح به طرف پاسگاه ژاندارمری بوده است. استاندار آذربایجان‌غربی: برخی از گروه‌ها نیز باید قبول کنند که ارتش به هر منطقه‌ای که لازم باشد خواهد رفت. اعلامیه استاندار آذربایجان‌غربی: از مردم دلسوز و متعهد می‌خواهیم که افراد مخل نظم و محرکین و توطئه‌گران را دقیقاً شناسایی کرده و به مقامات مسئول معرفی نمایند. مسئول حزب دمکرات در مهاباد: مسئولیت این ناآرامی‌ها مستقیماً به عهده فئودال‌های منطقه است. کریم حسامی یکی از سران سرشناس حزب دمکرات: تلفنی به ما اطلاع داده شد که عده‌ای از پاسداران و سه تانک ارتش به طرف این منطقه در حال حرکت بودند.

- اعلامیه شاخه کردستان سازمان چریک‌های فدایی خلق درباره حوادث اشنویه با عنوان "در شرایطی می‌خواهند مردم را خلع سلاح نمایند که در قلعه‌تان فاجعه قارنا تکرار می‌شود." سازمان مزبور در این اعلامیه از یک قتل عام حرف می‌زند و مسئولان نظام را جاسوسان و نهادهای آن را پایگاه‌های امپریالیسم امریکا می‌خواند. (ضمیمه دارد)

- افشای مذاکره بین کومه‌له و سپاه رستگاری (رزگاری) به وسیله شاخه سنندج سازمان چریک‌های فدایی خلق که حکایت از وجود اختلاف بین گروه‌های محلی مسلح مخالف نظام دارد. گزارش نشریه سازمان چریک‌های فدایی خلق از تحرکات سپاه رستگاری و مریدان شیخ عثمان در منطقه که سازمان آنها را هم عامل بعث عراق و هم عامل ارتش و نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کند.

- مبادله هفت روستایی که قبلاً به دست افراد مسلح اسیر شده بودند با سه نفر از بازداشت‌شدگان درگیری‌های اخیر منطقه اورامانات. فرماندار اورامانات خبر از تحویل سلاح 15 نفر از افراد مسلح حزب دمکرات داد.

- گزارش شهربانی بروجرد از حرکت دو مینی‌بوس حامل افراد سازمان چریک‌های فدایی به سمت کوه‌های اطراف. گزارش رکن سوم ستاد مشترک ارتش از تحرک مشابه در سنندج‌.

- گزارش بامداد از راهپیمایی عده‌ای از جوانان بندر انزلی در حمایت از به آتش کشیده شدن یک رستوران در دهکده ساحلی و دادن توضیحات در این باره در خیابان‌های رشت. سخنران راهپیمایی: ما در بندر انزلی دست به افشاگری علیه سرمایه‌داران زده‌ایم. نکوهش فرماندار بندر انزلی از حمله به دهکده ساحلی: این کار عملی انقلابی نیست.

- بررسی پیام نوروزی امام‌خمینی در نشریه "نامه مردم" ارگان حزب توده که به بهانه این بررسی در واقع دیدگاه‌های این حزب درباره امریکا و عوامل داخلی آن، دولت موقت، اوضاع اقتصادی، اصلاحات ارضی و بازرگانی خارجی درج شده است.

- چاپ مطلبی با امضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کارخانجات در روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان "اخطار به رهبری سازمان مجاهدین خلق ایران" که در آن عملکرد و رفتار سازمان مزبور بر خلاف مواضع اعلام شدة آن توصیف و روش رهبران کنونی سازمان مغایر با مشی بنیانگذاران آن دانسته شده و بر انحراف آنان از خط اسلام اصیل تأکید شده است.

- اعتراض‌های وسیع و عمدتاً سازمان یافته به نحوة برگزاری دور اول انتخابات مجلس شامل اعتراض ده‌ها شخصیت، سازمان و گروه در شهرهای تبریز، نوشهر، رودسر، لنگرود، اراک، کرج، مشهد، کاشان، زنجان و ماکو به وجود تقلب در انتخابات.

- مصاحبه‌ مطبوعاتی مسئول روابط عمومی کمیته مرکزی درباره مسائل انتخابات و اتهاماتی که گروه‌‌‌های سیاسی مختلف به کمیته انقلاب اسلامی وارد می‌کنند و تکذیب مطالب نشریه مجاهد در مورد خواهر حریری مطلق.

- اظهار نظر دو تن از مقام‌های مسئول درباره آینده انتخابات از نظر تأیید و ابطال؛ دکتر محمدجواد باهنر عضو شورای انقلاب: یک کمیسیون هفت نفری را شورای انقلاب مأمور رسیدگی به شکایات و تخلفات و احیاناً تقلبات انتخاباتی کرده است. آیت‌الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور: اگر تقلب در انتخابات محسوس باشد و اعتراضات رسیده وارد باشد انتخابات در آن منطقه باطل می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبه‌ دکتر علی‌اکبر معین‌فر وزیر نفت با روزنامه رسمی المجاهد چاپ الجزایر: «با چنان رقم استخراجی، تا سی سال دیگر یک قطره نفت در خاک ایران باقی نمی‌ماند.» تصمیم شرکت ملی نفت ایران مبنی‌بر لغو سرمایه‌گذاری 17 میلیون دلاری در ایجاد یک پالایشگاه نفت در کره‌جنوبی به نقل از خبرگزاری فرانسه از سئول.

- قطب‌زاده مجدداً مواضع وزارت خارجه را در رسانه‌های داخلی اعلام کرد و خبر داد شوروی با اصل مذاکرات مستقیم در مورد افغانستان موافقت کرده است. گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو درباره تکذیب اظهارات قطب‌زاده. پاکستان در این زمینه سیاست سکوت و انتظار را ترجیح می‌دهد. نمونه‌هایی از خبرهای مندرج در مطبوعات ایران که تضاد بین ایران و شوروی را تشدید می‌کند: خبر روزنامه اطلاعات به نقل از منابع مطبوعاتی هند که حاکی است اتحاد شوروی قصد دارد با آموزش نظامی افراد و قبایل بلوچ افغانستان به مناطق نفت‌خیز خلیج‌فارس مستقیماً دست پیدا کند. خبر روزنامه جمهوری اسلامی از پیوستن سربازان مسلمان ارتش شوروی به مبارزان افغانی به نقل از یک منبع موثق غربی.

- بازتاب روابط ایران و شوروی به خصوص جایگاه افغانستان در دو تفسیر مفصل رادیو لندن و الحوادث چاپ لندن که حاوی نکات مهمی است. رادیو لندن: آیت‌الله خمینی در پیام آغاز سال نو شدیدترین حمله خود را به خطری که شوروی در بردارد ابراز داشت؛ بنی‌صدر در انتقاد از شوروی کلامش صریح تر از رهبران دیگر ایران بوده است؛ رد پیشنهاد بنی‌صدر مبنی‌بر تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان ایران، الجزایر، فلسطینی‌ها و یک کشور اروپایی مانند سوئد برای حل مسئله افغانستان، از سوی شوروی؛ عدم عکس‌العمل رسمی به اظهارات قطب‌زاده؛ بیانات رسمی و تفسیرهای مختلف در جراید و رادیو شوروی که در آنها اتحاد شوروی دوست ایران در راه مبارزه با امپریالیسم عنوان می‌شود. الحوادث چاپ لندن: شوروی نسبت به مرزهای خود حساس است و اشغال افغانستان به این علت است؛ ایران از دید مسکو نقطه ارتباطی شوروی با اقیانوس هند است؛ ایران بی‌طرف مانند سدی در برابر قدرت‌های دیگر است؛ ایران می‌تواند کمبود نفت شوروی و اروپای شرقی را جبران کند.

- گزارش یونایتدپرس که حکایت از گسترش روابط عراق با شوروی دارد. گزارش جمهوری اسلامی از قرارداد دولت عراق جهت تهیه و نصب رآکتور اتمی با کشورهای ایتالیا، فرانسه و برزیل و نگرانی برخی کشورها از امکان تولید بمب اتمی در عراق.

- موافقت هند با اعطای هویت دیپلماتیک به سازمان آزادیبخش فلسطین.

ارسال نظر






captcha
ارسال