فائزون|۱۰ آبان ۱۳۵۹

کدخبر : 14845 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸|۱۲:۲۴

تاریخ شمسی

10 آبان 1359

تاریخ قمری

22 ذی‌الحجه 1400

تاریخ میلادی

1 نوامبر 1980
 
خلاصه روز: 
 
- آبادان: درگیری در کوی ذوالفقاری، توقف عراق در آستانه شهر به دلیل مقاومت مدافعان، انهدام پل متحرک عراق برروی بهمنشیر، هشدار استانداری خوزستان درباره‌ی سرنوشت آبادان.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- سایر جبهه‌های جنوب: عقب‌ رانده ‌شدن نیروهای عراقی در تهاجم به سلمانیه ـ حمله‌ی چریکی خودی در فارسیات ـ غارت خانه‌ها و گمرک خرمشهر ـ عملیات چریکی خودی در خرمشهر و اسارت 14 عراقی ـ گلوله‌باران شوش.
- سقوط پنج هواپیمای مهاجم دشمن در آبادان، اهواز و کوهدشت لرستان.
- جبهه‌ میانی: عملیات چریکی و پراکنده‌ی خودی.
- جبهه شمالی: تحرک مسلحانه گروه‌های ضد انقلاب در همکاری با عراق.
- مصاحبه رئیس جمهور (بنی‌صدر) با نیوزویک و اعلام مواضع ایران در قبال بستن تنگه هرمز، کودتا در‌ایران، بی‌طرفی آمریکا و شوروی در جنگ، گروگان‌ها، عقب‌نشینی اشغالگر و آتش‌بس، میانجی‌گری، حاکمیت عراق بر شط‌العرب و موضوع سه جزیره و روحیه نیروهای ایرانی.
- سخنرانی نخست‌ وزیر (رجائی) در نماز جمعه و اعلام مواضع ایران در قبال آمریکا.
- مطامع و دعاوی ارضی عراق (شط‌العرب، سه جزیره و خوزستان) از زبان نعیم حدّاد، سعدون حمادی و سایر مقامات عراقی.
- گزارش رادیو کلن: سازمان ملل براساس طرح "غیرمتعّهدها" از ایران و عراق خواست که از توسل به خشونت خودداری کنند. واکنش ایران منفی و واکنش عراق مثبت بوده است.
- تسلیح عراق توسط فرانسه تا آستانه یک قدرت هسته‌ای.
- موضع‌گیری منفی انورسادات و مطبوعات مصر در مورد عراق.
- همکاری نظامی اردن با عراق.
- تحلیل یک روزنامه چاپ ترکیه از جنگ و جانبداری از ایران: این جنگ بین ایران و عراق نیست بلکه جنگی است که آمریکا می‌کوشد به ایران درسی بیاموزد.
- تحلیل صدای آمریکا: ایران از یک استراتژی همه جانبه برای دفاع از کشور بی ‌بهره است. به نظر ماروین زونیس امروز فقط شهادت‌ طلبی مایه پایداری ایرانیان در برابر عراق است.
- تحلیل وال‌استریت ژورنال: طرح خطر شوروی در منطقه، دشواری‌های آمریکا در دادن امتیاز به ایران که مخالفت اعراب را باعث می‌شود و نیز سردرگمی سیاست آمریکا در قبال ایران به دلیل ناآگاهی از اهداف شوروی.
 - اعلام مواضع در روزنامه جمهوری اسلامی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بهترین فرصت برای مبادله گروگان‌ها با امتیاز است. هنری کیسینجر: مذاکره روش صحیحی برای آزادی گروگان‌ها نیست آمریکا باید مهلت مشخصی برای آزادی آنها تعیین کند.
- اعلام موضع سازمان مجاهدین خلق درباره جنگ و رژیم عراق: سیاست تجاوزکارانه استبداد بعثی حاکم بر عراق که به دلیل توسعه طلبی‌های ارتجاعی، درگیری‌های مرزی را به جنگ تمام‌ عیار علیه میهن و مردم ما تبدیل کرده است، به شدت محکوم است.
- حزب دموکرات: ایران قصد داشت در امور داخلی عراق مداخله کند و کویت و امارات را به آشوب بکشد.
- شاپور بختیار: اعلام آمادگی برای همکاری با مقامات عراق جهت سرنگونی رژیم ایران.
- تکذیب اتهام حمایت‌ آیت ‌الله خویی از اویسی و بختیار که توسط نشریات عراقی منتشر شده است، توسط عباس خویی در لندن.
- رادیو اسرائیل: اینکه آمریکا اعلام کرد جانشینی سلطنت رضا پهلوی را به رسمیت نمی‌شناسد، برای حل مسأله گروگان‌هاست.

ارسال نظر






captcha
ارسال