فائزون|۵ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 14684 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۱۱:۱۴

تاریخ شمسی

5 مهر 1366

تاریخ قمری

3 صفر 1408

تاریخ میلادی

27 سپتامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- چگونگی پاسخ به حمله امریکا به کشتی ایران ـ اجر و هشدار به حامیان منطقه‌ای عراق در جلسه فرماندهان سپاه با آقای هاشمی بررسی شد.

- حملات هوایی عراق به تأسیسات نفتی بهرگان و گاز بیدبلند و حمله به دو نفتکش و یک کشتی تجاری در خلیج‌فارس. سرنگونی یکی از هواپیماهای مهاجم.

- تلاش ناموفق نیروهای خودی برای باز‌پس‌گیری محدوده‌ی انگشتی در منطقه شلمچه. نامناسب بودن خط پدافندی خودی و باتلاقی بودن زمین این محدوده و تسلط دشمن بر آن.

- درگیری رزمندگان با عناصر ضدانقلاب در منطقه بانه و بوکان و شهادت سه نیروی خودی.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از عملیات‌های زود‌رس گروه‌های ضدانقلاب در مناطق شمال‌غرب و بیان چهار دلیل برای آن.

- پیش‌بینی نشریه ساندی تلگراف درباره‌ی حمله گسترده آینده ایران به بصره و بیان اینکه حمله امریکا به کشتی ایران ـ اجر احساسات مردم را مجدداً به نقطه جوش رسانده است.

- راهپیمایی گسترده دانش‌آموزان کشور در ششمین روز هفته دفاع مقدس (روز جنگ و مدرسه)، سخنرانی علی شمخانی در جمع راهپیمایان در دانشگاه تهران و بیان اینکه با اجرای عملیات کربلای5 تز امریکایی "جنگ بدون برنده" زیر سؤال رفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آمار کمک‌های مردمی به جبهه‌ها در سال 1365.

- سخنان قبل از دستور مجلس شورای اسلامی درباره‌ی کشتار حجاج، سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل، مسئله جنگ، مبارزه با گران‌فروشی، حمایت از محرومان، رفع ایرادهای شورای نگهبان به اصلاحیه طرح قانون ارتش.

- آغاز سومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در قم. اشاره‌ای به سخنان آیت‌الله منتظری، آیت‌الله مشکینی، حجت‌الاسلام مقتدایی و حجت‌الاسلام محتشمی در این گردهمایی.

- مصاحبه آقای هاشمی با تلویزیون ای.تی.ان انگلیس درباره‌ی شرط همکاری ایران با سازمان‌های بین‌المللی (اعلام متجاوز بودن عراق)، اعتماد به دبیرکل، خطر برخورد جدّی در خلیج فارس، آمادگی برای برخورد با حوادث احتمالی در خلیج‌فارس و پیش قدم نشدن برای تشدید بحران، دنباله‌روی انگلیس از امریکا، واکنش ایران در برابر جلوگیری از صدور نفت.

- بازتاب مصاحبه آقای هاشمی در مطبوعات غرب و پیش‌بینی‌ سخت‌تر شدن شرایط ایران.

- دکتر ولایتی پس از بازگشت ازسازمان ‌ملل اهمیت اجلاس مجمع ‌عمومی و نتایج تلاش هیئت ایرانی را برشمرد.

- مصاحبه وزیرخارجه عراق با رادیو امریکا و ابراز رضایت از تصمیمات شورای امنیت و تأکید بر لزوم اجرای قطعنامه598 بدون هیچ تغییری.

- وزیر دفاع امریکا: «آنچه در منطقه انجام می‌گیرد به خاطر حفظ آزادی دریاها، کشتی‌رانی و حمل و نقل کالاهای مهمی است که باید به آب‌های بین‌المللی برسند.» واینبرگر دولت ایران را غیرمنطقی خواند و تلویحاً خواستار نابودی آن شد. یونایتدپرس: واشنگتن متعهد گردیده که در قبال گسترش جنگ از قطر و بحرین دفاع کند.

- واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به سخنان خصمانه و مداخله‌گرانه‌ی واینبرگر.

- بررسی اهداف سفر وزیر دفاع امریکا به منطقه در رسانه‌های داخلی و خارجی. تأکید امریکا به حمایت از هم‌پیمانانش.

- علامه حسین‌فضل‌الله هدف امریکا از حمله به کشتی ایران ـ اجر را کاهش تأثیر سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل، یافتن راهی برای خروج از بن‌بست و ایجاد زمینه برای مجازات بین‌المللی ایران دانست.

- برگزاری مانور یک هفته‌ای ارتش ترکیه در منطقه‌ی نزدیک به شمال عراق و مرز ایران با ترکیب دو لشکر پیاده و دو تیپ زرهی و مکانیزه.

- کاهش نسبی فشارهای سوریه بر نیروهای ایرانی در لبنان و حزب‌الله لبنان که از زمان نزدیکی سوریه به امریکا و کشورهای مرتجع عرب آغاز شده بود.

ارسال نظر






captcha
ارسال