فائزون|۸ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 14810 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸|۱۱:۰۴

تاریخ شمسی

8 آبان 1361

تاریخ قمری

12 محرم 1403

تاریخ میلادی

30 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- سه نقطه از شهر آبادان آماج گلوله‌های توپخانه‌ی نیروهای عراقی قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد؛ تهاجم هوایی عراق به خرم‌آباد و سوسنگرد؛ ادامه‌ی تبادل آتش در پادگان‌‌های عین‌خوش، موسیان و بیات.

- حمله‌ی 80 نفر از عناصر هیز پیشوای حزب دمکرات کردستان به بوکان به‌قصد تصرف شهر. مقابله‌ی نیروهای سپاه سبب عقب‌نشینی مهاجمان شد. در این درگیری، ‌24 نفر از نیروهای خودی و مردم شهید و 43 نفر از نیروهای بسیج و ژاندارمری و مردم مجروح شدند و 32 نفر از مهاجمان نیز کشته یا زخمی شدند. دفتر حزب دمکرات در پاریس، عملیات این حزب را در بیرون‌راندن نیروهای دولتی از شهر بوکان موفقیت‌آمیز ذکر کرد؛ گروه کومه‌له با انتشار اطلاعیه‌ای در روستاهای اطراف بوکان، تصرف بوکان را به‌دست نیروهای کومه‌له امکان‌پذیر دانست؛ ابراز انزجار مردم بوکان از ضد‌انقلاب در نمازجمعه‌ی این شهر و محکوم‌کردن اقدامات حزب دمکرات.

- یک شهید و 3 مفقودالاثر در حمله عناصر مسلح غیر‌قانونی به پایگاه "تایبرد" بانه. برجای‌ماندن 4 شهید و 2 مجروح در حمله افراد مسلح غیر‌قانونی به 2 خودرو در جاده کامیاران ـ سنندج و مهاباد. ناکامی افراد ضد‌انقلاب در حمله به 7 مقر نیروهای خودی در جنوب محور سنندج ـ مریوان.

- آزادسازی 13 کیلومتر دیگر از جاده‌ی پیرانشهر ـ سردشت از لوث وجود ضد‌انقلاب.

- برجای‌ماندن یک مجروح در درگیری بین افراد مسلح و نیروهای پایگاه بسیج قریه‌ی حویه در هشتپر؛ دستگیری یک نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در خیابان کمیل تهران؛ 2 نفر از اعضای سازمان که تحت تعقیب بودند، یکی به ضرب گلوله از پای درآمد و دیگری خودکشی کرد.

- دستگیری 17 نفر از عناصر مسلح معارض، به‌ویژه افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران؛ دستگیری 2 نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و یک نفر از نیروهای سازمان چریک‌های فدایی خلق در صومعه‌سرا؛ دستگیری یک سرباز هوادار سازمان به‌دلیل سرقت 2 قبضه کلاش.

- به‌دنبال دستگیری اعضای سازمان مجاهدین خلق، خبرگزاری رویتر از لندن به نقل از هواداران این سازمان اعلام کرد که آنان بیش از 200 تن از اعضای سپاه ایران را کشته‌اند.

- گسترش هرچه بیشتر‌ روابط هند و ایران؛ عملی‌کردن توافق‌های حاصل‌شده در جریان دیدار دکتر ولایتی از هند و حل پاره‌ای از مشکلات اتباع دو کشور، از موضوعات مطرح‌شده در سفر معاون امور فرهنگی ایران به هند و دیدار وی با وزیر خارجه این کشور بود.

- ورود یک هیئت اقتصادی ژاپن به تهران، به سرپرستی معاون وزارت خارجه‌ی این کشور برای دیدار با وزیر امور خارجه و وزیر بازرگانی ایران و آشنایی با وضعیت و امکانات اقتصادی ایران و گسترش همکاری‌ها دراین‌زمینه؛ میتسوئی از احتمال ادامه‌ی پروژه‌ی مجتمع پتروشیمی امام خمینی خبر داد. این کمپانی یکی از 4 کمپانی طرف قرارداد با ایران است.

- روزنامه‌ی اقتصادی دنیا: مبادلات تجاری و بازرگانی ترکیه و ایران در شرف اتمام است... مقامات ترکیه باید هرچه‌زودتر قراردادهای جدیدی با ایران به امضا برسانند.

- مجله‌ی المستقبل (چاپ پاریس) درباره‌ی تناقض میان سخنان رئیس کنفرانس اسلامی درخصوص رسیدن به بن‌بست برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق و بیانیه پایانی کمیته ـ که مبنی‌بر رسیدن به نتایج مثبت بوده است ـ نوشت: کمیته صلح برای ایجاد زمینه‌ای به‌منظور ازسرگیری تلاش‌های صلح‌طلبانه از بی‌نتیجه‌بودن مذاکرات سخنی به میان نیاورد.

- روزنامه سعودی الریاض دلیل تصمیم امریکا مبنی‌بر احداث پایگاه هوایی جدید در ترکیه را مواضع ایران دربرابر فعالیت‌های هیئت حسن نیت کنفرانس اسلامی عنوان کرد. رادیو اسرائیل نیز هدف امریکا را از احداث پایگاه هوایی در خلیج‌فارس، ترس از انتقال جنگ به حوزه‌های نفتی ذکر کرد.

- رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای با مجله النهار العربی الدول (چاپ پاریس) مسئولیت جنگ ایران و عراق را متوجه حکومت عراق دانست. روزنامه سوری البعث هم حکومت‌های عربی را به ادامه جنگ بین ایران و عراق متهم کرد و نوشت: امریکا برای تحقق اهداف نظامی خود از حکومت‌های عربی خواسته است که در جنگ علیه ایران، عراق را همراهی کنند.

- در دیدار معاون وزیر تجارت خارجی شوروی و وزیر تجارت عراق در بغداد، درباره گسترش روابط دوستی و همکاری در زمینه‌های اقتصادی، فنی و بازرگانی بحث و گفت‌وگو شد.

- روزنامه واشنگتن پست از احداث 3 پایگاه جدید امریکا در شرق ترکیه و در نزدیکی مرزهای ایران، عراق و سوریه خبر داد. در مقابل، ترک‌ها نیز خواستار احداث کارخانه‌های مونتاژ جنگنده‌های اف16 و اف18 در این کشور شده‌اند. بنابه گزارش‌های کسب‌شده از پنتاگون، یکی از این 3 پایگاه در 150 مایلی مرز ایران و شوروی احداث خواهد شد.

- آغاز کار یک کارگروه بین‌المللی در اسلو با شرکت نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و 50 شاهد از کشورهای مختلف خاورمیانه برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان؛: دبیرکل سازمان ملل حداقل بودجه لازم (15 میلیارد دلار) برای بازسازی لبنان را اعلام کرد.

- یونایتدپرس: رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد تا زمانی‌ که اسرائیل نیروهایش را از لبنان خارج نکند، نیروهای سوریه از این کشور خارج نخواهند شد.

- اعتراض کویت به مبارزه تبلیغاتی ایران علیه این کشور و فعالیت‌های ضد‌دولتی برخی سازمان‌های ایرانی به‌منظور گسترش بی‌نظمی و بهره‌برداری از مناسبت‌های مذهبی درجهت انگیزه‌های سیاسی.

ارسال نظر






captcha
ارسال