فائزون|۳۰ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14637 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۰:۰۰

تاریخ شمسی

30 شهریور 1361

تاریخ قمری

3 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

21 سپتامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- حمله‌ی هواپیماهای عراقی به مناطقی از جبهه‌ میانی، 16 شهید و 15 زخمی بر جای گذاشت. آتش‌سوزی یک روستا در اطراف ایلام بر اثر بمباران هوایی دشمن؛ حریق 11 منزل مسکونی در گلوله‌باران آبادان.

- حمله‌ی مجاهدین عراقی به پادگان شهر نال‌کاری عراق، در این عملیات 7 تن از نیروهای بعثی کشته و 12 تن زخمی شدند.

- حمله عناصر مسلح غیرقانونی به نیروهای تأمین پایگاه ژاندارمری در غرب سنندج، 3 سرباز مجروح شدند و یک نفر مفقود شد.

- براثر اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق در تهران، 3 نفر شهید یا مجروح شدند؛ در مقابله‌ی نیروهای امنیتی با عناصر تروریست، 4 نفر از این عناصر کشته و 4 نفر دستگیر شدند؛ کشف و خنثی‌سازی یک بمب در مغازه‌ای در خیابان دلگشا؛ کشف یک تله‌ی انفجاری با نارنجک در خیابان خاوران؛ اقدام ناموفق نیروهای سازمان در ترور مأموران شهربانی در خیابان ولیعصر.

- وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی جمهوری اسلامی با اشاره به کمک‌های همه‌جانبه‌ی دولت‌های حامی عراق آنان را به روشن‌بینی و توجه به منافع ملی کشورشان دعوت کرد.

- کمیته‌ی خلع سلاح شصت و نهمین کنفرانس اتحادیه‌ی بین‌المجالس بدون توجه به پیشنهادات ایران خواستار خاتمه‌ی جنگ از طریق مذاکرات سیاسی شد؛ گزارش روزنامه‌ی کیهان دراین‌باره.

- مصاحبه‌ی مطبوعاتی رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره‌ی وضعیت عمومی اقتصاد ایران.

- مصاحبه‌ی اختصاصی قائم‌مقام وزیر خارجه با روزنامه‌ی کیهان درباره‌ی اشغال سفارت ایران در غرب بیروت به دست نیروهای اسرائیل و اقدامات ایران در این خصوص، آخرین اطلاعات از 4 دیپلمات ربوده شده در لبنان و تلاش ایران برای جلوگیری از تهاجم مأموران سعودی به زائران ایرانی.

- بیانیه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محکومیت جنایات اخیر اسرائیل در غرب بیروت.

- معاون نخست‌وزیر یوگسلاوی در دیدار با طه یاسین رمضان در بغداد، تصمیم عراق مبنی‌بر خروج از قسمت‌هایی از خاک ایران را ستود و خواستار پایان مسالمت‌آمیز جنگ شد؛ دیدار رؤسای جمهور ترکیه و یوگسلاوی و ابراز نگرانی از تداوم جنگ ایران و عراق.

- گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو دویچه وله، رادیو کلن و روزنامه واشنگتن تایمز درباره‌ی بررسی وضعیت فعلی جنگ ایران و عراق، راه‌های پایان جنگ و دلایل شروع جنگ؛ نقطه‌ی مشترک این گزارش‌ها تأکید بر متجاوز بودن عراق است.

- نشریه‌ی نیوزویک به نقل از هامیلتون جردن منشی سابق کاخ سفید فاش کرد، فردی که پیشنهاد داده است سازمان سیا، شاه را در برابر آزادی گروگان‌های امریکایی به قتل برساند، قطب‌زاده بوده است. گزارش‌های روزنامه‌های لیبراسیون، الرایه و اونیتا و رادیو امریکا دراین‌باره.

- واکنش خبرگزاری تاس به اعزام مجدد نیروهای سه‌گانه‌ی امریکا، فرانسه و ایتالیا به لبنان؛ مخالفت هنری جکسون سناتور دموکرات ایالت واشنگتن با اعزام نیروهای امریکایی به لبنان.

- اعلام آمار قربانیان قتل عام فلسطینیان در بیروت از جانب یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مسئول دانستن ریگان در این فاجعه.

- ادامه واکنش‌های بین‌المللی به قتل عام صبرا و شتیلا در نقاط گوناگون جهان.

- محکوم کردن حمله‌ی عراق به ایران و رد صلح پیشنهادی عراق و تأکید بر مقاومت ایران در برابر متجاوزان در پیام "حرکت مردم مسلمان عراق" به مناسبت سومین سالگرد جنگ ایران و عراق.

- 3 انفجار در سفارت عراق و دفتر هواپیمایی این کشور در وین و ساختمان مرکز فرهنگی عراق در مادرید؛ گزارش خبرگزاری یونایتدپرس دراین‌باره.

- انتخاب امین جُمیل به ریاست‌ جمهوری لبنان در پی کشته شدن برادرش بشیر جُمیَّل.

ارسال نظر






captcha
ارسال