فائزون|۳۰ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14636 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۱|۲۳:۵۸

تاریخ شمسی

30 شهریور 1362

تاریخ قمری

13 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

21 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- ابلاغ دستور اجرای قطعی عملیات والفجر5، فرماندهان ارتش و سپاه امروز درباره تأمین پوشش هوایی منطقه عملیات، تهیه مواد منفجره، نفربر، قاطر و دستگاه‌های مهندسی تصمیم‌گیری و تغییرات موقعیت دشمن را بررسی کردند.

- نگرانی فرماندهان سپاه درمورد مشکلاتی مانند نبود جاده و پشتیبانی هوایی باوجود قطعی‌شدن اجرای عملیات والفجر5؛ تعیین محدوده خط فجر برای مرحله اول عملیات ازسوی فرمانده قرارگاه نجف؛ عزیز جعفری موقعیت جغرافیایی منطقه عملیات را دلیل اصلی اتکای این عملیات به هوانیروز دانست.

- فرمانده قرارگاه مقدم حمزه آخرین وضعیت عملیات والفجر4، نحوه ادغام نیروها، تعیین قرارگاه‌های تاکتیکی و مأموریت هر قرارگاه را برای جانشین نیروی زمینی ارتش و قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه تشریح کرد.

- جلسات فرماندهان ارشد قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و حمزه سیدالشهدا به‌منظور آماده‌سازی عملیات والفجر4 در دهانه شیلر؛ در دو جلسه‌ای که با حضور قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه برگزار شد، مشکلات لشکرهای 14 امام حسین(ع) و 8 نجف، نحوه ادغام نیروهای سپاه و ارتش بررسی شد. همچنین مشکلات و نحوه پشتیبانی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ارومیه) از قرارگاه مقدم حمزه (مریوان) مورد بررسی قرار گرفت.

- فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه، لشکر14 امام حسین(ع) و لشکر8 نجف در جلسه‌ای با حضور قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه، به تحلیل و بررسی دلایل عقب‌نشینی تدریجی ارتش عراق از محور شمالی دهانه شیلر پرداختند.

- حمله عناصر مسلح غیرقانونی به نیروهای تأمین جاده ستون عملیاتی چره در آذربایجان‌غربی؛ درگیری نیروهای تأمین پایگاه بخلو (در حوالی سقز) با عوامل ضدانقلاب؛ درگیری‌های بدون تلفات دیگری نیز در اطراف سنندج، سردشت، بانه و خوی روی داد.

- حزب دمکرات کردستان ایران به‌منظور جلوگیری از تسلیم‌شدن عناصر این حزب به نیروهای خودی، اخطار کرد افراد تسلیم‌شده را ربوده و به‌سختی مجازات خواهد کرد.

- فرمانده هوانیروز به ‌مناسبت هفته جنگ به تشریح نقش و اقدامات این نیرو در طول جنگ پرداخت؛ توضیحات فرمانده سپاه منطقه 10 (تهران) راجع به برنامه‌های هفته جنگ، طرح لبیک یا خمینی، بسیج و امنیت شهر تهران و گشت ثارالله.

- حجت‌الاسلام محسن دعاگو، که ازسوی رئیس‌جمهور برای بررسی مشکلات مریوان به این شهر سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای با روزنامه اطلاعات ضمن تشریح اوضاع و خسارات واردشده به این شهر براثر بمباران‌های مکرر خواستار بسیج عمومی برای یاری‌رساندن به مردم مریوان شد.

- وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چاه شماره 3 حوزه نفتی نوروز تعمیر و نشت آن متوقف شد. این خبر در رسانه‌های خارجی هم انعکاس یافت.

 

 

 

 

 

 

 

- جمعی از کارگران و عوامل مهار نشت و تعمیر چاه نفت نوروز با امام خمینی و نخست‌وزیر دیدار کردند. امام خمینی بعد معنوی این اقدام را مهم‌تر از بعد مادی آن دانست و آن را نشانه خودباوری و استقلال از امریکا و دیگر ابرقدرت‌ها برشمرد. نخست‌وزیر هم اهمیت معنوی این موفقیت را بیش از بعد اقتصادی آن توصیف کرد.

- تحلیل خبرگزاری رویتر درباره امکان عملی‌کردن تهدید مقامات ایران مبنی‌بر بستن تنگه هرمز درصورت تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق و پیامدها و واکنش‌های احتمالی به این اقدام.

- گزارش رسانه‌های بین‌المللی درخصوص تحویل قریب‌الوقوع هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق و میانجیگری الجزایر و کشورهای غربی برای جلوگیری از این اقدام فرانسه، پایان دوره آموزشی خلبانان عراقی و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز.

- تظاهرات عده‌ای از عراقیان مقیم ایران و اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در اعتراض به سیاست فرانسه و تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق؛ رادیو صدای امریکا خبر داد گروهی از مخالفان حکومت ایران موسوم به جبهه آزادی ایران از فرانسه خواسته‌اند که از تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق خودداری کند.

- تحلیل رسانه‌های بین‌المللی درباره جنگ ایران و عراق. در بیشتر این تحلیل‌ها عراق آغازگر و ایران مسئول تداوم جنگ معرفی شد.

- وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای از سفارتخانه‌های خود خواست که به‌دلیل اوضاع کنونی ملت عراق از برگزاری جشن ملی سعودی خودداری کنند؛ درخواست روزنامه الثوره (ارگان حزب بعث عراق) از سازمان‌های بین‌المللی برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق؛ یک مقام بلندپایه عراقی مدعی شد باوجود توانایی عراق برای ادامه جنگ، این کشور خواهان صلح است.

- رئیس دایره سیاسی وزارت امور خارجه سوئد و دستیار اولاف پالمه در یک مصاحبه مطبوعاتی راجع به اجلاس امنیت اروپا، سیاست خارجی سوئد و اروپا، اوضاع غرب آسیا، جنگ ایران و عراق و نقش سازمان ملل دراین‌زمینه سخنانی بیان کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال