فائزون|۶ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14694 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۱۳:۴۵

تاریخ شمسی

6 مهر 1362

تاریخ قمری

20 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

28 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- درپی ایجاد تغییراتی در طرح مانور عملیات والفجر4 در دهانه شیلر، فرمانده قرارگاه مقدم حمزه برای بررسی میزان آمادگی و ارزیابی مشکلات تیپ44 قمر بنی‌هاشم(ع) (حمزه2) و لشکر41 ثارالله(ع) (حمزه5) جلساتی برگزار کرد. در این جلسات میزان آمادگی و طرح مانور یگان‌ها و اجرای هم‌زمان عملیات در پنجوین و سورن بررسی شد. کمبود گونی، الوار، پلیت، سوله، توجیه‌نبودن سپاه مریوان، تأمین‌نشدن آتش توپخانه از مهم‌ترین مشکلات یگان‌های مذکور بود.

- فرماندهان قرارگاه نجف به‌دنبال محدودشدن طرح مانور عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان، راجع به دامنه و گستره عملیات بحث و گفت‌وگو کردند. تأکید فرمانده قرارگاه مقدم حمزه بر بالابودن تسلط دید و تیر دشمن در منطقه دربندیخان.

- ارتش عراق به‌منظور اصلاح خطوط پدافندی و جلوگیری از واردشدن ضربات احتمالی براثر حمله آتی ایران اقدام به افزایش اقدامات اطلاعاتی و تقویت نیروهای رزمی و زرهی خود در دهانه شیلر کرد؛ گزارش روزنامه استاندارد (چاپ نایروبی) درباره تردید عراق راجع به فلش حمله آتی ایران؛ عملیات شناسایی عراق با پرتاب گلوله‌های رنگی و فعالیت هوایی در مهران، تعویض یگان‌ها، عکس‌برداری هوایی و استفاده از گروه‌های وابسته به ضدانقلاب برای کسب اطلاعات از دیگر اقدامات ارتش عراق دراین‌زمینه بود؛ نامه واحد اطلاعات ستاد منطقه11 درخصوص اقدام ضدانقلاب به آزادکردن شماری از گروگان‌‌های خود در غرب کشور.

- هواپیماهای عراقی در سه نوبت مریوان را بمباران کردند که 3 تن شهید و عده‌ای مجروح شدند؛ حمله سه اسکادران جنگنده‌های عراقی به منطقه تنگه کورک - دشت ذهاب، مقر گردان190 تیپ3، 40 شهید و 85 مجروح برجای گذاشت؛ 2 شهید و 3 مجروح براثر گلوله‌باران پایگاه نهنی 1 و 2 بانه؛ حملات توپخانه‌ای عراق به پایگاه‌های گردان 112 پیاده و جاده کولان منتهی به دره‌وزان؛ تجاوز دو هواپیمای عراقی به حریم هوایی ایلام؛ در پاسخ به حملات هوایی عراق نیروهای ایران هم برخی مواضع عراق در پنجوین و سیدصادق را بمباران کردند.

- ترور اصلان نیرومند یکی از اعضای شورای اسلامی روستای زنگی‌آباد بخش انزل ارومیه به‌دست افراد ضدانقلاب درپی برگزاری موفقیت‌آمیز همایش وحدت روحانیون سنی و شیعة مناطق کردنشین در ارومیه.

- افراد ضدانقلاب خودروی حامل آب پایگاه دکل ارومیه را به آتش کشیدند؛ شهادت 5 تن از نیروهای خودی در درگیری نیروهای پایگاه دکل مهاباد با عناصر مسلح غیرقانونی؛ نیروهای گروه ضربت پیشمرگان کرد مسلمان یک نفر از نیروهای دشمن را در روستای برسیو به اسارت گرفتند؛ در پایگاه گزمیل دیواندره یک سرباز براثر برخورد با مین مجروح شد؛ برخورد تراکتور یکی از اهالی محور مرزی سرو در ارومیه با مین.

- ایندیرا گاندی رئیس سازمان عدم‌تعهد در نشستی با حضور 25 عضو این جنبش در سازمان ملل خواستار پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق شد؛ حسنی مبارک هم از جوامع بین‌المللی خواست که همه تلاش خود را برای خاتمه‌‌دادن به این منازعه به ‌کار گیرند.

- تشکیل جلسه شورای‌ عالی دفاع برای بررسی امنیت خلیج‌فارس و موضوعات مربوط به جنگ؛ نماینده امام در شورای عالی دفاع بعد از پایان جلسه در مصاحبه‌ای راجع به تقویت وضعیت دفاعی کشور، برنامه‌های هفته جنگ، هشدار رئیس‌جمهور به کشورهای منطقه و کشورهای غربی درمورد کمک‌ به عراق و اعزام کشتی‌های جنگی به خلیج‌فارس، چشم‌پوشی نهادهای بین‌المللی از جنایات عراق و دخالت ابرقدرت‌ها در لبنان سخن گفت.

- فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم اعطای سردوشی دانش‌آموختگان مرکز آموزش صفر یک با اشاره به وظایف خطیر دانشجویان در جبهه‌ها، شعار نه شرقی، نه غربی را مایه نگرانی ابرقدرت‌ها دانست. وی ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده در سرکوب ضدانقلاب، اظهار کرد که برای تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی درصورت لزوم تا بغداد هم با دشمن نبرد خواهیم کرد. صیاد شیرازی همچنین به توان زرهی ایران برای بستن تنگه هرمز اشاره کرد.

- وزیر سپاه که برای حضور در همایش جنگ به رشت رفته است در مصاحبه‌ای مطبوعاتی درخصوص هفته جنگ، سازمان رزم سپاه، ساختار و وضعیت سپاه، تعامل با ارتش، سیاست‌های رسانه‌ای دشمن، طرح لبیک یا خمینی، طرح جدید دشمن در منطقه خلیج‌فارس، برنامه پنج‌ساله سپاه و تشکیل ارتش بیست میلیونی مطالبی بیان کرد. وزیر دفاع در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی درمورد سیاست تسلیحاتی کشور، تجهیز و تسلیح ارتش بیست میلیونی، نقش وزارت دفاع در جنگ، گسترش صنایع نظامی، تدارکات سازمان اتکا، میزان اعزام نیرو به جبهه و آینده جنگ سخن گفت.

 

 

 

 

 

 

- محورهای سخنان هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع، در جمع رزمندگان خط مقدم جبهه‌های جنوب: آینده جنگ، طرح استکبار جهانی برای واگذاری نقش ژاندارمی منطقه به صدام و جلوگیری از مبارزه ایران با رژیم صهیونیستی، تبیین ناکامی‌های دشمن در تجاوز به ایران، دستاوردهای جنگ، کمک ابرقدرت‌ها و کشورهای منطقه به عراق؛ وزیر کشور در مراسم بزرگداشت شهدای جنگ در وزارت کشور راجع به دفاع از کشور دربرابر تجاوز دشمن، ایجاد تحول در ارتش بعد از انقلاب، وضعیت اقتصادی عراق و موضوع تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق مطالبی بیان کرد.

- وزیر امور خارجه ایران پیش از ترک تهران برای شرکت در سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که گرچه امیدی به اتخاذ تصمیم جدی در رفع مشکلات جهانی ازسوی سازمان‌های بین‌المللی نیست، خاصیت این گردهمایی‌ها شنیدن نقطه‌نظرات دیگران و اعلام دیدگاه‌های جمهوری اسلامی است.

- سخنرانی معاون امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور اقتصاد و دارایی در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول. تبیین دستاورهای اقتصادی جمهوری اسلامی، درخواست از بانک جهانی برای ایفای نقش سازنده‌تر در کمک به کشورهای مستضعف، بررسی علل مشکلات اقتصادی و آسیب‌های سیستم اقتصادی کنونی جهان از محورهای سخنان وی بود.

- وزیر حمل‌ونقل مجارستان با وزیر راه‌وترابری، قائم‌مقام وزارت امور خارجه و‌ معاون بازرگانی وزارت بازرگانی دیدار و راجع به گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کرد.

- تصویب کلیات لایحه بسیج سازندگی در جلسه امروز هیئت دولت و توضیحات نخست‌وزیر دراین‌باره؛ معاون بنیاد امور مهاجرین جنگی در گفت‌وگویی به ‌مناسب پایان هفته جنگ، به‌ تشریح فعالیت‌های این بنیاد در طول جنگ پرداخت.

- انعکاس سخنان تهدید‌آمیز دیروز رئیس‌جمهور راجع به ارسال کمک‌های نظامی به عراق در رسانه‌های بین‌المللی: رادیو صدای امریکا به بررسی ابعاد و زوایای واکنش وزارت امور خارجه امریکا به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت، رادیو کلن واکنش‌های احتمالی امریکا، ایران و عراق را در قبال تحولات منطقه ارزیابی کرد. خبرگزاری رویتر تهدید ایران را بخشی از مبارزه برای جلوگیری از تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق دانست؛ روزنامه واشنگتن پست به برهم‌خوردن موازنه قوا و امکان مداخله ابرقدرت‌ها در منطقه اشاره کرد. این روزنامه علت تهدید ایران را تصمیم فرانسه برای ارسال موشک‌های اگزوسه به عراق ذکر کرد؛ مجله ژون آفریک نوشت دو کشور برای اجتناب از هزینه‌های سنگین خواهان خاتمه نبرد هستند؛ روزنامه کیهان واکنش وزارت امور خارجه امریکا به تهدید رئیس‌جمهور ایران را گامی برای مشروعیت‌دادن به تداوم ارسال کمک به عراق و حضور در خلیج‌فارس خواند.

- برگزاری اجلاس کمیته چهارنفره لبنان برای یافتن راهکاری برای تحکیم و نظارت بر آتش‌بس لبنان؛ وزرای امور خارجه انگلیس، امریکا، فرانسه و ایتالیا به‌عنوان کشورهای تشکیل‌دهنده نیروهای بین‌المللی مداخله‌گر در لبنان در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که یک نیروی وابسته به سازمان ملل متحد برای نظارت بر آتش‌بس لبنان تشکیل شود؛ وزیر امور خارجه سوریه در سازمان ملل خواستار خروج نیروهای غربی از لبنان شد؛ مصاحبه ولید جنبلاط با روزنامه القبس درباره مذاکرات آشتی ملی، لزوم تجدیدنظر در موافقت‌نامه لبنان و اسرائیل؛ اقدام ارتش لبنان به ذخیره‌سازی تسلیحات و مهمات؛ ورود ششصد چریک فلسطینی که در محاصره نیروهای سوریه بودند، به بندر طرابلس؛ هاشمی رفسنجانی تأکید کرد تا خواست مردم لبنان تأمین نشود، آتش‌بس نمی‌تواند مؤثر باشد؛ وزیر امور خارجه ایران در تبیین مواضع ایران در قبال آتش‌بس لبنان گفت صلح تحمیلی مطلوب نخواهد بود.

ارسال نظر






captcha
ارسال