فائزون|۶ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14693 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۱۳:۳۴

تاریخ شمسی

6 مهر 1363

تاریخ قمری

2 محرم 1405

تاریخ میلادی

28 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- ادامه رکود جبهه‌ها: تبادل آتش توپخانه که در آبادان و خرمشهر همراه با آتش ادوات بود و اصابت خمپاره به شهربانی آبادان.

- درگیری، کمین، بستن جاده و سخنرانی برای مسافران و... در مناطق غربی کشور از جمله در بانه، بوکان، پاوه و سقز؛ نیاز فوری بازسازی و کمک دولت در ٢۴ روستای بین سنقر، قروه و کامیاران که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون تحت اشغال ضدانقلاب بوده اند.

- جمع آوری کتاب و جزوه مربوط به سازمان چریک‌های فدایی خلق (اکثریت) و حزب توده به وسیله گشت ثارالله در تهران؛ پخش اعلامیه و اختلال در بیسیم شهربانی در تهران و داراب به وسیله ضدانقلاب.

- اظهارات مسئولان در آخرین روز هفته جنگ آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران: «هیچ راهی برای ثبات و صلح پایدار منطقه بدون اینکه حزب بعث از این منطقه حذف شود، وجود ندارد. باید خودمان را آماده کنیم.» و آن ضربه نهایی نظامی را اول وارد کنیم که بعد نتیجه سیاسی انقلابی را بتوانیم بگیریم. آیت‌الله مشکینی در خطبه های نماز جمعه قم « صلح تحمیلی خیانت بزرگی است. » برادر محسن رضایی در مراسم نماز جمعه تهران: «دنیا باید در برداشتن صدام شتاب کند که اگر برندارد، مبنای یک زلزله خواهد شد«. سرهنگ صیادشیرازی در نماز جمعه تبریز: «برای ما صلح و مذاکره یک خط استکباری است.»

- اظهارات نخست وزیر در مصاحبه رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی: خسارت‌های مالی و جانی جنگ ایران و عراق بسیار بالاست. ما با رژیم فعلی عراق هرگز بر سر میز مذاکره نخواهیم نشست. رابطه ما با جهان براساس این‌که کدام یک از بلوک و کشورها با ما خصومت کمتر یا بیشتری دارند، تنظیم می شود. موضع‌گیری ما در برابر اسرائیل یک موضع‌گیری استراتژیکی و برای نشان دادن خط جمهوری اسلامی است. وقتی که در صبرا و شتیلا و یا دهکده سحمور قتل عام صورت می‌گیرد و صهیونیزم به کمک امریکا صدها نفر را به گلوله می‌بندد، این کشور (امریکا) نباید انتظار داشته باشد اتباعش در کشورهای مختلف، امنیت داشته باشند.

- بازتاب سخنان نخست وزیر درباره انفجار سفارت امریکا در بیروت یونایتدپرس: «این اظهارات موسوی اولین عکس العمل رسمی جمهوری اسلامی به انفجار اخیر سفارت امریکاست.» معاون وزیر خارجه امریکا: «وزارت خارجه در مورد انفجار سفارت، نمی تواند هیچ کشوری را متهم کند.»

- ادامه تلاش‌های سیاسی عراق و متحدانش برای پایان یافتن جنگ بدون توجه به خواست‌های ایران.

- ارائه طرح صلح ژاپن در نطق وزیر خارجه این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل شامل: این نکات که عراق به هیچ وجه سلاح‌های شیمیایی به کار نبرد کشتیرانی در خلیج‌فارس آزاد بماند. ایران اجازه دهد لای روبی بنادر عراق انجام شود؛ رد طرح ژاپن به وسیله وزیر خارجه جمهوری اسلامی.

- اظهارات یک روزنامه نگار انگلیسی درباره روابط ایران و سوریه: خدام به من گفت که سوریه نقش اساسی در حمایت از خلیج (فارس) و جلوگیری از تشدید جنگ ایفا کرد. سوریه همواره به ایران نصیحت می کند که روابط خود را با مسکو تیره نکند. سوریه نیازمند کمک ایران در لبنان است.

- گزارش یک روزنامه ایتالیایی با عنوان "در تهران، در میان اسرای عراقی خمینی": اسرای جنگی عراق فریاد می‌زدند: «صدام دشمن خداست.» یک افسر اسیر عراقی گفت تنها راه برای بازیافتن صلح، نابودی رژیم صدام و حزب بعث عراق است و این امر در آینده نزدیک تحقق پیدا خواهد کرد.

- تفسیر رادیو مسکو در خصوص آغاز پنجمین سال جنگ تحمیلی: امریکا که از بی‌طرفی خود در این جنگ دم می زند، در واقع از این درگیری برای گسترش آتی حضور نظامی خود در این بخش جهان استفاده می کند.

- گزارش اقتصادی رویتر درباره ایران و ادعای این خبرگزاری مبنی‌بر افزایش چشمگیر روابط اقتصادی ایران با کشورهای بلوک شرق و در رأس آن شوروی، به دلیل کاهش شدید مبادلات تجاری بین ایران و امریکا.

- اظهارات ریاست هیئت نمایندگی ایران در اجلاس کنفرانس بین المجالس در ژنو مبنی‌بر این که محدودیت‌های جدید امریکا در مورد کالاهای تجارتی ایران، هیچ‌گونه تأثیر عملی بر ایران نگذاشته است.

- ملاقات‌های جداگانه وزیرخارجه کشورمان با وزیر خارجه سوریه، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، و نخست وزیر و وزیر خارجه سورینام، در سازمان ملل، و گفت وگو در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و اعلام حمایت و هماهنگی آنان با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه؛ پایان اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محکوم شدن اسرائیل به دلیل حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی عراق.

- فراخوان سفیر ترکیه در تهران به آنکارا در پی بمب‌گذاری در مقابل هتل آزادی و انتشار این مطلب که این هتل محل اقامت بازرگانان ترک است. اظهارات نخست وزیر ترکیه مبنی‌بر اینکه: « بازرگانان ترک هدف این انفجارات نیستند.» اظهارات سفیر ترکیه در تهران: مورد هدف قرار گرفتن دیپلمات‌های ترک و سایر تبعه این کشور در ایران، پیوسته احساس می شود.» درگیری بین نیروهای دولتی و طرفداران نجم الدین اربکان در یکی از شهرهای ترکیه و اعزام ۵٠٠ کماندو به این شهر به وسیله دولت ترکیه.

- به دنبال بهبود امنیت پرواز در ایران با حضور سپاه در این عرصه، و قطع هواپیماربایی منافقین، دولت مصر اعلام کرد اقداماتی را جهت منع فرود هرگونه هواپیمای ربوده شده ایرانی در فرودگاه قاهره، مورد بررسی قرار می‌دهد.

- اعتراض اتحادیه کارکنان زن شرکت‌های هواپیمایی خارجی در یونان به وزارت کار این کشور نسبت به اجبار شدن کارکنان زن شیعه شرکت هواپیمایی ایران در آتن به رعایت حجاب اسلامی و رعایت ظواهر شرعی در روابط زن و مرد.

- در پی حمله تعدادی از هواداران سازمان چریک‌های فدایی خلق به این سفارت و اشغال موقت آن در چند روز گذشته و اعتراض ایران، وزارت امورخارجه هلند پذیرفت و اعلام کرد که سیستم حراست پلیسی سفارت ایران در لاهه ناقص بوده است.

- مصاحبه خبرگزاری کویت در پاریس با مسعود رجوی که وی از جمله گفت: ما خود را برای دوره بعد از خمینی آماده کرده‌ایم.

ارسال نظر






captcha
ارسال