فائزون|۱۰ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 14834 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸|۱۱:۵۶

تاریخ شمسی

10 آبان 1361

تاریخ قمری

14 محرم 1403

تاریخ میلادی

1 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- اعلام آمادگی فرماندهان 4 تیپ عمل‌کننده و حرکت آنها از نقطه‌ی رهایی به‌سمت معبرها. سهولت در حرکت همه‌ی نیروها به‌سمت کمین به‌دلیل پوشیده‌شدن منطقه از ابر. اعلام آمادگی مجدد تیپ‌ها برای شروع عملیات در کمین. تأخیر در اعلام آمادگی لشکر8 نجف اشرف به‌دلیل بارندگی و شدت‌گرفتن جریان آب رودخانه. آغاز عملیات در ساعت 22:10. موفقیت نیروهای تیپ25 کربلا در شکستن خط دشمن و به‌اسارت‌گرفتن تعدادی از نیروهای عراقی. محاصره کامل نیروهای عراقی در ارتفاعات 292 با تلاش تیپ8 نجف. موفقیت محور اول یگان‌17 علی‌بن‌ابیطالب در تصرف چم‌سری و بروز مشکل در محور میانی به‌دلیل بالا آمدن آب رودخانه و تخریب پل. افزایش ارتفاع آب رودخانه‌ی دویرج مانع عبور یگان‌‌ها از رودخانه شد. عبور فقط یک گروهان از 2 گردان 500 نفری از رودخانه و ادامه‌ی عملیات. در پایان روز دهم آبان‌ماه، نیروهای خودی موفق به شکستن خطوط دشمن در همه‌ی محورها و آزادکردن پل‌ چم‌سری شدند.

- برجای‌ماندن 14 مجروح؛ تخریب 5 واحد مسکونی، 4 مغازه و یک مسجد در گلوله‌باران شهر آبادان و مناطق مسکونی عرب‌نشین آن؛ شهادت یک تن و زخمی‌شدن 2 نفر از کارگران کارخانه‌ی قند در گلوله‌باران پیرانشهر و اطراف آن توسط نیروهای عراقی؛ انهدام محل استقرار نیروهای نظامی عراق در منطقه‌ی مرزی به‌دست نیروهای خودی. تغییر مکان مواضع توپخانه‌ی عراق از پادگان سیدصادق به منطقه‌ی سراو سلمان به‌دلیل آتش مؤثر توپخانه‌ی ارتش ایران.

- اقدام ارتش عراق در انبار مقادیری مهمات شیمیایی در بندر بصره و خرید 330 هزار عدد ماسک ضدگاز. یک نشریه‌ی داخلی سپاه خبر داد دولت عراق 200 عراده توپ از اتریش خریده است و عنوان کرد چون این معامله برخلاف قوانین کشور اتریش است، لذا در قرارداد طرف خریدار این توپ‌ها اردن قید شده است.

- استقبال مقامات سپاه پاسداران از 202 مسلمان عراقی رانده‌شده از کشورشان.

- عملیات‌های موفقیت‌آمیز مجاهدین مسلمان عراقی در جاده‌ی "شیرده ـ تازده"، "سیدصادق" و "شانه‌دری".

- در پاک‌سازی 6 کیلومتر از محور پیرانشهر ـ سردشت، 50 نفر از نیروهای ضد‌انقلاب کشته و 9 نفر از نیروهای خودی شهید یا مجروح شدند؛ شهادت 4 نفر در درگیری بین نیروهای خودی و ضد‌انقلاب مسلح در ربط؛ هلاکت 2 تن و دستگیری یک نفر در پاک‌سازی روستاهای لشکران و قولان سلماس؛ برجای‌ماندن یک شهید و 2 مجروح در درگیری بین نیروهای خودی و افراد مسلح غیر‌قانونی در روستای سخنگران سلماس؛ هلاکت 8 نفر از عناصر حزب دمکرات در درگیری با نیروهای سپاه سقز؛ شهادت 4 پاسدار در جادة کامیاران ـ باختران به‌دست افراد مسلح غیر‌قانونی؛ درخواست امان‌نامة 2 تن از افراد حزب دمکرات کردستان از سپاه پاسداران.

- رادیو اسرائیل به نقل از خبرگزاری رویتر از اشغال شهر بوکان توسط شورشیان کرد خبر داد. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در مصاحبه‌ای در مقر سپاه در بوکان این خبر را تکذیب کرد.

- دیدار مسئول گروه خبات با یک سرهنگ عراقی در 25 کیلومتری جنوب‌شرقی مهاباد؛ درخواست سردار جاف از دولت عراق مبنی‌بر انتقال 90 خانوادة ایرانی فراری در عراق به منطقه‌ی دربندیخان به‌منظور استفاده از آنان برای مبارزه مسلحانه علیه ایران.

- افراد سازمان‌ مجاهدین خلق (منافقین)، صاحب یک مغازه‌ی خرازی در خیابان میرفخرایی را به شهادت رساندند؛ ایجاد رعب و وحشت با تیراندازی هوایی در خیابان شریعتی توسط افراد سازمان‌؛ هلاکت 2 تن و دستگیری 2 نفر دیگر از اعضای سازمان‌ در خیابان قصرالدشت در 2 عملیات گشت شهری منطقة 8 تهران؛ دستگیری 3 نفر از عناصر سازمان‌ شاخه رودسر در تبریز.

- سخنرانی سرهنگ علی صیادشیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش، در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در پادگان لشکر64 ارومیه. تلاش در صحنه‌ی سیاست بین‌المللی برای برقراری صلح تحمیلی بدون درنظرگرفتن حقوق ازدست‌رفته‌ی ایران، بهبود وضعیت آمادی رزمی ایران نسبت به گذشته و تلاش مسئولان برای اجرای یک عملیات موفق در آینده‌ی نزدیک مهم‌ترین محورهای سخنان وی بود.

- پیام جمعیت هلال‌احمر ایران به مجامع بین‌المللی در اعتراض به شهادت 2 تن از اسرای ایرانی در زندان‌های عراق و درخواست رسیدگی به این موضوع.

- متن نامه‌ی رئیس‌جمهور ایران به آقای سکوتوره رئیس هیئت صلح کنفرانس اسلامی در پاسخ به پیشنهاد این سازمان‌ درباره‌ی پایان‌دادن به جنگ.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در پایان جلسه‌ی شورای‌ عالی دفاع: بررسی طرح‌های آتی نظامی برای مقابله با دشمن؛ بررسی اوضاع اسرای عراقی در ایران؛ موضوع مناطق نفتی و نگهداری از آنها و تهدید کشورهای عربی مبنی‌بر تحریم سیاسی ـ اقتصادی ایران.

- وزیر امور خارجه در دیدار با هیئت سیاسی ـ اقتصادی ژاپن، خواستار خروج نیروهای متجاوز عراق از خاک ایران، محکوم‌کردن عراق و پرداخت غرامت به ایران شد. وی داشتن منابع وسیع انرژی را در ژاپن و ایران از نقاط مشترک دو کشور دانست. روزنامه‌ی ژاپنی یومیوری شیمبون: ایران در دیدار با هیئت ژاپنی، خواستار گسترش روابط خود شد؛ این کشور حاضر نیست که دیگران در امور داخلی آن دخالت کنند.

- مقالة هفته‌نامه‌ی ژون افریک (چاپ پاریس) درباره‌ی نمازجمعه مردم تهران و کمک‌های مردم به جبهه‌ها و ارتباط آنها با جنگ.

- روزنامه فایننشال تایمز (چاپ لندن) به نقل از مدیر بین‌المللی ویژة بانک مرکزی ایران: ذخایر ارزی خارجی ایران ماهانه یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

- امضای قرارداد همکاری در زمینه‌های اقتصادی و فنی بین عراق و لهستان و امضای یک یادداشت مشترک درباره‌ی گسترش همکاری در زمینه‌های حمل‌ونقل و ارتباطات بین عراق و ترکیه؛ پایان سفر 5 روزه‌ی نخست‌وزیر کوبا به عراق.

- بررسی مسائل مربوط به اسرای جنگ ایران و عراق در دیدار وزیر امور خارجه‌ی عراق و رئیس بخش عملیاتی سازمان‌ صلیب‌سرخ بین‌المللی.

- مجله‌ی الحوادث (چاپ لندن) به نقل از منابع دیپلماتیک غربی از کمک کشورهای امریکا، انگلستان، شوروی و فرانسه درزمینه صنایع نظامی و هوایی به عراق خبر داد؛ روزنامه‌ی گاردین (چاپ لندن) از اقدام دولت‌های فرانسه و انگلیس در تقویت نیروهای عراقی خبر داد؛ وزیر خارجه‌ی مصر جنگ ایران با عراق را جنگ علیه اعراب خواند و آمادگی خود را برای حمایت از عراق اعلام کرد.

- گزارش یونایتدپرس از اوضاع جنگ در بغداد و وضعیت صدور نفت عراق و طرح‌های اقتصادی این کشور.

- نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه‌ی بحرین به‌منظور بررسی اوضاع جنگ عراق و تهیه‌ی مقدمات اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس؛ رادیو مونت کارلو به نقل از محافل مطلع بحرین، موضوع اجلاس آتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را جنگ ایران و عراق عنوان کرد.

- خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از وزارت خارجه‌ی امریکا: تفنگ‌داران امریکایی مستقر در خارج بیروت عازم قسمت مسیحی‌نشین این شهر شدند. رئیس‌جمهور امریکا اجازه داده است به‌منظور کمک به برقراری نظم در شهر جنگ‌زده‌ی بیروت نیروهایش به این اقدام مبادرت ورزند؛ روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شاهدان اعلام کرده‌اند، هدف عملیات‌های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، کشتار مردم عادی و نه مقابله با سازمان‌ آزادی‌بخش فلسطین است؛ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار بمب کار گذاشته‌شده، در یک اتوبوس در نزدیکی محل استقرار نیروهای امریکایی در حوالی فرودگاه بیروت، یک کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت.

ارسال نظر






captcha
ارسال