فائزون|۹ دی ۱۳۶۶

کدخبر : 15080 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۴|۱۰:۲۰

تاریخ شمسی

9 دی 1366

تاریخ قمری

8 جمادی‌الاول 1408

تاریخ میلادی

30 دسامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- ورود آقای هاشمی‌رفسنجانی به باختران برای آگاهی از اوضاع جبهه و طرح‌های عملیاتی شمال‌غرب و تشکیل جلسه با فرمانده سپاه در قرارگاه رمضان. آقای رضایی وضعیت جوّی، اوضاع نامناسب، دلایل تعویق عملیات و نیاز به کارهای مهندسی را تشریح کرد. آقای هاشمی تعویق عملیات را عاقلانه دانست و بر اجرای عملیات شمال، قبل از عملیات فاو تأکید کرد. آقای رفسنجانی قصد دارد برای آگاهی بیش‌تر از وضعیت جبهه فردا به سقز برود.

- مشکلاتی که وضعیت‌ جوّی در جبهه شمال ایجاد کرده است. جاده دوپازا از 9 روز پیش بسته شده و نیروها جیره‌ غذایی ندارند.

- بمباران فاو، جابه‏ جایی عراقی‌ها در جزیره مجنون و احتمال حمله دشمن. سفر وزیر ارشاد به اهواز.

- فعال شدن نیروی دریایی کویت و عربستان علیه ایران. مین‏ روبی امریکایی‌ها از اطراف جزیره فارسی و کمک ناوهای امریکایی به کشتی‌های دیگر. استفاده ناوها از پایگاه‌های امارات. بازرسی نیروی دریایی ارتش از 12 کشتی خارجی.

- بی‌.بی‌.سی: ناظران به موفقیت تهاجم بعدی ایران چندان اعتقادی ندارند، زیرا عراق خطوط ارتباطی و امکانات زرهی خود را گسترش داده و تقویت کرده است. مصاحبه بی.‌بی.‌سی‌. با یک تیمسار رژیم شاه درباره جنگ.

- کمک‌های مالی خانواده سه ‌شهید و ایرانیان مقیم امارات متحده به جبهه‌های نبرد.

- نخست‌وزیر وضعیت درآمد دولت را به‏ رغم کاهش درآمدهای نفتی و قیمت دلار و نیز اداره جنگ بدون وام خارجی نسبت به سال قبل بهتر اعلام کرد. وی ضمن تکذیب تولید سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد که ما قدرت تولید کلان این سلاح را در داخل کشور داریم. مهندس موسوی آمادگی ایران برای شنیدن حرف‌های نماینده شورای همکاری را اعلام کرد و گفت: در خلیج‌فارس یا امنیت برای همه است، یا هیچ‌کس.

- در بیانیه پایانی هشتمین کنفرانس سران شورای همکاری خلیج‌فارس، این شورا ضمن ابراز تأسف از ادامه جنگ ایران و عراق و حمایت از قطع‌نامه 598، موضع عراق را در مقابل قطع‌نامه مورد تقدیر قرار داد و اظهار امیدواری کرد که ایران موضعی اتخاذ کند که پاسخ‌گوی خواست جامعه بین‌المللی باشد. شورا حوادث مکه و فتنه‌گری ایرانی‌ها، حملات موشکی علیه کویت، تجاوز ایران به سفارت‌خانه‌های کویت و عربستان در تهران و حمله به نفت‌کش‌ها را مورد بحث قرار داد.

- وزیر مشاور امور خارجی عمان تصمیم شورای همکاری برای گفت‌وشنود با ایران را ناشی از تلاش عمان و امارات دانست. وی تأکید کرد که شورا سازمان‏ ملل را تنها دستگاه مورد قبول برای پایان جنگ می‌داند. دیپلمات‌های عرب در دمشق، رفت و آمدهای فاروق‌الشرع به تهران و دمشق را جلوگیری از تهاجم ایران به عراق قلمداد می‌کنند.

- بی.بی.سی: شوروی خواهان استقرار نیرویی در خارج از تنگه هرمز برای نظارت بر اجرای تحریم فروش اسلحه است. اتریش بر تحریم صدور اسلحه به طرفی که به جنگ ادامه می‌دهد تأکید کرد.

- پس از تحریم نفتی جمهوری اسلامی، روزانه 400هزار بشکه خرید نفت شرکت‌های امریکایی از ایران منتفی شد و طرف‌های ژاپنی و سوئدی به ترتیب 40% و 50% کاهش خرید داشته‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال