فائزون|۷ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10065 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۳۲

تاریخ شمسی

7فروردین 1358

تاریخ قمری

28 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

27 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- تشدید مجدد درگیری در گنبدکاووس از ساعت 5 بامداد. فرستادن نیرو و امکانات برای دو طرف درگیر از شهرهای مختلف. تماس تلفنی آیت‌الله طالقانی با سرپرست فرمانداری گنبد و توصیه به تشکیل شورای موقت پنج نفره از طریق انتخابات آزاد. نخست‌وزیر هیأتی را به سرپرستی را دنیا به گنبد فرستاد. امضای توافقنامه آتش‌بس بین دو طرف درگیر و برقراری آتش‌بس از ساعت 6 بعدازظهر. نقض آتش‌بس در شب و آغاز درگیری‌ها و گروگان گرفتن رئیس شهربانی به دست عناصر ترکمن. استاندار مازندران آمار تلفات امروز را 12 کشته و 40 زخمی‌اعلام کرد.

- پیام وزیر کشور خطاب به اهالی گنبد و حومه: هیچ‌یک از واحدهای انتظامی‌ دخالتی در‌‌این اتفاقات (گنبد) نداشته‌اند. هیأتی مرکب از سه کارمند عالی‌مقام برای برقراری آتش‌بس عازم منطقه می‌شوند.

- اعلام رسمی‌ دولت مبنی‌بر دخالت گروه‌های کمونیستی در درگیری گنبد و محکومیت آنها ؛ مهندس بازرگان: تحریکات ناجوانمردانه و توطئه‌های نابکارانه … از ناحیه گروه‌های کمونیستی، غیرملی و ضداسلامی‌ است که سنگ آزادی و طرفداری از خلق و ضدیت با استعمار را به سینه می‌زنند.

- پیام آیت‌الله طالقانی خطاب به گروه‌های درگیر در ترکمن‌صحرا و درخواست ترک مخاصمه.

- جوسازی تبلیغاتی سازمان چریک‌های فدایی برای تعدیل فشارهای ناشی از افشاگری‌های انجام شده درباره دخالت مستقیم‌‌ این سازمان در درگیری‌های گنبد با انتخاب یک خبر پخش‌شده از قول خبرگزاری‌های خارجی در صدا و سیما و تاکید بر‌‌این‌که فداییان خلق هیچ‌گاه دستور حمله به پادگان‌ها و مراکز نظامی‌ دیگر را صادر نکرده و نمی‌کنند، ولی همواره در برابر توطئه‌های ارتجاع و امپریالیسم در کنار مردم تا آخرین قطره خون خود از منافع خلق‌های‌‌ ایران دفاع خواهند کرد.

- گزارش کیهان از آخرین وضعیت سنندج: شهر سنندج حالت عادی خود را بازیافته و مردم اجساد کشته‌شدگان را جمع‌آوری می‌کنند. شورای پنج نفری در بیانیه‌‌ای مجاهدان و مبارزان را برای پاسداری و حفظ نظم شهر دعوت کرد. سخنگوی شورا شایعه کشته شدن دویست نفر در درگیری‌های سنندج را تکذیب کرد و آمار صحیح را انتشار داد.

- انتشار اطلاعیه شماره 5 نظامیان متحصن در مسجد جامع سقز شامل خواسته‌های آنها و تاکید بر این‌که تا اجرای خواسته‌هایشان همچنان به تحصن ادامه خواهند داد.

- بازتاب تحولات کردستان در رادیو لندن: دولت می‌خواهد موافقتنامه خود با مردم کردستان (اعطای حق خودمختاری) را حداقل دربارة عمده‌ترین ملیت‌های غیرفارس‌‌ایران اجرا نماید.

- مصاحبه صادق‌‌وزیری به عنوان نماینده کردهای مقیم مرکز با کیهان درباره روند و نتایج مذاکرت هیأت اعزامی‌ از تهران به کردستان: عدم آزادی بموقع اسرا، امتناع ستاد ارتش از دستورهای وزیر کشور و آیت‌الله طالقانی از عوامل اتلاف وقت هیأت بودند.

- متن کامل بیانیه اعلام موجودیت و برنامه‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی‌. براساس‌‌این بیانیه، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی‌از گروه‌های انقلابی - مذهبی امت واحده، توحیدی بدر، توحیدی صف، فلاح، فلق، منصورون و موحدین تشکیل شده است. ‌‌این سازمان متعهد است که با عناصر، سازمان‌ها، حکومت‌ها، ابرقدرت‌ها و هر جریانی که علیه گسترش و تحقق انقلاب اسلامی‌ عمل کند از متجاوزان صهیونیست تا عناصر منافق منحرف و فرصت‌طلب داخلی، مبارزه‌‌ ایدئولوژیک و سیاسی نموده و در صورت لزوم دست به حمله‌های نظامی‌ بزند.

- گزارش رادیو مسکو و آسوشیتدپرس دربارة قراردادهای تسلیحاتی خارجی‌‌ایران: علی اردلان (وزیر اقتصاد و دارایی):‌‌ایران تاکنون از خرید جنگ‌افزار به مبلغ بیش از ده میلیارد دلار از انگلیس صرف‌نظر کرده است. مدنی:‌‌ ایران تصمیم دارد بخشی از سلاح‌ها از جمله هواپیماهای اف - 14 را به آمریکا بفروشد.

- گزارش آسوشیتدپرس از عدم موفقیت دولت موقت در خلع سلاح عمومی‌: دولت‌‌ ایران مکرراً از مردم خواسته که 300 هزار قبضه اسلحه‌های را که از زرادخانه‌های کشور برده‌اند، باز گردانند ولی تنها یک سوم‌‌ این میزان بازگردانده شده است.

- سخنان دکتر صادق طباطبایی (معاون وزیر کشور) درباره پیش‌نویس قانون اساسی: در قانون اساسی جدید‌‌ ایران حقوق فردی و اجتماعی کلیه افراد ملت رعایت شده و اصالت آزادی برای همه افراد و گروه‌های مورد نظر قرار گرفته است. اقلیت‌ها و گروه‌های سیاسی هیچ‌گونه محدودیتی نخواهند داشت و به همه مخالفین اجازه هرگونه فعالیت علنی و مثبت داده شده است و ….

- سخنرانی امام خمینی درباره ناآرامی‌های اخیر، لزوم حفظ مرزها و قطع دست خرابکاران. اظهار امیدواری امام به برقراری صلح و صفا و آرامش در کردستان و‌‌این‌که همه، کردستانی و آذربایجانی و … با هم برادر باشیم.

ارسال نظر






captcha
ارسال