فائزون|۲ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10067 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۴۰

تاریخ شمسی

2 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

24 جمادی‌الاول 1399

تاریخ میلادی

22 آوریل 1979
 
خلاصه روز: 

- تشدید درگیری در نقده: گسترش درگیری نقده به سرتاسر شهر و روستاهای اطراف و افزایش تلفات؛ هشدار سرلشکر فربد رئیس ستاد کل ارتش مبنی‌بر دخالت نیروهای مسلح در نقده چنانچه درگیری خاتمه نیابد؛ حرکت نیروهای ارتش به سوی نقده قبل از انقضای مهلت داده شده (در ساعت 4 بعدازظهر).

- تلاش گروه‌های درگیر در حوادث نقده برای جلوگیری از اعزام نیروهای دولتی به نقده؛ عزالدین حسینی: «مردم نگران دخالت ارتش هستند که رهسپار نقده است. » غنی بلوریان: «رفتن افراد مسلح به نقده ممکن است موجب تحریک شود و به آتش جنگ دامن بزند. » قاسملو: «من توصیه می‌کنم دولت از اعزام ارتش به نقده خودداری کند. » با همۀ این مخالفت‌ها، یگان‌های نظامی‌ از پیرانشهر و قوشچی به سوی نقده روانه شده و در شهرک محمدیار استقرار یافتند تا چنانچه درگیری ادامه یابد، به نقده وارد شوند. از سوی دیگر، پس از پیاده شدن 90 تن از پاسداران سپاه تهران در فرودگاه ارومیه، حجت‌الاسلام حسنی (فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ارومیه) به اتفاق عده‌‌ای از آنان به نقده وارد شدند.

- آغاز مذاکرات بین فرماندار نقده، استاندار آذربایجان‌غربی، آیت‌الله فوزی، شیخ‌عزالدین حسینی، حجت‌الاسلام میرزاابراهیم محرر، حاج‌ملاصالح رحیمی‌ و عبدالرحمن قاسملو در روستای محمدیار و امضای توافقنامه سه ماده‌ای آتش‌بس و اعلام آن در ساعت شش بعدازظهر از رادیوهای ارومیه و مهاباد؛ بی‌توجهی دوطرف درگیر به‌‌ این توافقنامه و ادامه زد‌و‌خورد.

- ورود نیروهای ارتش به نقده در ساعت 6 بعدازظهر پس از پایان یافتن مهلت داده شده و استقرار آنان در محل‌های مختلف؛ خروج نیروهای درگیر از شهر و کاهش تیراندازی‌ها و برقراری آرامش.

- اعتراض مردم سردشت، پیرانشهر و اشنویه به درگیری نقده و درخواست خاتمه فوری آن.

- مفتی‌زاده در سنندج خبر اعلام جهاد بر ضد گروه‌های چپی را تکذیب کرد و گفت که بین وی و عزالدین حسینی در اجرا کردن خودمختاری در کردستان اختلاف هست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تکذیب دخالت حزب دمکرات عراق در درگیری‌های نقده از زبان سخنگوی‌‌ این حزب.

- خبر مذاکره بین دولت عراق و حزب دمکرات عراق (قیاده موقت) را در مورد سرنوشت کردستان عراق، نعیم حداد (رهبر جبهه پیشرو عراق) تکذیب کرد.

- تهدید آیت‌الله محمدطاهر آل‌شبیرخاقانی به ترک کشور در اعتراض به آنچه وی آن را مداخله بی‌رویه کمیته‌ها بر خلاف موازین شرعی و قانونی؛ عدم تطبیق پاره‌‌ای محاکمه‌های دادگاه‌ها با اصول شرعی؛ حمله به خانه‌ها و … نامید و بازتاب آن در آسوشیتدپرس. 

- دعوت ستاد مرکزی شوراهای ترکمن‌صحرا از گروه‌های سیاسی منطقه به حفظ وحدت و یکپارچگی در مقابل نقشه‌های تفرقه‌افکنانه عوامل ارتجاع و سرسپردگان رژیم سابق.

- درج مقاله‌‌ای با عنوان "بهانه‌ها را از دست خائنان باید گرفت" در روزنامه اطلاعات به قلم آیت‌الله خلخالی که در آن، تشکیل حزب جمهوری خلق مسلمان در مقابل حزب جمهوری اسلامی‌ و درخواست آیت‌الله شریعتمداری از مقلدان خود مبنی‌بر ثبت‌نام در آن حزب به عنوان اقدامی‌ تفرقه‌افکن در جامعه اسلامی، تقبیح شده است.

- مدنی (فرماندة نیروی دریایی) با اعلام کاهش پرسنل نیروی دریایی، نقش‌‌ این نیرو را در محافظت از شاهراه‌های نفتی تشریح کرد.

- تهیه پیش‌نویس احکام اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ برای تصویب در شورای انقلاب: جواد منصوری فرمانده، یوسف کلاهدوز مسؤول آموزش، عباس زمانی (ابوشریف) مسؤول واحد عملیات، علی‌محمد بشارتی مسؤول اطلاعات و تحقیقات، سیداسماعیل داوودی مسؤول اداری و مالی، محسن رفیق‌دوست مسؤول تدارکات، مرتضی الویری مسؤول روابط عمومی، یوسف فروتن معاون روابط عمومی‌.

- دکتر ابراهیم یزدی به دستور مهندس بازرگان (نخست‌وزیر دولت موقت) به سمت سرپرستی وزارت امور‌خارجه منصوب شد.

- امام‌خمینی و تقبیح اقدام سنای آمریکا در محکوم کردن اعدام‌ها در‌‌ ایران و تاکید بر بی‌ارزش بودن هرگونه رابطه با آمریکا: مجالس آمریکا هم ما را محکوم می‌کنند؛ برای‌‌ این‌که داغی که به دل آمریکا وارد شده است به واسطه‌‌ این نهضت، به دل هیچ‌کس وارد نشده است … ما روابط با آمریکا را می‌خواهیم چه بکنیم! روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم‌ است؛ روابط یک غارت‌شده با‌ یک غارتگر‌است.

- مسأله جزایر سه‌گانه‌‌ ایرانی خلیج‌فارس و دیدگاه رئیس دولت امارات‌ متحده‌عربی: اگر استرداد جزایر تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک و ابوموسی تحقق یابد، بیش از آنچه به نظر‌ می‌رسد حائز اهمیت خواهد بود.

- تفسیر روزنامه کویتی " الوطن " از تهدید آمریکا به اعمال زور در منطقه: تهدید غیرمستقیم آمریکا مبنی‌بر اعزام یکصد هزار سرباز به منطقه خلیج (فارس)، به دنبال امضای پیمان خائنانه میان حاکم مصر و دشمن صهیونیستی اعلام شد.

- تفسیر روزنامه "سندی تلگراف" (چاپ لندن) درباره توافق آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در کنفرانس "گوادلپ" در مورد گسترش حضور نظامی‌ غرب در اقیانوس هند.

- بازتاب انقلاب اسلامی‌ در رادیو لندن: یک انقلاب اسلامی‌ می‌تواند کشورهای دیگر خاورمیانه را در معرض تغییر ناگهانی قرار دهد؛ حکومت‌های استبدادی بیش از همه در معرض‌‌ این تغییر قرار دارند.

ارسال نظر






captcha
ارسال