فائزون|۸ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14361 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۶|۱۳:۱۴

تاریخ شمسی

8 شهریور 1362

تاریخ قمری

21 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

30 اوت 1983
 
خلاصه روز: 

- در جلسه معاونت عملیات ستاد مرکزی سپاه و فرماندهان قرارگاه کربلا و لشکرهای تابعه آن، ضمن بررسی گزارش عملکرد یگان‌های قرارگاه کربلا، درمورد طرح‎های عملیاتی مناطق زید، طلائیه و طیب نیز تصمیم‌گیری شد.

 

 

 

 

 

 

- بررسی عملیات شناسایی قرارگاه نصرت در منطقه هورالهویزه با حضور معاونت عملیات ستاد مرکزی سپاه، فرمانده قرارگاه کربلا، فرمانده قرارگاه نصرت و نیروهای شناسایی این قرارگاه.

- بررسی و اولویت‌بندی اهداف عملیات والفجر4 در منطقه دهانه شیلر در جلسه فرماندهان قرارگاه حمزه سیدالشهدا، قرارگاه مقدم حمزه و لشکرهای تحت امر. قرارگاه مقدم حمزه استعداد کلی عملیات در این منطقه را 60 گردان برآورد کرد.

- در حملات امروز جنگنده‌های عراقی به مریوان 6 نفر ازجمله 3 بانوی آموزگار به شهادت رسیدند. رئیس‌جمهور از سکوت سازمان‌های بین‌المللی دربرابر این‌گونه جنایات عراق انتقاد کرد؛ قائم‌مقام استانداری کردستان هم در گفت‌وگو با روزنامه کیهان شایعات عراق دربارة بمباران‌نکردن مناطق کردنشین را تکذیب کرد.

- در عملیات‌های نیروهای خودی در سردشت و اطراف تکاب 49 نفر از عناصر ضدانقلاب کشته و عده‌ای هم زخمی شدند. از نیروهای خودی 2 نفر شهید و 8 نفر مجروح شدند؛ دستگیری تعدادی از اعضای کومه‌له و حزب دمکرات در سنندج؛ 6 تن از عناصر ضدانقلاب خود را تسلیم کردند.

- در عملیات کمین عناصر ضدانقلاب در سردشت و سنندج 12 تن از نیروهای خودی شهید و عده‌ای زخمی شدند؛ رادیو صدای کردستان مدعی شد عناصر دمکرات در جریان یک درگیری در دیواندره و حمله به کمیته‌های بنی‌خاتون و سادات ضرباتی را به نیروهای خودی وارد کرده‌اند؛ سران کومه‌له در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که عملیا‌ت‌های خود را در محورهای بانه، سردشت و مهاباد افزایش دهند.

- امام خمینی در پاسخ به نامة رئیس‌جمهور ضمن موافقت با ترمیم ستاد انقلاب فرهنگی خواستار جلوگیری قاطعانه از ورود عناصر منحرف به محیط دانشگاه شدند.

- آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت دومین سالگرد شهادت رجایی و باهنر با ذکر سوابق مبارزاتی و خصوصیات این دو شهید، به تشریح وضعیت حزب‌الله پرداخته و اجرای احکام اسلامی را رمز موفقیت نظام جمهوری دانست. رئیس‌جمهور حمایت مردم را عامل موفقیت جمهوری اسلامی در مقابله با فشارهای اقتصادی برشمرد. وی همچنین ضمن محکوم‌کردن بمباران شهرها و مناطق مسکونی دورنمای کشور درزمینه جنگ و مسائل اقتصادی را تشریح کرد.

- پس از جلسه شورای عالی دفاع، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی راجع به وقفه ایجادشده پس از عملیات والفجر2 و 3، ادعاهای صدام برای بازپس‌گیری مناطق ازدست‌رفته، درگیری‌های لبنان، بازدید حقوق‎دانان دادگاه بین‌الملل اسلامی، اوضاع مناطق کردنشین و نتایج عملیات‌های اخیر علیه ضدانقلاب سخن گفت.

- تصویب چندین طرح ازجمله طرح سرپرستی وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، معادن و فلزات و کشاورزی توسط نخست‌وزیر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی؛ امروز هیئتی از نمایندگان مجلس به سرپرستی محمد یزدی نایب‌رئیس مجلس عازم پیونگ یانگ شدند.

- دیدار اعضای دادگاه بین‌الملل اسلامی با رئیس دیوان‌عالی کشور و مجروحان جنگی و شیمیایی.

- ربایندگان هواپیمای فرانسوی تهدید کردند درصورت محقق‌نشدن خواسته‌هایشان خلبان و دیگر سرنشینان هواپیما را خواهند کشت. این درخواست‌ها عبارت بود از خروج نیروهای فرانسوی از لبنان و چاد، قطع کمک‌های نظامی فرانسه به عراق و آزادی چند زندانی. یکی از مقامات وزارت امور خارجه و کاردار فرانسه در فرودگاه مهرآباد حاضر و با هواپیماربایان مذاکره کردند؛ تلاش روزنامه‌های فرانسوی برای منتسب‌ساختن هواپیماربایان به ایران.

- وزیر امور خارجه ایران در دومین اجلاس بین‌المللی مسئله فلسطین دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی را دراین‌زمینه تشریح کرد. وی شرکت در مبارزه مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی را از اهداف راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست.

- عبدالعاطی العبیدی رئیس کمیته روابط خارجی لیبی در رأس هیئتی وارد تهران شد. وی قرار است پیام شفاهی معمر قذافی درمورد اوضاع افریقا و جهان عرب و کشورهای اسلامی را تسلیم مقامات ایران کند. رادیو ایران (وابسته به اپوزیسیون خارج از کشور) دو روز پیش مدعی شد رهبر شیعیان لبنان از مناسبات دوستانه ایران و لیبی انتقاد کرده است.

- ازسرگیری فعالیت تحقیقاتی مهندسان ژاپنی در پروژه مشترک پتروشیمی ایران و ژاپن در بندر امام خمینی.

- تحلیل اقتصادی جنگ ایران و عراق در روزنامه دیلی تلگراف.

- کمک 400 هزار دلاری کانادا ازطریق کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به جنگ‌زدگان ایران و عراق.

- صدام حسین در سخنانی ایران را متهم به تحمیل جنگ به عراق کرد؛ فرمانده نیروی دریایی و دفاع ساحلی و وزیر نفت عراق هم در سخنانی کوشیدند با بزرگ‌نمایی قدرت نظامی عراق، نیروهای ایرانی را فاقد توان کافی برای ضربه‌زدن به ارتش عراق و انهدام مسیر خط لوله صدور نفت آن کشور جلوه دهند.

- تشدید درگیری‌های داخلی در لبنان و مداخله نیروهای خارجی مستقر در لبنان در این منازعات؛ ناو هواپیمابر امریکایی آیزنهاور با حدود یک‌صد فروند هواپیمای جنگی و چندین رزم‌‌ناو نیروی دریایی امریکا وارد سواحل لبنان شد؛ اعتراض وزارت امور خارجه ایران به مداخله نیروهای خارجی در درگیری‌های داخلی لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال