فائزون|۸ دی ۱۳۶۶

کدخبر : 15068 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۴|۰۹:۴۹

تاریخ شمسی

8 دی 1366

تاریخ قمری

7 جمادی‌الاول 1408

تاریخ میلادی

29 دسامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- حضور فرمانده سپاه روی ارتفاع گلان جهت بررسی وضعیت منطقه عملیاتی. معرفی فرمانده جدید لشکر نصر و نیز جانشین فرمانده قرارگاه نجف. عملیات ایذایی علیه نیروگاه برق دیانا و دلیزان عراق.

- بررسی عملیات فریب محور‌ هور‌الهویزه در قرارگاه کربلا. دیدگاه فرماندهان عراقی مبنی‏‌بر فریب بودن عملیات شمال‏ غرب.

- چهار بار عکس‏برداری هواپیماهای عراقی از جبهه شمال‏ غرب. بمباران مخازن نفتی جزیره لاوان. شکسته شدن دیوار صوتی بانه، سقز، سنندج، قروه. تجاوز به حریم هوایی کامیاران و باختران.

- اسکورت یک کاروان از جمله نفت‌کش‌ 400هزار تنی امریکا و 81 هزار تنی کویت، به وسیله نیروی دریایی امریکا. عدم تمایل عمان به حضور ناوگان‌های خارجی در خلیج‌فارس. انتقاد رئیس امارات از قدرت‌های بزرگ به حمایت ضعیف از کشتی‌‌ها.

- مصاحبه رجایی‏ خراسانی نماینده ایران در سازمان‏ ملل درباره: زمینه‌های تصویب قطع‌نامه 598 و موقعیت کنونی جنگ. اقدامات عمده سازمان‏ ملل در جهت حقانیت ایران پس از فتح خرمشهر، عملیات فاو و کربلای5.

- شکایت نماینده عراق در سازمان‏ ملل به دبیرکل از بمباران مناطق مسکونی این کشور به وسیله ایران. عصمت کتانی با ارسال 2 نامه دیگر به دبیرکل با استناد به سخنان مسئولان جمهوری اسلامی تأکیدکرده است که ایران تمایل به ادامه جنگ و تخریب دارد.

- در بیانیه پایانی اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس، رهبران 6 کشور شورا با حمایت از تحریم تسلیحاتی ایران، از شورای امنیت خواستار اجرای قطع‌نامه 598 شدند و حملات ایران به هدف‌های کویت و عربستان سعودی را محکوم کردند. وزیر خارجه سعودی گفت که جنگ ایران و عراق جنگ بین دو همسایه مسلمان است که از توانایی ما می‌کاهد. وزیر دفاع سعودی از ایران خواست دست از جنگ‏افروزی بردارد.

- روزنامه‌های عربی منطقه از تصمیم کشورهای عضو شورای همکاری برای گفت‌وگو با تهران خبردادند.

- به گزارش رسانه‌های غربی لحن بیانیه شورای همکاری آن‌گونه که عربستان و کویت می‌خواستند شدید نیست و کشورهای عمان و امارات خواهان بازنگاه‌ داشتن راه‌های ارتباطی با ایران هستند.

- رسانه‌های غربی و منطقه‌ای، سوریه را داوطلب میانجی‌گری میان ایران و شورای همکاری خلیج‌‌فارس معرفی کردند.

- معاون وزیر خارجه امریکا هدف اصلی سیاست غرب را خاتمه جنگ دانست. در گزارش هیئت سناتورهای امریکا که از منطقه خلیج‌فارس دیدن کردند، آمده است که اشغال فاو و پیشروی ایران به سوی بصره ثابت کرده که عراق هرگز در جنگ پیروز نخواهد شد. این گزارش سقوط بصره را دارای نتایج روانی بزرگی دانسته که منجر به چند دستگی نظامی در عراق و تزلزل رژیم‌های محافظه‏ کار عربی خواهد شد، لذا سیاست امریکا جلوگیری از سقوط عراق به هر نحو است.

- نیویورک تایمز نوشت که مسکو از مخالفت‌ با درخواست واشنگتن برای تحریم تسلیحاتی ایران دست برداشته است. یک مقام امریکایی: شوروی‌ها به این نتیجه‌ رسیده‌اند که احتمال هم‏راهی دراز مدت با ایران اندک است.

- سفیر سابق انگلستان در ایران در مقاله‏ ای به مشکلات فراروی ایران در سال جدید پرداخته است. وی به بی‌نتیجه بودن عملیات کربلای5، استحکام مواضع دفاعی عراق، عدم تأثیر فشار بر کشورهای عرب منطقه اشاره کرده و تشدید فشار بین‌المللی علیه ایران را یاد‌آور شده است. پارسونز تأکید کرد که به آینده جنگ نمی‌تواند خوشبین باشد و علت آن را روحیه سازش‏ ناپذیر امام‏ خمینی و محبوبیت مردمی وی می‌داند.

- در پی درخواست وزارت تجارت و صنایع ژاپن، مؤسسات مهم بازرگانی نفتی این کشور واردات نفت خود از ایران را در سال 1988 حدود 41 درصد کاهش می‌دهند و قیمت آن را در مقایسه با بازار آزاد تعیین می‌کنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال