فائزون|۳۱ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14642 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۰:۱۲

تاریخ شمسی

31 شهریور 1362

تاریخ قمری

14 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

22 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- حضور فرمانده قرارگاه نجف در مقر لشکر17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و بررسی شناسایی‌های انجام‌شده و چگونگی تدارک نیروهای این لشکر برای اجرای عملیات والفجر5.

-  به‌منظور بررسی مشکلات اجرای عملیات والفجر4 در دهانه شیلر، قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه و برخی فرماندهان ارتش و سپاه با حضور در محور شمال دهانه شیلر، درمورد مناطق تخلیه‌شده و مشکلات اقدام مشترک سپاه و ارتش در این منطقه توجیه شدند.

 

 

 

 

 

 

- گزارش منابع خودی از اقدامات ارتش عراق در جبهه شمال‌غرب به‌منظور جلوگیری از اجرای عملیات آتی ایران در دهانه شیلر؛ افزایش اقدامات مهندسی عراق در پنجوین به‌دلیل شایعه حمله ایران از منطقه بانه.

- انتشار گزارش‌هایی از احتمال استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در حملات توپخانه‌ای اخیرش به شمال سردشت و اطراف خرمشهر.

- گزارش استانداری کردستان درباره تلفات و خسارات واردآمده به مریوان براثر بمباران جنگنده‌های عراق و نیز میزان درگیری‌ها و وضعیت نیروهای خودی و عناصر ضدانقلاب در استان کردستان در ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری.

- درپی تداوم بمباران‌های مریوان، سردشت و پیرانشهر، کاردار موقت هیئت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان ضمن تشریح تجاوزات عراق به نقاط مسکونی ایران، بر حق ایران برای استفاده از هرگونه ابزار تلافی‌جویانه تأکید کرد.

- در ادامه عملیات پاک‌سازی منطقه منگور، عناصر ضدانقلاب سنگرهای خود را تخلیه و با دادن تلفات و خساراتی فرار کردند؛ جمع‌آوری 45 قبضه اسلحه از ضدانقلاب در جریان عملیات شهید بهادر محرمی که از 29 شهریور در حوالی ارومیه آغاز شده بود؛ پاک‌سازی چند روستا در بوکان.

- اقدام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به تهیه لباس فرم پاسداری با هدف نفوذ به مراکز انقلابی و نظامی و انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه؛ زخمی‌شدن یک نفر در خرم‌آباد به‌دست مهاجمی که لباس بسیج به تن کرده بود؛ سرقت چند رأس گوسفند در ازنا توسط چند سارق ملبس به لباس سپاه.

- امام خمینی در پیامی به ‌مناسبت سومین سالگرد جنگ، نتیجه عملکرد عراق را شکست‌های پیاپی و جنایت علیه زنان و کودکان ذکر کرده و کمک‌های ابرقدرت‌ها به عراق را بی‌فایده خواندند. ایشان افزودند: این جنگ تا سقوط حزب بعث عراق ادامه خواهد یافت. واگذاری هواپیماهای سوپراتاندارد و همکاری سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با عراق از دیگر محورهای این پیام بود.

- اطلاعیه‌ مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ‌مناسبت آغاز چهارمین سال جنگ. در این اطلاعیه جنگ مهم‌ترین ابزار استکبار جهانی برای نابودی انقلاب اسلامی، تقویت رژیم صهیونیستی و سرکوب نهضت اسلامی معرفی شد؛ فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در اطلاعیه‌ای امروز را سومین سالگرد آغاز جنگ عراق و ایران اعلام کرد.

- مصاحبه رئیس‌جمهور با نشریه پیام انقلاب به ‌مناسبت سالروز آغاز جنگ؛ نخست‌وزیر در جمع اعضای کانون انجمن‌های اسلامی کارخانجات قزوین به بررسی ابعاد مختلف جنگ پرداخت و موضع خبرگزاری‌ها را دراین‌باره یک‌جانبه و به نفع عراق توصیف کرد؛ آیت‌الله منتظری در مصاحبه‌ای جنگ را جنگ تحمیلی ابرقدرت‌ها علیه ایران دانست که از ترس صدور پیام انقلاب به راه انداخته شده است.

- در مراسم اولین روز هفته جنگ رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تفکیک بین متجاوز و مدافع،‌ شرایط پایان جنگ را پاک‌سازی سرزمین‌های اسلامی، دریافت غرامت و مجازات متجاوز عنوان کرد. وی همچنین موضع ایران علیه رژیم اشغالگر قدس را تغییرناپذیر خواند.

- اجرای مانور عملیاتی والفجر در مصلای تهران در روز اول هفته جنگ؛ برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در میان استقبال مردم در شهرهای مختلف کشور؛ این درحالی بود که علی امینی رهبر جبهه نجات ایران در بیانیه‌ای از مردم خواسته بود به‌منظور ابراز مخالفت با ادامه جنگ، دست به مقاومت منفی بزنند.

- مصاحبة سرپرست گروه مهارکننده چاه شماره 3 حوزه نفتی نوروز با روزنامه کیهان و تشریح مراحل توقف نشت نفت توسط عوامل ایرانی؛ این عملیات در مدت سه ماه و دوازده روز و با هزینه ده میلیون تومان انجام شد؛ بی‌بی‌سی و خبرگزاری رویتر به اهمیت زیست‌محیطی این اقدام اشاره کردند؛ رادیو بغداد مدعی شد خبر مهار چاه نفت نوروز صحت ندارد.

- گزارش سرپرست و قائم‌مقام جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی درباره، عملکرد این ارگان در طول سه سال جنگ در زمینه‌های امداد، بسیج نیروهای مردمی، تهیه وسایل امدادی، دارویی و خدماتی، رسیدگی به امور اسرا، مفقودان و معلولان.

- رادیو صدای امریکا از مذاکرات تسلیحاتی ایران و چین در سفر اخیر هیئت ایرانی به پکن خبر داد. در این گزارش‌ ادعا شده که کره شمالی واسطه انتقال سلاح به ایران است.

- گزارش رادیو مسقط به ‌نقل از نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل متحد، درباره تلاش‌های دیپلماتیک امریکا برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق. تأکید رئیس دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد بر ادامه تلاش این سازمان برای برقراری صلح بین ایران و عراق.

498 انتشار تحلیل‌هایی در مطبوعات و رسانه‌های جهان درباره جنگ ایران و عراق در آستانه چهارمین سال این جنگ.

499 متن و حواشی مصاحبه تلویزیون فرانسه با اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراق که به‌دلیل بی‌حجابی مصاحبه‌کننده زن این تلویزیون به برنامه‌ای جنجالی تبدیل شده بود، از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال