فائزون|۵ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14687 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۱۲:۱۴

تاریخ شمسی

5 مهر 1362

تاریخ قمری

19 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

27 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- در جلسه مشترک فرماندهان ارشد قرارگاه کربلا عملیات محور اروندرود مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه علاوه‌بر گفت‌وگو درباره وضعیت کلی دشمن، شناسایی منطقه، راهکارهای عملیات و وضعیت مناطق عملیات جنوب، اقدامات حفاظتی، اطلاعاتی، عملیاتی و مهندسی قرارگاه تشریح و بر ضرورت احداث سایت موشکی و مواضع توپخانه، تمرین هلی‌برد در شب و هماهنگی با نیروی هوایی و دریایی تأکید شد. مشکلات و دیدگاه‌های انتقادی درخصوص اجرای عملیات از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

- درپی گسترش محدوده عملیات والفجر4، عده‌ای از مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به‌همراه فرماندهان لشکرهای14 امام حسین(ع)، 31 عاشورا و 17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به‌منظور ارزیابی امکان اجرای عملیات والفجر4 در دهانه شیلر، از ارتفاعات سورن بازدید کردند.

- اهمیت راهبردی بصره و نگرانی عراق از اجرای عملیات ایران در جبهه جنوب موجب شد که دشمن مواضع پدافندی و موانع خود را در این منطقه تقویت و تکمیل کند. بازسازی کانال‌های منطقه طلائیه جدید و احداث یک واحد پست دیده‌بانی هوایی در منطقه رأس‌الفاو ازجمله اقدامات دشمن دراین‌زمینه است.

- تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی مریوان.

- شهادت 4 نفر از نیروهای خودی براثر عملیات کمین عناصر مسلح غیرقانونی در اطراف دارساوین سردشت؛ برخورد یک خودروی سپاه با مین در حوالی پاسگاه شهداء مهاباد 6 مجروح برجای گذاشت؛ اقدام عناصر ضدانقلاب به ربودن یک دستگاه آمبولانس جهاد سازندگی با 4 سرنشین؛ در درگیری پایگاه 101 با عناصر مسلح غیرقانونی 5 تن از مهاجمان کشته و چند نفر زخمی شدند؛ درگیری نیروهای پایگاه سقز با عناصر ضدانقلاب.

- رئیس‌جمهور در مراسمی به ‌مناسبت هفته جنگ در سازمان صنایع دفاع، راجع به استقلال ملت ایران، نقش و هدف قدرت‌های بزرگ در تحمیل جنگ به ایران، پذیرش آتش‌بس، تلاش ابرقدرت‌ها برای جلوگیری از پیروزی ایران و نقش صنایع دفاعی در موفقیت نظامی ایران سخن گفت؛ دیدار جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران با رئیس‌جمهور. مهم‌ترین محورهای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار چنین بود: تشریح موضوع متجاوز بودن عراق، حفظ حق ایران برای طرح دعاوی علیه عراق در سطح جهانی، دریافت غرامت، ادعای صلح‌طلبی عراق، شرایط پذیرش صلح، مواضع غیرعادلانه سازمان ملل متحد، انتقاد از کشورهای منطقه به‌دلیل حمایت از عراق و تهدید به اعمال محدودیت برای عبور کشتی‌ها از خلیج‌‌فارس. پیش از رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مشترک ارتش تحلیلی از وضعیت نظامی ایران و چگونگی آغاز جنگ ارائه داد؛ انعکاس سخنان رئیس‌جمهور در رادیو بی‌بی‌سی.

- رئیس دیوان‌عالی کشور در دیدار با گروهی از رزمندگان قرارگاه کربلا راجع به ابتکارعمل در جبهه‌های جنگ، ایثار و فداکاری برای تحکیم ریشه‌های انقلاب و عدم جنگ‌طلبی ایران سخن گفت؛ سخنرانی فرمانده نیروی زمینی ارتش در مدرسه فیضیه قم درمورد انگیزه‌های معنوی رزمندگان، تقارن هفته جنگ با عید غدیر، تداوم جنگ، لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی و وضعیت جبهه‌های جنگ.

- دیدار رئیس کمیته صلیب‌سرخ جهانی با وزیر امور خارجه و رئیس‌‌جمهور. وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن درخواست اجرای مفاد کنوانسیون چهارم ژنو مبنی‌بر رعایت حقوق افراد غیرنظامی در مناطق مسکونی، بر پایبندی ایران به قوانین مربوط به رفتار با اسرای عراق تأکید کرد؛ رئیس‌جمهور هم مسئولیت خطیر سازمان صلیب‌سرخ را یادآور و خواستار افشای جنایات رژیم صدام در ویرانی شهرها و روستاها شد.

- نخست‌وزیر در روز دوم سفر به استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان از شهرهای ایذه، اندیمشک و دزفول دیدن کرد. سخنرانی در جمع مردم ایذه، افتتاح طرح آبیاری عقیلی بخش گتوند، بازدید از مناطق بمباران‌شده اندیمشک، ملاقات با مردم دزفول و شرکت در جلسه خلبانان پایگاه چهارم شکاری دزفول از برنامه‌های سفر امروز موسوی بود.

- فرمانده نیروی دریایی لیبی که در رأس هیئتی به ایران سفر کرده است، با حضور در بهشت زهرا به شهدای جنگ ادای احترام کرد. وی علاوه‌بر دیدار روز گذشتة خود با رئیس‌ ستاد مشترک ارتش، امروز نیز در بندرعباس با فرمانده تاکتیکی نیروی دریایی و فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان سیاسی این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. فرمانده تاکتیکی نیروی دریایی در این دیدار راجع به موضع مثبت لیبی درخصوص جنگ ایران و عراق و امنیت خلیج‌فارس سخن گفت. فرمانده نیروی دریایی لیبی هم در سخنانی ایران را وطن دوم خود خواند.

- سخنان وزیر بهداری درباره تشریح عملکرد سه‌ساله ستاد امداد و درمان وزارت بهداری درطول جنگ سه‌ساله؛ گزارش روابط عمومی وزارت بهداری از فعالیت‌های برخی سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه از آغاز جنگ تاکنون.

- به‌ مناسبت ششمین روز هفته جنگ به دعوت جامعه روحانیت مبارز تهران نماز وحدت نیروهای مسلح به امامت آیت‌الله صانعی و با حضور واحدهای مختلف ژاندارمری، نیروی هوایی، دریایی و شهربانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

- وزیر امور خارجه دانمارک در سخنانی در مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل متحد از ایران و عراق خواست که برای دستیابی به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تلاش کنند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن هم ضمن رد میانجیگری کشورش اعلام کرد ژاپن برای ایجاد فضای مناسب برقراری صلح تلاش می‌کند؛ درخواست نمایندگان 43 اتحادیه و فدراسیون جهانی کارگری از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مبنی‌بر تلاش برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق.

- تحلیل رسانه‌های بین‌المللی درباره موضوع تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق: خبرگزاری آلمان‌ از تقویت نظامی ایران در تنگه هرمز خبر داد و به بررسی توانایی ایران برای بستن این تنگه و نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس پرداخت؛ خبرگزاری کویت از واشنگتن راجع به تعهد حکومت ریگان درمورد آزادی تجارت و حمل‌ونقل دریایی در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس گزارش داد؛ روزنامه تایمز به تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق تا اواخر سال مسیحی جاری اشاره کرد؛ رادیو بی‌بی‌سی به تحلیل اوضاع جنگی، موضوع واگذاری این هواپیماها و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز پرداخت.

- وزیر امور خارجه عراق با وزرای امور خارجه یونان، اردن، بحرین، کویت و اسپانیا دیدار و درخصوص جنگ ایران و عراق مذاکره کرد.

- وزیر دفاع و هواپیمایی عربستان سعودی در آستانه برگزاری اولین مانور نظامی مشترک شش کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس، براهمیت این مانور تأکید و آن را همکاری ثمربخش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دانست.

- قائم‌مقام وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه کیهان راجع به تأثیر جنگ بر سیاست خارجی، دستاوردهای جنگ، موضوع تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، امنیت منطقه خلیج‌فارس، دخالت ابرقدرت‌ها، توافقنامه امنیتی عراق و ترکیه و شرایط پایان‌دادن به جنگ سخن گفت.

 

 

 

 

 

 

 

- مدیرکل وزارت امور خارجه امریکا نقطه روشن جنگ ایران و عراق را بهبود مناسبات عراق و امریکا دانست. وی با اشاره به دیدار عصمت کتانی از امریکا، درباره کاهش شکاف در حل اختلافات دو کشور مطالبی بیان کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال