فائزون|۳ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10068 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۴۳

تاریخ شمسی

3 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

25 جمادی‌الاول 1399

تاریخ میلادی

23 آوریل 1979
 
خلاصه روز: 

- درگیری نقده: برقراری آرامش نسبی از ساعت 12 ظهر؛ حائل شدن نیروهای اعزامی‌ ارتش بین دو طرف درگیر و خروج هر دو طرف از شهر؛ آغاز جمع‌آوری‌ اجساد از خیابان‌ها؛ کشیده‌شدن دامنه درگیری به روستاهای اطراف و گزارش مطبوعات از تخلیه روستاها و به آتش کشیده‌شدن خانه‌های روستایی و …

- امضای توافقنامه آتش‌بس بین هیات اعزامی‌ استاندار آذربایجان‌غربی و حجت‌الاسلام ملاصالح رحیمی‌ و حاج‌میرزاابراهیم محرر با توافق درباره خروج نیروهای ارتش از شهر و استقرار واحدهای ژاندارمری به جای آن و تاکید بر‌‌ این‌که پس از اعلام آتش‌بس از هرکسی خلافی مشاهده شود بشدت مجازات خواهد شد.

- ممنوع شدن تشکیل میتینگ با حضور افراد مسلح در نقده به دستور هیأت حسن‌نیت اعزامی‌ به نقده.

- پیام رادیو - تلویزیونی آیت‌الله طالقانی خطاب به مردم نقده مبنی‌بر آگاهی و هوشیاری در مقابل توطئه دشمنان و توصیه به انتخاب افراد آگاه و مسؤول و خدمتگزار و تشکیل شوراها برای به دست‌گیری سرنوشت خود و حل و فصل مشکلات.

- اطلاعیه سیاسی - تبلیغی حزب دمکرات کردستان خطاب به کردها و ترک‌های نقده و درخواست پایان دادن به درگیری میان خود.

- بازتاب درگیری نقده در رسانه‌های خارجی.

- برگزاری جلسه آشتی بین علامه احمد مفتی‌زاده و عزالدین حسنی در کرمانشاه و توافق دو طرف برای رفع اختلاف‌ها و جلوگیری از برادرکشی؛ فراهم آوردن امکان دسترسی طرفین به رادیو تلویزیون و تاکید بر‌‌ این‌که در صورت نقض تعهدات، اشخاص محرک در اختیار دادگاه انقلاب اسلامی‌ قرار گیرند.

- نامه وزیر کشور به سرلشکر ریاحی (وزیر دفاع) درباره ضرورت تقویت پادگان مریوان.

- آیت‌الله طالقانی و حاج‌سیداحمد‌خمینی به عنوان نمایندگان امام از شبیرخاقانی درخواست کردند که از تصمیم خود مبنی‌بر ترک خرمشهر منصرف شود.

- اجتماع گروهی از مسلمانان منطقه ترکمن‌صحرا در مسجد علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در تهران و اعلام همبستگی با امام‌خمینی و انقلاب اسلامی ‌و تاکید بر خلع سلاح افراد غیرمسؤول در منطقه برای استقرار کامل آرامش در آن.

- جنجال و بلوای ناشی از مقاله‌های آیت‌الله خلخالی بر ضد حزب خلق مسلمان: واکنش دفتر امام‌خمینی، حزب جمهوری اسلامی، دفتر تبلیغات حزب جمهوری خلق مسلمان و مردم تبریز و حمله‌های شدید به‌‌ ایشان از هر سو.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران از تحقیقات و نظر فرانک باروز (رئیس اتاق بازرگانی‌‌ ایران و آمریکا) دربارۀ وجود اختلاف بین رهبران مذهبی انقلاب؛ احساسات ضدآمریکایی در‌‌ایران و نقش امام‌خمینی در دامن زدن به‌‌ این احساسات و نیز گزارش ملاقات با آیت‌الله شریعتمداری.

- ترور سرلشکر قره‌نی اولین رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران به دست گروه فرقان و تفسیر رادیو لندن درباره نقش وی در درگیری‌های کردستان و علت ضدیت گروه‌های چپ با وی.

- محکومیت همراه با ابهام ترور سرلشکر قره‌نی در اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق‌‌ ایران: علی‌رغم مسؤولیت قره‌نی در مقام ریاست ستاد ارتش، تا وقتی فعالیت سیاسی امکان‌پذیر است چنین اقداماتی نمی‌تواند اصولی و بجا تلقی شود.

- بیانات امام‌خمینی در ملاقات جداگانه با نیروهای مسلح و تاکید‌‌ ایشان بر حفظ وحدت بین قوای نظامی‌ و انتظامی‌ و بین مردم و نیروهای مسلح. امام توجه حاضران را به‌‌ این نکته جلب کردند که «یک برکت است که برادرها (نظامیان و غیرنظامیان) یکدیگر را پیدا کرده‌اند. »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-نامه وزارت امور‌خارجه آمریکا با امضای سایروس ونس (وزیر خارجه آمریکا) به سفارت آن کشور در تهران؛ شامل دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی به سفارت درباره لزوم مذاکره با مقام‌های‌‌ ایرانی و فراهم آوردن زمینه‌های بهبود تدریجی روابط اقتصادی‌‌ ایران و آمریکا و پیشنهاد شروع مذاکره با رضا صدر (وزیر بازرگانی).

- اهمیت تأثیر از دست رفتن پایگاه‌های استراق سمع آمریکا در‌‌ ایران در نظر سناتور جان‌گلن، ترنر (رئیس سیا)، براون (وزیر دفاع آمریکا) و نیز خبرگزاری فرانسه و نیویورک‌تایمز.

- تشدید اختلاف‌های حزب ‌بعث و جبهه ‌مترقی ‌ملی عراق (وابسته به حزب بعث) با حزب‌ کمونیست آن کشور.

- پیام تبریک کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق به امام‌خمینی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ‌و اعلام‌‌ این‌که «پیروزی مردم‌‌ ایران شکست جدید بزرگی برای امپریالیسم، ارتجاع و صهیونیسم است. »

- گزارش خبرگزاری فرانسه از تشدید تشنج و درگیری بین نیروهای دولتی و اتحاد ملی کردستان عراق؛ سرکوب حزب کمونیست‌‌ این کشور به دست نیروهای حزب بعث حاکم؛ حسنه شدن روابط کمونیست‌های عراق و کردهای معارض و …

ارسال نظر






captcha
ارسال