فائزون|۹ آبان ۱۳۵۹

کدخبر : 14830 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸|۱۱:۴۱

تاریخ شمسی

9 آبان 1359

تاریخ قمری

21 ذی‌الحجه 1400

تاریخ میلادی

31 اکتبر 1980
 
خلاصه روز: 

- اجرای آتش سنگین روی شهر آبادان، عبور نیروهای دشمن از بهمن‌شیر و ورود به شهر از کوی ذوالفقاری، مقاومت نیروهای خودی و انهدام وسیع نیروهائی که از بهمن‌شیر گذشته بودند.

- آتش دشمن روی اهواز بعد از دو روز آرامش ـ آتش نیروهای خودی روی ادوات زرهی و نیروهای دشمن مستقر در منطقه سوسنگرد.

- تلاش ناموفق نیروهای عراقی در عبور از کرخه و تهدید دزفول و اندیمشک.

- کاهش تحرک دشمن در جبهه میانی و ادامه گلوله‌ باران شهرها دراین منطقه.

- بحران ضدانقلاب در جبهه شمالی: تخلیه سقز و متقابلاً تجمع نیروهای ضدانقلاب در آن ـ تجمع نیروهای ضدانقلاب در اطراف سنندج، مهاباد، بانه و مریوان و نیز در اطراف جاده‌های کامیاران، سنندج و مریوان ـ حمله به فرودگاه سنندج.

- اسارت وزیر نفت جمهوری اسلامی، محمدجواد تندگویان در جاده اهواز ـ آبادان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارات اما‌م ‌جمعه تهران درباره‌ی شرایط فرماندهان جنگ و گزارش وحشی‌گری دشمن در دزفول و سوسنگرد.

- تشکیل شورای عالی دفاع به ریاست نخست وزیر، اعتراض رئیس جمهور و تایید وی توسط روزنامه میزان و رادیو کلن، متهم شدن جناح سیاسی مقابل بنی‌صدر به تضعیف روحیه ارتش.

- اعتراض دانشجویان ایرانی در فرانسه نسبت به فروش 60 فروند جنگنده میراژ به عراق و خشونت پلیس.

- به گفته وزیر بازرگانی عراق سفارت عراق در لیبی و سوریه تعطیل شده‌است چون این دو کشور به ایران کمک می‌کنند.

- ملاقات آقا شاهی وزیر خارجه پاکستان و رئیس وقت کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی با وزیر خارجه عراق در بغداد جهت تبادل ‌نظر پیرامون تلاش‌های صلح.

- دو نظر درباره روابط شوروی و عراق. رادیو امریکا: روابط شوروی و عراق سرد است و تجهیزات تازه داده نمی‌شود. الخلیج: تمام نیازهای عراق با آگاهی و سازماندهی شوروی از طریق دیگر کشورهای بلوک‌کمونیسم به عراق می‌رسد.

- وضع کنونی، چگونگی تداوم و آینده جنگ در تحلیل الثوره، ارگان حزب بعث عراق، روزنامه امریکایی هرالد تریبیون، روزنامه فرانسوی گاردین، صدای امریکا رادیو کلن و روزنامه لوموند.

- حمایت شیخ‌کوشک امام‌ جمعه قاهره از ایران اسلامی و محکوم کردن عراق و حامیان عرب آن، امریکا و شوروی در اقدام علیه کشوری که از آن بانک الله‌اکبر بلند است و اعلام نموده است که حکومت تنها از خدای واحد قهار است.

- رادیو مونت‌کارلو: احتمال آزادی گروگان‌ها تا چهار روز دیگر زیاد است. مقادیری سلاح به یونان برده شده تا وقتی گروگان‌ها آزاد شدند به ایران ارسال شود.

ارسال نظر






captcha
ارسال