فائزون|۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10070 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۳:۰۶

تاریخ شمسی

5 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

27 جمادی‌الاول 1399

تاریخ میلادی

25 آوریل 1979
 
خلاصه روز: 
اخبار امروز نقده: درخواست رهبران دینی آذربایجان‌غربی و عزالدین حسینی از آیت‌الله شریعتمداری مبنی‌بر اعزام هیأتی جهت رسیدگی به واقعه نقده. مبادله 135 گروگان بین دو طرف درگیری. گزارش روزنامه اطلاعات از ناپدید شدن دو هزار نفر در درگیری‌های نقده و گزارش کیهان از آغاز فعالیت عادی در شهر و اظهار نگرانی حاج ابراهیم محرّر از کوچ روستانشینان ترک.
- اعلام اعتراض‌آمیز گروهی با عنوان "جمعیت آذربایجانی‌های مقیم مهاباد" به درگیری نقده و رد هرگونه وجود اختلاف بین کردها و ترک‌ها در منطقه.
- گزارش خبرگزاری پارس به نقل از اهالی نقده از تمرکز جنگ‌افزارهایی که قبلاً حزب دمکرات از پادگان مهاباد و پاسگاه‌های مرزی به غارت برده بود و کشتار مردم به دست عناصر مسلح وابسته به این حزب.
- اعلامیه گروهی با نام "دانش‌آموزان بانه" در حمایت از عاملان‌‌ ایجاد درگیری نقده و محکوم کردن نیروهای انقلابی تحت عنوان "ارتجاع".
- زتاب حوادث نقده در خبرگزاری فرانسه، رادیولندن، رادیومسکو، رادیوبغداد، رادیوکویت و رادیو قاهره.
- شش افسر، ده درجه‌دار و سه سرباز مدافع پادگان سنندج در زمان درگیری‌های اسفند 57 و فروردین 58 مورد تشویق و ترفیع معاونت پرسنلی نیروی زمینی ارتش جمهوری‌ اسلامی‌ ایران قرار گرفتند.
- اعتراض و تحصن صد‌ تن از افسران و درجه‌داران پادگان مشکین‌شهر به حکم انتقال آن‌ها به پادگان جلدیان.
- بحث و گفتگو و اعلام موضع پنج تن از اعضای کانون فرهنگی و سیاسی خلق ترکمن در دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران درباره پیشینه ترکمن‌ها و ریشه‌های حوادث اخیر ترکمن‌صحرا.
- تلگراف آیت‌الله شریعتمداری به آیت‌الله شیخ شبیرخاقانی در تقبیح آنچه وی آن را "دخالت بی‌رویه افراد غیرمسؤول در امور کشور" خوانده است و زیر سؤال بردن احکام دادگاه‌های انقلاب اسلامی‌.
- تشریح خط مشی و اهداف حزب جمهوری خلق مسلمان از زبان سید صدرالدین بلاغی، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، دکتر احمد علیزاده (سه تن از موسسان آن).
- تفسیر نشریه فرانسوی "افریک آزی" درباره کاهش توان نظامی‌ ایران و چشم‌انداز آینده نظام جدید.
- طرح ترخیص پرسنل وظیفه بیش از یک سال خدمت در هیأت دولت تصویب شد.
- درخواست وزارت دفاع از امام‌خمینی مبنی‌بر عفو و آزادی نظامیانی که یا مرتکب جرم‌های کوچک شده‌اند یا متهم به انجام دادن آن هستند.
- شروع اجرای اولین اساسنامه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ که در 9 ماده و 9 تبصره تهیه شده است.
- گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره چشم‌انداز آینده نیروهای مسلح‌‌ ایران و خط مشی دولت موقت در تجدید بنای ارتش.
- گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره علل‌‌ انتخاب دکتریزدی به عنوان وزیرامور‌خارجه دولت‌ موقت.

ارسال نظر






captcha
ارسال