فائزون|۳۱ شهریور ۱۳۶۶

کدخبر : 14639 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۰:۰۷

تاریخ شمسی

31 شهریور 1366

تاریخ قمری

28 محرم 1408

تاریخ میلادی

22 سپتامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- پیام امام امت به‌ مناسبت آغاز نخستین روز هفته بزرگداشت دفاع مقدس و پیام رادیویی آیت‌الله خامنه‌ای به همین مناسبت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آقای هاشمی رفسنجانی ادعای مقامات امریکایی مبنی‌بر مین‌گذاری کشتی ایران اجر را تکذیب کرد و افزود: «این ادعاها بهانه‌ای برای آغاز شرارت است. رزمندگان ما به شرورهای امریکایی جواب مناسب خواهند داد.» آقای میرحسین موسوی دلایل، انگیزه‌ها و پی‌آمدهای حمله امریکا به کشتی ایران اجر را تشریح کرد. فرمانده سپاه پاسداران و فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کردند که حمله امریکا به کشتی ایران اجر را با قاطعیت تلافی خـواهند کرد. وزارت خـارجه ایران با فراخواندن سفیر سـوئیس در تهران و ارسال نامه به دبیرکل سـازمان ملل به اقـدام اخیر امـریکا اعتراض کرد.

- اظهارات رییس جمهور و وزیر خارجه امریکا درباره حمله نیروهای امریکایی به کشتی ایران اجر. ریگان: «این یک اقدام تدافعی بود.» شولتز: ما قبلاً به ایران هشدار داده بودیم.

- ممانعت نیروهای امریکایی از کمک نیروهای خودی به سرنشینان آسیب‌دیده کشتی ایران اجر. سخن‌گوی پنتاگون چگونگی حمله به کشتی ایران اجر را تشریح کرد. کانال‌های تلویزیون امریکا به‌هنگام پخش سخن‌رانی رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، تصاویر حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به ایران اجر را پخش کردند.

- حمایت نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلستان از حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به کشی ایران اجر.

- وزیر خـارجه شوروی: «حمله به یک قایق ایرانی خطـرهای تقویت حضـور نظامی در این منطقه را به نمـایش می‌گذارد.» رادیو مسکو: «امـریکا اوضـاع خلیج‌فارس را همچنـان تیره و تار می‌کنـد.» وزارت خـارجه لیبی: امنیت کشتی‌رانی تضمین نخواهد شد مگر با خروج ناوگان‌های نظامی از منطقه.

- دفتر سیاسی سپاه و کیهان هوایی علل حوادث اخیر و حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به کشتی ایران اجر را مورد بررسی قرار دادند.

- کنفرانس بررسی همکاری پنج کشور اروپایی اعزام‌کننده مین‌روب به خلیج‌فارس در لندن آغاز شد. "کریستوفر جوینر" در کتاب "خلیج‌فارس: درس‌هایی برای استراتژی حقوقی و دیپلماسی": از بین رفتن اهرم‌های دیپلماتیک ایران، از عوامل ورود نیروهای اروپایی به خلیج‌فارس بود.

- افزایش قیمت نفت بر اثر تشنجات اخیر منطقه.

- آیت‌الله خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل درباره این موضوعات سخن‌رانی کردند: لغو قرارداد 1975 به دست صدام و سپس تجاوز عراق به ایران، بی‌پایه بودن صلح با صدام، لزوم تنبیه متجاوز، انتقاد از عملکرد شورای امنیت در جنگ به دلیل تناقض این عملکرد با ادعای بی‌طرف بودن شورا، تناقض در حمایت امریکا از قطع‌نامه 598 و حضور نظامی این کشور در خلیج‌فارس.

- به هنگام سخن‌رانی آیت‌‌الله خامنه‌ای، نمایندگان کشورهای عراق، عربستان و تونس در سالن مجمع عمومی حضور نداشته و نماینده امریکا نیز در میان سخن‌رانی سالن را ترک کرد.

- دیدار و گفت‌وگوی آیت‌الله خامنه‌ای با دبیرکل سازمان ملل، رییس شورای امنیت، وزیر خارجه آلمان و نخست‌وزیر ژاپن.

- بازتاب سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از سوی وزارت خارجه امریکا، معاون رییس هیئت نمایندگی امریکا در سازمان ملل، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، نماینده جامعه کشورهای عربی در سازمان ملل، قائم‌مقام نماینده کانادا در سازمان ملل، روزنامه نیویورک تایمز و در میان ارتشیان عراقی.

- وزیر خارجه امریکا: «ما به فعالیت خود برای تحریم تسلیحاتی ایران شدت می‌بخشیم.» کمیته سیاسی پیمان ناتو خواستار تحریم فروش اسلحه به ایران و عراق شد. رابین رایت: علاقه ابرقدرت‌ها به پایان جنگ جنبه انسان‌دوستانه ندارد؛ امریکا می‌خواهد از مهلکه خلیج‌فارس رهایی یابد و روس‌ها نیز خطر حضور بیش‌تر غرب در صورت ادامه جنگ را حتمی می‌دانند.

- دیدار وزیر اطلاعات اجرائی فرانسه با صدام حسین و تقدیم پیام شفاهی نخست‌وزیر فرانسه به صدام. ترمیم کابینه عراق در جهت اقتصاد مبتنی‌بر بازار آزاد.

- حمله سازمان مجاهدین خلق به پایگاه نیروهای خودی در مهران که در آن، 8 تن شهید و 18 تن اسیر شدند. طی ماه گذشته بر اثر فعالیت نیروهای ضدانقلاب در کردستان، 208 تن شهید و 238 تن مجروح و 53 تن نیز اسیر شده‌اند.

- آمار اعزام نیروهای بسیجی از پایگاه‌های مختلف تهران.

ارسال نظر






captcha
ارسال