فائزون|۱۲ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14420 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۸|۱۲:۲۴

تاریخ شمسی

12 شهریور 1362

تاریخ قمری

25 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

3 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان ارشد سپاه در ادامه جلسه روز گذشته خود امروز هم،  به بررسی وضعیت منطقه و اهداف عملیات‌های والفجر4 و 5 پرداختند. قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه آخرین مهلت تکمیل طرح و اجرای عملیات والفجر4 را پانزده روز دیگر تعیین کرد؛ ابلاغ آخرین تغییرات سازمان رزمی یگان‌های عمل‌کننده سپاه به قرارگاه‌های نجف، حمزه و کربلا.

 

 

 

 

 

- وضعیت استقرار و استعداد نیروهای خودی و دشمن در منطقه عملیاتی دهانه شیلر و دلایل کندی اقدامات قرارگاه‌های مقدم حمزه برای آماده‌سازی عملیات والفجر4 در جلسه فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه در باختران بررسی شد.

- ارتش عراق به‌منظور پیشگیری از اجرای عملیات والفجر4 در منطقه دهانه شیلر، اقدام به تجهیز پایگاه‌ها و اعزام نیرو در محدوده پنجوین و سیدصادق کرد.

- گزارش قرارگاه حمزه سیدالشهدا درمورد اقدامات عراق درزمینه تقویت و تأسیس مراکزی برای استقرار عناصر ضدانقلاب و تدارک آنها ازطریق راه‌سازی در جبهه‌های شمال‌غرب بعد از عملیات‌های والفجر 2 و 3.

- ابلاغ اصول پانزده‌گانه ازسوی صدام به مناطق سپاه یکم تا چهارم ارتش عراق به‌منظور مقابله با حملات جدید ایران.

- ناکام‌ماندن حملات جنگنده‌های عراقی به خرم‌آباد و ایلام براثر آتش پدافند هوایی نیروهای خودی؛ پیرانشهر با 30 گلوله سنگین در سه نوبت هدف قرار گرفت که براثر آن 3 نفر شهید و 11 تن مجروح شدند.

- مسئولان استان هرمزگان تصمیم گرفتند به‌منظور کنترل بیشتر آب‌های خلیج‌فارس یک گروه از نیروهای سپاه پاسداران را در جزیره لارک مستقر کنند. خبرگزاری فرانسه با انعکاس این خبر، این اقدام را آغازگر یک دوره جدید تنش بین ایران و عراق دانست؛ گزارش خبرگزاری فرانسه درمورد موافقت شورای همکاری خلیج‌فارس با اعطای یک کمک 8/1 میلیارد دلاری به عمان برای مقابله با تهدیدهای ایران.

- براثر حملات و اقدامات گروه‌های مسلح غیرقانونی در غرب و شمال‌غرب کشور، 41 نفر شهید و عده‌ای نیز مجروح شدند.

- پاک‌سازی چندین روستای سلماس توسط یگان جندالله سلماس؛ تسلیم‌شدن تعدادی از عناصر ضدانقلاب در مریوان و بیجار.

- در جریان تعقیب دو نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در کرج یک نفر کشته و نفر دیگر هم مجروح و دستگیر شد؛ در مسجدسلیمان، یکی از هواداران سازمان پیکار دستگیر شد.

- پیام امام خمینی به مسلمانان ایران و جهان به مناسبت فرارسیدن ایام حج.

- ملامحمد نجیب حسن برزنجی امام‌جمعه شهر شانه‌دری عراق در دیدار با نماینده امام خمینی در غرب کشور، پیامدهای سیاسی عملیات والفجر2 در عراق را بسیار مطلوب دانست.

- زخمی‌شدن صدام درپی پرتاب نارنجک به‌سمت وی هنگام سخنرانی؛ تکذیب خبر اعدام 160 افسر عراقی.

- درگیری‌های جزئی در مرز عراق و کویت؛ سفر معاون نخست‌وزیر کویت به عراق برای آگاه‌ساختن مقامات عراقی از تصمیمات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درزمینه رفع اختلافات کشورهای عربی؛ نخست‌وزیر اردن برای گفت‌وگو درخصوص مسائل غرب آسیا، بحران لبنان و جنگ ایران و عراق وارد بغداد شد.

- گزارش هفته‌نامه هوانوردی فلایت اینترنشنال راجع به فروش جنگنده‌های ساخت چین به عراق ازطریق مصر؛ گزارش روزنامه بنگلور بنی بنگلادش راجع به حیاتی‌بودن کمک‌های عربستان به عراق.

- سفرای عراق در کویت و ترکیه در سخنانی جداگانه ضمن تأکید بر صلح‌طلبی عراق، ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

- در پایان دیدار شش‌روزه رئیس‌جمهور پاکستان از ترکیه، بیانیه‌ای صادر و در آن بر ضرورت پایان جنگ ایران و عراق و حل مسالمت‌آمیز اوضاع افغانستان و لبنان تأکید شد.

- منوچهر بهزادی دبیر کمیته مرکزی حزب توده در گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن ارزیابی نقادانه سیاست‌های حزب توده، تضعیف جمهوری اسلامی و استقرار حکومت وابسته به شوروی را از اهداف نهایی این حزب دانست.

- با آغاز خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از کوهستان‌های مرکزی لبنان، ارتش لبنان به‌طور کامل در شرق بیروت استقرار یافت. برقراری تماس میان مقامات عالی‌رتبه لبنان و امریکا برای جلوگیری از وقوع تنش در مناطق مذکور. شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الله چند پایگاه نظامی در بعلبک را تصرف کردند.

ارسال نظر






captcha
ارسال