فائزون|۷ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14356 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۶|۱۲:۴۶

تاریخ شمسی

7 شهریور 1362

تاریخ قمری

20 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

29 اوت 1983
 
خلاصه روز: 

- ارزیابی فرماندهان سپاه از عملیات‎های احتمالی قرارگاه‌های حمزه، نجف و کربلا در مناطق شیلر، دربندیخان و قلعه‌آویزان که در راستای راهبرد «عملیات در تمامی خطوط پدافندی» طراحی شده است.

- در جلسه فرماندهان قرارگاه کربلا آخرین وضعیت عملیات مهندسی در منطقه طلائیه بررسی شد.

- گزارش واحد اطلاعات - عملیات و طرح و عملیات قرارگاه کربلا درمورد اقدامات دشمن در جبهه جنوب هم‎زمان با تلاش نیروهای ایرانی برای اجرای عملیات در مناطق زید، طلائیه و طیب.

- طبق گزارش لشکر14 امام حسین(ع) در ادامه فعالیت‎های ارتش عراق برای جلوگیری از عملیات‎های محدود والفجر در جبهه شمالی، 61 خودرو ایفا وارد پنجوین شده است؛ فرمانداری پیرانشهر گزارش داد که 400 نفر از اعضای حزب دمکرات و نیروهای جلال طالبانی تحت تعلیمات نظامی خاص هستند؛ استقرار تعدادی از عناصر دمکرات، رزگاری و جیش‌الشعبی در پایگاه‌های پنجوین؛ گزارش رادیو اسرائیل درمورد آماده‌شدن ارتش عراق برای آغاز یک ضدحمله گسترده در منطقه کردستان.

- نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‎ای به دبیرکل این سازمان خواستار توجه شورای امنیت به کشتار کودکان و غیرنظامیان ایرانی در بمباران مناطق مسکونی شد.

- پناهنده‎شدن عده‎ای از نظامیان و مردم عراق ازطریق مرزهای غربی و جنوب‌غربی به ایران.

- کشته‎شدن 70 نفر و اسارت 30 نفر از عناصر ضدانقلاب در عملیات پاک‎سازی منطقه انزل ارومیه؛ تصرف ارتفاع مشرف به برآغلان سرشیوبه سردشت در عملیات نیروهای سپاه؛ تسلیم‌شدن 2 نفر از عناصر حزب دمکرات به پایگاه ژاندارمری سنندج.

- در درگیری با گروه‌های مسلح غیرقانونی در محور مهاباد - بوکان، اطراف ارومیه و پیرانشهر، از نیروهای خودی 8 نفر شهید، 4 تن زخمی، 9 نفر مفقودالاثر و 6 نفر به اسارت عناصر ضدانقلاب درآمدند؛ رادیو حزب دمکرات جاده سقز - مریوان را از 15 شهریور تا اطلاع بعدی نظامی اعلام کرد.

- دیدار رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و اعضای هیئت دولت با امام خمینی به مناسبت هفته دولت، ایشان در سخنانی در این دیدار شهادت شخصیت‎هایی مانند عراقی، رجایی و باهنر را از تلخی‎های این هفته دانستند. امام خمینی اسلام را رمز اقبال مردم به نظام برشمردند و ضمن تأکید بر خدمتگزاری و امانت‎داری مسئولان، جدایی ملت از دولت را عامل بروز دیکتاتوری خواندند. غیرمردمی بودن ارتش پهلوی، تبلیغات بیگانگان درمورد سلطنت‌طلب‌بودن مردم ایران، ضرورت همدلی بین مسئولان، رفع مشکل گرانی و... از دیگر محورهای سخنان امام خمینی بود.

- رئیس‌جمهور در یک مصاحبه مطبوعاتی به سؤالاتی درمورد معرفی وزرای جدید دولت، مشکلات اقتصادی کشور و تحرکات و مانورهای نظامی امریکا در خلیج‌فارس پاسخ داد.

 

 

 

 

 

 

 

- بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از محل استقرار هواپیمای ربوده‎شده فرانسوی در فرودگاه مهرآباد؛ مذاکره یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران با هواپیماربایان و توضیحات کاردار فرانسه درخصوص درخواست‌های هواپیماربایان؛ به گزارش رویتر سرپرست دفتر سازمان ملل متحد هم یکی از مسافران این هواپیماست.

- روزنامه واشنگتن پست باوجود تکذیب مقامات کویت، شایعه تلاش ایران برای انفجار سفارت امریکا در کویت را دوباره مطرح کرد.

- انعکاس تحلیل مقامات رسمی غرب از بازپرداخت بخشی از بدهی‎های ایران به بانک صادرات واردات امریکا در خبرگزاری جمهوری اسلامی. خبرگزاری رویتر اقدام ایران را نشان‎دهنده عزم این کشور برای ترمیم وجهه‌اش در محافل بانکی جهان دانست.

- طه یاسین رمضان عضو شورای فرماندهی حزب بعث عراق در سفری یک‌روزه به اردن با مقامات این کشور ملاقات کرد. جنگ ایران و عراق و کمک اردن به عراق به‌عنوان محورهای اصلی مذاکرات وی ذکر شده‌اند.

- دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی فلسطین، وضعیت فعلی فلسطین را خطرناک توصیف کرد. در این اجلاس پیام یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، مبنی‌بر لزوم استقرار یک صلح عادلانه در غرب آسیا قرائت شد. علی‎اکبر ولایتی پس از پایان این جلسه با دبیرکل سازمان ملل و وزیر امور خارجه اتریش دیدار کرد.

- درخواست شورای اجرایی جامعه جهان اسلام از ایران و عراق برای پایان‌دادن به جنگ؛ رئیس پارلمان کویت ضمن ابراز نگرانی از ادامه جنگ ایران و عراق مدعی شد که کشورش درحال انجام اقداماتی برای پایان‌دادن به این جنگ است؛ جنگ ایران و عراق، موضوع پناهندگان افغان و اوضاع منطقه غرب آسیا ازجمله محورهای مذاکرات رئیس‌جمهور پاکستان با مقامات ترکیه است.

- تشدید درگیری‎ها در بیروت پس از اشغال ساختمان تلویزیون لبنان؛ گلوله‎باران جنوب بیروت توسط نیروهای امریکایی؛ درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد از طرف‎های درگیر مبنی‌بر حل اختلافات ازطریق مذاکره.

ارسال نظر






captcha
ارسال