فائزون|۵ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14686 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۱۲:۱۰

تاریخ شمسی

5 مهر 1363

تاریخ قمری

1 محرم 1405

تاریخ میلادی

27 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- گزارش قرارگاه سلمان (قرارگاه عمل‌کننده عملیاتی محدود در منطقه میمک) از اقدامات مهندسی رزمی عراق؛ اجرای آتش متقابل توپخانه؛ پناهنده شدن ٢٠ تن دیگر به ایران از طریق مرز کردستان عراق؛ تهدید رادیو عراق به بمباران ٢٣ شهر ایران در صورت حمله ایران به عراق؛ ورود ۵٠ دستگاه کامیون حامل وسایل و مهمات نظامی از عربستان به عراق؛ ادامه شناسایی سپاه در هور و بازگشت یک تیم شناسایی پس از دو روز به پایگاه اصلی.

- تحرکات و درگیری در مناطق غربی کشور: اسارت چهار تن از نیروهای گروهان ضربت ژاندارمری بر اثر کمین دمکرات در ارومیه؛ ربوده شدن دو دختر به وسیله کومه‌له در یکی از روستاهای سردشت؛ بسته شدن جاده به وسیله کومه‌له در سقز و سخنرانی آنها برای مسافران؛ درگیری ژاندارمری با کومه‌له در بوکان؛ درگیری با کومه‌له در مریوان و اسارت مسئول اطلاعات محوری پاسگاه سروآباد و شهادت مسئول عملیات این پاسگاه؛ برنامه‌ریزی اعزام نیرو به پایگاه‌های سقز و بوکان در ستاد منطقه ١٠ سپاه.

- ادامه تبلیغات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به مناسبت هفته جنگ در شماره امروز نشریه مجاهد (ارگان این سازمان) و استفاده تبلیغاتی از اطلاعاتی درباره عملیات قبلاً منتفی شده والفجر ٨ به عنوان اطلاعات جدید از ایران؛ پخش اعلامیه دست نویس منافقین در یکی از روستاهای فلاورجان؛ پخش اعلامیه و شعارنویسی در تهران و لنجان سفلی به وسیله گروه‌های ضدانقلاب از جمله حزب توده و سازمان چریک‌های فدایی خلق (اکثریت)؛ اعلام بمب‌گذاری در یک دبیرستان در تهران و کشف آن که بدون مواد منفجره بود.

- شناسایی و دستگیری تعدادی از افراد راه کارگر، حزب توده و سازمان چریک‌های فدایی خلق؛ خبر از شروع کار جناح "کشتگر" وابسته به سازمان چریک‌های فدایی خلق در گزارش فرمانده سپاه منطقه ۴ خراسان.

- گزارش بی بی سی از هجوم عناصر سازمان چریک‌های فدایی خلق به سفارت ایران در لاهه، سرقت چک‌ها و کارت‌های شناسایی افراد، مجروح کردن سفیر، و پایان ماجرا با دخالت پلیس هلند و ابراز تأسف دولت هلند، تظاهرات تعدادی از دانشجویان سازمان دانشجویان ایرانی در هند در حمایت از سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در برابر سفارت ایران در دهلی‌نو و تجمع دانشجویان ایرانی وابسته به انجمن اسلامی در نزدیکی در سفارت و شعاردادن به نفع جمهوری اسلامی ایران؛ گزارش یک روزنامه فرانسوی درباره تعدادی از اتباع ایرانی که به نشانه حمایت از اکراد ایرانی، خود را با زنجیر به در فلزی ساختمان یونسکو در پاریس بستند.

- گزارش رادیو ضدانقلابی صدای آزادی ایران از سخنان شیخ علی تهرانی که از ارتشیان ایران خواست از حمله به خاک عراق خودداری کنند؛ گزارش رادیو ضدانقلابی ایران از دیدار بختیار با سه تن از نمایندگان حزب سبز آلمان غربی.

- دیدار مصریانی که در قالب مزدور، در جبهه و پشت جبهه برای ارتش عراق کار می کنند با صدام؛ و حمله صدام به حافظ اسد در این دیدار؛ اظهارات صدام مبنی‌بر اینکه تعداد داوطلبان مصری نسبت به دیگر داوطلبین در جنگ با ایران، ٨٢ الی ٨٣ درصد از کل داوطلبان عرب را تشکیل می‌دهند.

- ابراز تأسف وزیر خارجه کویت از عدم پاسخ ایران به درخواست‌های بین المللی صلح؛ ستایش وزیر مشاور در امور خارجی قطر از پاسخ عراق به پیام‌های صلح بین المللی؛ درخواست نخست وزیر هند از شاه سعودی برای افزایش تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ ۴٨ ماهه ایران و عراق؛ اظهارات رهبر مسلمانان شعیه پاکستان در مراسم سالگرد هفته جنگ: جنگ بین ایران و عراق جنگ بین دو برادر نیست، بلکه جنگ بین امریکا، فرانسه، شوروی و کشورهای مرتجع از یک سو و انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر است.

- وزارت امورخارجه امریکا اعلام کرد در برخی از صادرات امریکا به ایران از جمله هواپیماهای به ارزش کمتر از نیم میلیون دلار و قطعات یدکی، محدودیت‌های تازه‌ای قائل خواهد شد.

- بازتاب اظهارات وزیر نفت ایران در مطبوعات ژاپن؛ وی درباره پروژه پتروشیمی و اینکه در صورت ادامه وضع کنونی خرید نفت ایران توسط کمپانی‌های ژاپنی، ایران از خرید کالاهای ژاپنی خواهد کرد، سخن گفته بود؛ تلاش وزارت خارجه ژاپن در زمینه روابط ایران و ژاپن، برای ایجاد نوعی امیدواری بدون تعهد اجرا در موضوع پروژه پتروشیمی بندر امام.

- خبر دادن وزیر اطلاعات عراق از امضای قرارداد کشیدن اولین فاز بزرگ لوله نفتی عراق- عربستان، اعلام این که «قرارداد بزرگ احداث خط لوله نفتی عراق - اردن تحت بررسی و مذاکره است.» گزارش کارشناسانه منابع معتبر داخلی در بررسی این مسئله.

- گزارش وال استریت ژورنال از عدم تأثیر تصمیم اوپک بر بازارهای جهانی نفت در شرایط کنونی که بازارهای نفت اشباع است.

- ملاقات مشاور وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی با رهبر کوبا و تسلیم پیام رئیس جمهور ایران در خصوص طرح پیشنهادی ایران مبنی‌بر اخراج اسرائیل از سازمان ملل به وی؛ اعلام حمایت نامبرده از این طرح.

- گزارش مفصل فارین ریپورت نشریه محرمانه اکونومیست چاپ انگلستان، در خصوص انفجار سفارت امریکا در بیروت و عوامل اصلی آن: سازمان جهاد اسلامی از اتحاد سازمان یافته‌ای از گروه‌های افراطی تشکیل شده و مورد حمایت ایران، لیبی و سوریه است.

- رئیس سازمان جاسوسی امریکا از کشورهای غربی خواست علیه کشورهایی که گروه‌های تروریستی را پناه خود قرار می‌دهند، دست به تحریم اقتصادی و قانونی بزنند. وی افزود هم اکنون گروه‌های تروریستی بین المللی، در کشورهای کره شمالی، ایران، بلغارستان و لیبی مستقر هستند.

- وزیر اطلاعات اردن: «علی‌رغم تصمیم دولت اردن مبنی‌بر از سرگیری روابط سیاسی با مصر، این کشور همچنان موافقتنامه صلح کمپ دیوید ١٩٧٩ بین مصر و اسرائیل را رد خواهد کرد.» اعلامیه دولت عربستان: «عربستان سعودی به شرط موافقت کنفرانس سران عرب، با بازگشت مصر به صف اعراب موافق است.» هشدار وزارت امورخارجه ایران در خصوص تجدید روابط اردن و سعودی با مصر.

- گزارش سپاه خراسان از شعارنویسی نیروهای دولتی افغانستان بر روی میله مرزی ٧٣، که شعارها عبارتند از: «درود بر حزب توده ایران، مرگ بر امریکا، مرگ بر ایران، مرگ بر پاکستان، مرگ بر تجاوزگر، هرکس تجاوز به خاک ما کند ما به خاک او تجاوز خواهیم کرد.» درگیری مجاهدین افغانی با عده‌ای از افسران و سربازان روسی و گلوله باران افراد غیرنظامی به وسیله روس‌ها.

- برگزاری کنفرانسی درباره جنگ ایران و عراق در آمریکن یونیورسیتی در واشنگتن از طرف کمیته دفاع از حقوق دمکراتیک مردم ایران و سخنرانی جو استرا سردبیر نشریه مری پریپورت، محمد جعفر سردبیر نشریه خمسین چاپ لندن و منصور فرهنگ سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در این کنفرانس.

ارسال نظر






captcha
ارسال