فائزون|۳۱ شهریور ۱۳۶۳

کدخبر : 14641 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۰:۱۰

تاریخ شمسی

31 شهریور 1363

تاریخ قمری

26 ذی‌الحجه 1404

تاریخ میلادی

22 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- اوج‌گیری تبلیغات و تلاش‌های سیاسی به مناسبت هفته‌ی جنگ و برعکس تداوم رکود نسبی جنگ در نبرد زمینی؛ تبادل آتش طرفین که در شلمچه شدت بیشتری داشت؛ گلوله باران آبادان و خرمشهر؛ اعزام گشتی شناسایی؛ تشدید گلوله باران از سوی عراق در واکنش به فریادهای الله اکبر مردم و رزمندگان مستقر در آبادان (شب گذشته همزمان با آغاز هفته‌ی جنگ، در همه‌ی شهرها از جمله آبادان، در بام‌ها فریاد الله اکبر سر داده شد).

- حمله‌ی موشکی عراق به مجتمع پتروشیمی رازی (ایران و ژاپن) در بندر امام‌خمینی و جراحت تعدادی از کارکنان خارجی آن، که برخلاف دفعات قبل به ژاپنی‌ها اطلاع داده نشده بود؛ اطلاعیه‌ی نظامی عراق درباره‌ی این حمله و اینکه به تلافی حمله‌ی ایران به اسکله‌های البکر و العمیه بوده است؛ گزارش خبرگزاری کیودو درباره‌ی تصمیم ایران به ادامه‌ی پروژه و حمله‌ی عراق در این صورت؛ گزارش رویتر مبنی‌بر اینکه این حمله هشتمین حمله‌ی عراق به این مجتمع است.

- تهدید هاشمی رفسنجانی به بستن تنگه‌ی هرمز در صورت قطع ارتباط نفتی ایران با خارج و نیز مقابله‌به‌مثل در صورت حمله به کشتی‌های ایران؛ گزارش واشنگتن پست درباره‌ی صدور نفت ایران و عراق و اینکه با وجود حملات هوایی عراق به جزیره‌ی خارک، ایران همچنان به صدور نفت خود از پایانه‌های نفتی آن جزیره ادامه می‌دهد، در حالی که صدور نفت عراق نسبت به اوایل جنگ، بسیار کم شده است؛ اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره که گسترش جنگ به هر نحوی که باشد صلح و ثبات منطقه را تهدید میکند.

- وجود یک لکه‌ی نفتی عظیم به وسعت چند صدکیلومتر مربع در خلیج‌فارس حدفاصل قطر و ایران؛ گزارش آسوشیتدپرس درباره‌ی اظهارات مقامات کمپانی لویدز لندن در خصوص هدف حمله قرار گرفتن ۴٣ کشتی در پی اعلام منطقه‌ی ممنوعه در خلیج‌فارس به وسیله عراق.

- بخشنامه‌ی سری و شخصی که به تأیید صدام رسیده است، درباره‌ی پدیده‌ی خودزنی و پیگیری انجام آن که در بین نیروهای عراقی رواج دارد.

- تیرگی روابط اتحادیه‌ی میهنی کردستان عراق (طالبانی) و دولت عراق پس از یک دوره آرامش و آشکار شدن چشم‌انداز بهبود نسبی روابط؛ پایان یافتن آتش‌بس نه ماهه به وسیله نیروهای عراقی و توقف مذاکرات فیمابین در پی حمله‌ی نیروهای عراقی به کردها؛ درگیری افراد طالبانی و افراد سردار جاف.

- گزارش قرارگاه‌های سپاه در مناطق کردنشین درباره‌ی قابل اعتنا بودن پدیده‌ی تسلیم ضدانقلابیون به سپاه؛ درگیری با ضدانقلابیون در سردشت که منجر به تلفات نیروهای ژاندارمری شد؛ حمله به نمایشگاه هفته‌ی جنگ در مهاباد و برخورد حاکی از نارضایتی عده‌ای از اهالی این شهر و ابراز مخالفت با ادامه‌ی جنگ؛ کسر نیرو در پایگاه‌های سپاه در غرب کشور.

- تحرکات جدید منافقین (عناصر سازمان مجاهدین خلق) به مناسبت برگزاری هفته جنگ، شامل شعار دادن در بیسیم شهربانی در چند شهر، ربودن خودرو در بندرعباس، سخنرانی همراه با تیراندازی به پاسگاه ژاندارمری در ارومیه؛ ترور ناموفق امام جمعه رشت و دست‌گیری چند عامل نفوذی منافقین در شهربانی این شهر؛ حضور منافقین در کنفرانس سالانه حزب لیبرال انگلستان به دعوت رسمی این حزب.

- مصاحبه‌ی مفصل آقای هاشمی رفسنجانی فرمانده‌ی عالی جنگ به مناسبت اولین روز هفته جنگ الان وضع ما در جبهه‌ها به مراتب بهتر از اول جنگ است. ما اگر یک گام بزرگ برداریم وسط خاک عراق هستیم. الان نتیجه‌ی جنگ مهم است. صلح تحمیلی یعنی درگیری مسلحانه‌ی دائمی. جنگ فرسایشی همان چیزی است که استکبار جهانی می‌خواهد. ما خیال می‌کنیم می‌توانیم کاری انجام بدهیم که مردم عراق را راه بیندازیم. متأسفانه ما نتیجه‌ای که تا به حال گرفتیم این است که از راه دیپلماسی نتیجه نخواهیم گرفت. ما از اول صلح می‌خواستیم، آنها صلح نمی‌خواهند آتش بس می‌خواهند.

- مطالب مندرج در رسانه‌های جهان در خصوص میزان امکان وقوع و نیز درباره‌ی زمان و منطقه‌ی احتمالی عملیات آتی ایران روزنامه‌های امارات: ایران مصمم به سرنگون ساختن حکومت صدام است. رادیو بی. بی. سی: رهبران ایران هنوز تهدید می‌کنند که بزودی یک حمله‌ی بزرگ زمینی را آغاز خواهند کرد. رادیو اسرائیل: احتمال دارد حمله‌ی بزرگ این کشور علیه عراق هر لحظه آغاز شود. رویتر از قول اپوزیسیون ایران (منافقین) در پاریس: طرح حمله‌ی نهایی ایران قرار بود هفته‌ی گذشته به مرحله‌ی اجرا در آید ولی به علت مشکلات لجستیکی به تعویق افتاد. - ارائه اطلاعات "سوخته" مربوط به عملیات والفجر ٨ انجام نشده به رسانه‌های خارجی به عنوان اطلاعات جدید، به وسیله مسعود رجوی.

- اظهارنظر مسئولان ایران در مراسم مختلف به مناسبت شروع هفته جنگ از جمله رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع در مراسم رژه هفته جنگ در تهران، نخست وزیر در جمع کارکنان مخابرات استان فارس و وزیر سپاه در وزارت معادن و فلزات؛ مراسم رژه هفته جنگ در باختران که پس از چهار سال چراغ‌های خیابان‌ها و میادین شهر از شب گذشته روشن بود؛ مراسم هفته جنگ در برخی از کشورهای ارجی؛ دعوت مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق از مسلمانان عراقی به شرکت در مراسم دومین روز هفته جنگ (روز انقلاب اسلامی عراق و مبارزه با استکبار جهانی) در تهران.

- تفسیر و تحلیل رسانه‌های مختلف جهان درباره آغاز پنجمین سال جنگ: رادیو بی. بی. سی: صدام حسین به تصور اینکه نیروهای مسلح ایران ضعیف شده‌اند و جنگ یک هفته یا در همین حدود به طول انجامید، مبادرت به جنگ با ایران کرد. اکنون که چهار سال از جنگ می‌گذرد دولت ایران در حال حاضر بسیار نیرومندتر شده است. رادیو امریکا به نقل از واشنگتن تایمز: موازنه نظامی به آرامی به سود عراق تغییر کرده است. گزارش امریکا و شوروی به سوی عراق که هر دو در آغاز بی‌طرف بودند، دلیل این تغییر بوده است. رادیو مسکو: جنگ ایران و عراق جنگی فاجعه آمیز و بی‌معناست و با منافع امریکا و اسرائیل وفق می‌دهد. در جریان [هفته جنگ] به سیاست صلح جویانه اتحاد شوروی از جمله در مسئله جنگ ایران و عراق تهمت می‌زنند. خبرگزاری یوگسلاوی: نظر ایران در مورد جنگ و صلح، سرنگونی صدام حسین رهبر عراق و برقراری حکومت اسلامی در عراق است. ماهنامه الطلیعه الاسلامیه: ورود جنگ ایران و عراق به پنجمین سال جنگ و شکست صدام علی‌رغم تمام کمک‌های کشورهای جهان و عرب و... نقطه عطفی در تاریخ این جنگ به شمار می‌آید. نشریه اکسپرس: در آغاز حمله عراق به ایران، بسیاری از کارشناسان نظامی جهان معتقد بودند که ایران بدون کمک خارجی تاب مقاومت در مقابل عراق را نخواهد داشت. لیکن تنها پس از گذشت مدت کوتاهی، با مقاومت و برگرداندن چهره جنگ، قضاوت غلط مفسران و کارشناسان نظامی مشخص شد. روزنامه ماینچی ژاپن: این جنگ احمقانه و غیرمنطقی است.

- پیام شاپور بختیار به مناسبت سالگرد هفته جنگ: «بدیهی است که رژیم اسلامی جنگ را صرفاً برای بقای خود می‌خواهد.» مصاحبه بختیار با رادیو امریکا و اظهارات وی در توجیه رابطه و همکاری خود با رژیم عراق (من فقط یک رادیو آنجا دارم. البته خصومتی هم نداریم، هیچ خصومتی) و منابع تأمین مالی نهضت مقاومت ملی (هیچکس از هوشی مین، تیتو و دوگل نپرسید که از کجا پول می آوری)

- گفتار حزب سوسیالیست کردستان عراق در تفسیر جنگ:«این جنگ هرگز برای دفاع از تمامیت عراق نبوده است، زیرا همین رژیم صدام بود که موافقت‌نامه ننگین الجزایر را مهر زد و بخشی از شط العرب و چند منطقه دیگر را به شاه سرنگون شده بخشید... بلکه با این اقدام صدام که مجری یکی از دسایس امپریالیسم در منطقه بود می‌خواست انقلاب ایران را سرکوب نماید.»

- ادعاهای فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق مبنی‌بر آغاز جنگ به‌وسیله ایران، الغای یکطرفه قرارداد ١٩٧۵ الجزایر به‌وسیله ایران، و فراخوانی نیروهای خود از اراضی ایران [در هنگام عملیات بیت‌المقدس]؛ بی بی سی: چهار سال قبل در چنین روزی نیروهای عراق بزور وارد خاک ایران شدند. عراق تاریخ آغاز جنگ را زودتر از این روز می داند و به این ترتیب می‌خواهد ثابت کند که محرک حمله، ایران بوده است. لوکوتیدین دوپاری: امروز ارتش عراق وارد خاک ایران شد. به نظر عراقی‌ها بمباران چندین نقطه در عراق توسط ایران آنان را ناگزیر از مداخله و نفوذ در خاک ایران نموده است.

- نظرات و مواضع شخصیت‌ها، کشورها و سازمان‌های منطقه درباره‌ی جنگ و صلح و ایران عراق اعلام نظر وزیر خارجه مصر در سرزنش ایران و تأکید بر پشتیبانی مصر از عراق؛ نظرات اوجاوارا، ضیاءالحق و یاسر عرفات درباره‌ی تلاش سازمان کنفرانس اسلامی برای صلح و اعلام قریب الوقوع بودن اجلاس کمیته نظامی وابسته به کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی و بررسی استقرار نیروهای اسلامی حافظ صلح در مرز ایران و عراق؛ گزارش صدای واشنگتن در امریکا از مصاحبه وزیر دفاع سوریه که گفته است:«اگر عراق پیمان سال ١٩٧٨ مربوط به وحدت با سوریه را محترم بشمارد، در حال و به صورت فوری نبرد دایر بین عراق و ایران متوقف خواهد شد، زیرا ایران قادر نیست با دو کشور عراق و سوریه وارد جنگ شود.»

- تلاش‌های دیپلماتیک نه چندان موفق ایران در جهان سوم علیه عراق. محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی بدون ذکر نام عراق به وسیله رئیس جمهور بنگلادش در پیام محبت آمیز وی به رئیس جمهور ایران؛ محکوم نکردن عراق و تکرار صلح طلبی مورد نظر عراق به وسیله وزیر خارجه تانزانیا در دیدار وی از ایران.

- بازتاب وسیع اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی چگونگی روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس؛ گزارش نسبتًا مشابه رادیو آلمان، رادیو بی بی سی و رادیو اسرائیل درباره دعوت عربستان سعودی از آقای هاشمی جهت سفر حج، و نیز درباره‌ی دادن طرح دیدار نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران، به وسیله آقای هاشمی رفسنجانی.

- بازتاب دیدار اخیر گنشر وزیر خارجه آلمان غربی از ایران در محافل سیاسی و خبری نشریه آلمانی ساوث: گنشر در تلاش غرب برای بهبود روابط با آیت‌الله‌ها پیشقدم شده است. رادیو بی.بی.سی: سفر گنشر با این‌که مبین چندان گرایشی از ایران به جانب غرب نیست، می‌تواند حاکی از گشایش [دروازه‌های] ایران بر روی غرب باشد.

- ورود یک گروه برجسته از وزارت خارجه امریکا به بیروت جهت تحقیقات درباره انفجار سفارت این کشور در این شهر؛ اظهارات ریچارد مورفی رئیس این هیئت درباره‌ی انگیزه‌ها و تبعات اقدام مزبور؛ اعلام تصمیم امریکا به اقدام تلافی جویانه و تنبیه عاملان حادثه و متهم کردن ایران، سوریه و لیبی به دخالت در انفجار سفارت امریکا در بیروت در اظهارات وزیر دفاع امریکا؛ خودداری سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد اشخاص یا کشورهای مسئول این حادثه.

- بازتاب انفجار سفارت امریکا در بیروت در رسانه‌های خارجی و بررسی نوع تشکیلات، نحوه ارتباط با ایران و هدف سازمان جهاد اسلامی از این اقدام و واکنش امریکا روزنامه تایمز لندن: هدف اصلی از این حمله، کشور اسرائیل است. هر قدر اسرائیل زودتر از لبنان خارج شود، به همان اندازه به نفع اسرائیل و خاورمیانه خواهد بود. رادیو امریکا: ظاهراً سازمان جهاد اسلامی، سازمانی است که در جهت پان اسلامیسم یا وحدت مسلمانان حرکت می‌کند. اکنون هدف این سازمان علاوه بر لبنان، دیگر کشورهای خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را نیز در بر می گیرد. روزنامه لوماتن: رهبر جهاد اسلامی، ظاهراً آیت‌الله خمینی است. چنانچه اعضای جهاد اسلامی به تهران وابسته باشند، اینان قصد داشته‌اند به سوریه بفهمانند که این کشور همچنان یکی از متحدان ایران باقی بماند. روزنامه الوطن: این حادثه ممکن است دولت ریگان را وادار به پرسیدن به سؤال از خود بنماید که آیا آن کسی که بمب‌ها را در این کشور کاشته است می‌تواند غیر از انفجار درو کند؟ روزنامه الرأی‌العام: امریکا کوشش می‌کند اعراب را در تمامی کشورهایشان نابود کند. نشریه خلیج تایمز: ما از تکرار مسائل بیروت استقبال نمی‌کنیم. خبرگزاری فرانسه: رادیو دمشق تصریح کرد اظهارات مسئولین امریکا در پی این حادثه تهدیدی به شمار می رود.

- گزارش رویتر از ادامه فروش برخی تجهیزات امریکایی به ایران علی‌رغم حملات سازمان جهاد اسلامی (مرتبط با ایران) به منافع امریکا و مخالفت چند سناتور امریکایی با آن.

- گزارش مفصل ماهنامه ساوث از وضعیت کنونی لبنان و نفوذ انقلاب اسلامی در این کشور شامل بررسی وضعیت و قدرت شیعیان لبنان، موقعیت سازمان امل و جدایی حسین موسوی از نبیه برّی با حمایت پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل مخالفت برّی با فرامین امام؛ تاکید این نشریه بر این که پیروزی مبارزین اسلامی در لبنان نه تنها این کشور را تهدید به تجزیه می کند، بلکه می‌تواند موازنه قدرت را در نیمه شرقی جهان عرب تغییر دهد.

- تلاش‌های سیاسی، تبلیغاتی و دیپلماتیک ایران برای فراهم آوردن زمینه‌های تقویت طرح ایران مبنی‌بر اخراج اسرائیل از سازمان ملل از جمله: دیدار معاون فرهنگی - کنسولی وزارت خارجه با معاون وزیر خارجه مالزی (معاون وزیرخارجه مالزی طی مصاحبه ای، هدف از این دیدار را پیام ایران درباره عدم دخالت آن کشور در امور داخلی مالزی بیان کرد) و دیدار سرپرست اداره هشتم سیاسی وزارت خارجه با نخست وزیر و سرپرست وزارت خارجه لبنان؛ اقدامات اسرائیل جهت خنثی سازی این طرح و گزارش رادیو امریکا در این باره: «شامل گزارش یک دیپلمات ارشد اسرائیلی می گوید که دولت متبوع وی از تازه‌ترین کوشش که برای اخراج اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عمل می‌آید، نگران نیست... دولت ریگان بارها اعلام کرده است در صورتی که اسرائیل کرسی خود را در سازمان ملل از دست بدهد، سازمان ملل را ترک و کمک‌های مالی خود را به آن سازمان قطع خواهد کرد.» تلاش همزمان ایران برای اخراج اسرائیل از آژانس بین المللی انرژی اتمی.

- دیدار گرومیکو و راکفلر در نیویورک درباره روابط دو کشور امریکا و شوروی و نظر کارشناسان وزارت خارجه ایران درباره این دیدار: اینگونه ملاقات‌ها در جهت منعطف کردن بیشتر ریگان برای بهبود روابط دو کشور انجام می‌شود.

- تحلیل سیاست امریکا در منطقه در روزنامه انگلیسی زبان مسلم: پس از سرنگونی شاه در ایران، امریکا برای تأمین منافع خود متوجه پاکستان شده است.

-  گزارش تفسیری بی بی سی درباره رفتار سیاسی قذافی و دولت لیبی و اشاره به دیدار آتی و رسمی نخست وزیر یونان از لیبی، اعلام اتحاد بین لیبی و مراکش و نگرانی امریکا و اسپانیا از این اتحاد و موافقت لیبی با فرانسه در مورد خروج نیروهای دو کشور از چاد.

- درج مقاله ای به نفع رژیم عراق و علیه مخالفان کرد این رژیم در نشریه التضامن که در آن ادعای روابط مالی بین رئیس حزب دمکرات کردستان عراق و انجمن اسرائیلی ویرا بیودین مطرح شده است.

- گزارش رادیو امریکا از افزایش صدور نفت عراق در صورت توافق اسرائیل، و نقل اظهارات وزیر نفت عراق در این باره که احداث یک خط لوله جدید نفت از طریق اردن بستگی به تضمین‌های حفاظتی شرکت سازنده این خط لوله دارد و عراق از آن می‌ترسد که این خط لوله ٨۶٠ کیلومتری مورد حمله اسرائیل قرار گیرد.

- جنجال در لندن به خاطر گوسفندکشی در کوچه به وسیله‌ی یکی از دیپلمات‌های ایرانی و کباب کردن گوش آن در حیاط منزلش، که منجر به اعتراض همسایگان شد و دخالت پلیس و نهایتًا استفاده از مصونیت سیاسی برای ختم غائله. 

ارسال نظر






captcha
ارسال