فائزون|۹ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 14829 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸|۱۱:۳۸

تاریخ شمسی

9 آبان 1360

تاریخ قمری

3 محرم 1402

تاریخ میلادی

31 اکتبر 1981
 
خلاصه روز: 

- در گلوله‌باران شهرهای آبادان و اهواز، 4 نفر شهید و تعدادی مجروح شدند و به مناطقی از این دو شهر خسارت‌هایی وارد آمد؛ متواری‌شدن دو فروند جنگنده دشمن با اجرای آتش پدافند هوایی در منطقه‌ی اهواز؛ سقوط یک فروند بالگرد هوانیروز در ارتفاعات دالپری منطقه خرم‌آباد و شهادت 3 سرنشین آن.

- سپاه خوزستان به نقل از یک منبع مطلع در وزارت دفاع عراق: از ابتدای جنگ تاکنون ارتش عراق 105,000 نفر کشته و زخمی داشته است و 15000 نفر نیز از جبهه‌های جنگ گریخته‌اند؛ رئیس‌جمهور عراق در دیداری مخفیانه‌ با ولیعهد کویت، از وی خواست علاوه‌بر کمک‌های نقدی و غیرنقدی و عراق را از نظر نیروهای نظامی یاری کند.

- درپی اعلام آمادگی عده‌ زیادی از مردم نجف‌آباد برای حضور در جبهه‌های جنگ در طول روز گذشته و امروز، 250 نفر از اهالی این شهر به جبهه‌های غرب و جنوب اعزام شدند.

- در گلوله‌باران پادگان و ارتفاعات سردشت به‌دست گروه‌های مسلح غیرقانونی 4 نفر از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند و با اقدام متقابل نیروهای خودی 11 تن از اعضای حزب دمکرات و گروه کومه‌له به هلاکت رسیدند؛ انفجار ترانس انتقال برق شهرک ربط به‌دست نیروهای برانداز؛ عناصر مسلح غیرقانونی در محور کامیاران ـ ماویان یک جوان 16ساله را پس از شکنجه، زنده زنده سوزاندند؛ برخورد خودرو سپاه با مین، در محور میاندوآب ـ بوکان و زخمی‌شدن 4 سرنشین آن؛ نیروهای سپاه دو روستا در نزدیکی سقز و دیواندره را پاک‌سازی و 2 مین را در محدوده اشنویه، خنثی کردند؛ 6 تن از افراد حزب دمکرات در دهگلان، با تحویل سلاح‌هایشان تسلیم شدند.

- فرمانده تیپ سوم مهاباد وضعیت این شهر را باتوجه‌به همکاری مردم با نیروهای نظامی و انتظامی در برقراری امنیت، مناسب توصیف کرد و از شروع به کار نهادهای خدماتی، اقتصادی و درمانی در سایه امنیت خبر داد.

- در عملیات‌های عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شهرهای مشهد، بندرعباس، یزد و قوچان، 2 تن شهید و 2 نفر زخمی شدند، همچنین یک نفر از اعضای سازمان دستگیر و یک نفر هم کشته شد؛ در جریان کشف و تصرف 4 خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق و یک خانه چریک‌های فدایی خلق در تهران و قزوین، 6 تن از اعضای این گروه‌ها دستگیر شدند؛ دادگاه انقلاب اصفهان، 18 تن از وابستگان به گروه‌های مسلح برانداز را به حبس و 22 تن را به حبس تعلیقی محکوم یا عفو کرد.

- جلسه آقای هاشمی رفسنجانی با رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تأمین پشتوانه مورد نیاز برای چاپ اسکناس.

- روزنامه کیهان در مقاله‌ای با عنوان "رابطه طرح فهد و جنگ تحمیلی" به تأثیر شکست حصر آبادان بر جنگ و موضع دبیرکل کنفرانس اسلامی در پذیرفتن تلویحی شرط اول ایران مبنی‌بر خروج بی‌قیدوشرط سربازان عراقی از خاک ایران پرداخت.

- ماهنامه میدل ایست با انتشار متن مصاحبه خبرنگار خود با رجوی در پاریس، به حفاظت شدید پلیس فرانسه از رجوی و بنی‌صدر و برنامه رجوی برای به‌دست‌گرفتن قدرت در ایران اشاره کرد.

- وزارت امور خارجه ایران، به تصمیم امریکا برای فروش میلیاردها دلار اسلحه و هواپیماهای جاسوسی آواکس به عربستان، اعتراض کرد و آن را به‌معنای اشغال کامل سرزمین‌های اسلامی توسط امریکا و اسرائیل اشغالگر دانست.

- معاون وزیر امور خارجه ایران پس از سفر سه‌روزه به سوریه و لبنان و گفت‌وگو با مقامات این دو کشور درخصوص مسائل خاورمیانه عازم تهران شد. شیخ‌الاسلام در مصاحبه‌ای مطبوعاتی مخالفت ایران را با طرح صلح فهد، که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را نماینده مردم فلسطین نمی‌شناسد و حضور صهیونیست‌ها را در منطقه قانونی می‌کند، اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- هفدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا با صدور قطعنامه‌ای پایان یافت. نکات اصلی این قطعنامه عبارت‌اند از: اعتقاد و تعهد به اصل ولایت فقیه، نبرد آشتی‌ناپذیر با استکبار جهانی، ایستادگی دربرابر توطئه‌های جریان‌های ضدانقلاب در خارج از کشور و پشتیبانی کامل از روحانیت مبارز.

- مقاله مجله الطلیعه‌ی‌الاخبار درمورد وضعیت جدید امنیتی در ایران و عملکرد سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ نویسنده با اشاره به تحلیل اشتباه سازمان از وضعیت اجتماعی ایران، دو عامل ترور مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی و پیوند با دیگر گروه‌های مسلح را تاکتیک‌های جدید مجاهدین خلق برای سرنگونی نظام معرفی کرده است.

- مجله کرسنت اینترنشنال در مقاله‌ای ضمن بررسی تحولات ایجاد‌شده در جنگ ایران و عراق؛ حمله عراق به ایران را معرف یک اتحاد محرمانه نظامی دانست که از هر اتحاد دیگری در تاریخ معاصر، بزرگ‌تر است. نویسنده با اشاره به پیروزی‌های اخیر ایران در جنگ و سکوت رسانه‌های غربی دراین‌باره، شایعه اقدام ایران به خرید اسلحه از رژیم صهیونیستی را متأثر از احساس خطر عراق و حامیانش از شکست در مقابل ایران ارزیابی کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال