فائزون|۱۱ دی ۱۳۶۶

کدخبر : 15106 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۴|۱۱:۱۳

تاریخ شمسی

11 دی 1366

تاریخ قمری

10 جمادی‌الاول 1408

تاریخ میلادی

1 ژانویه 1988
 
خلاصه روز: 

- گزارش مسئول اطلاعات قرارگاه کربلا به فرمانده کل سپاه از استعداد، وضعیت، توانایی‌ها، اقدامات و جابه‏ جایی ارتش عراق درجبهه جنوب و گسترش و تقویت دشمن در منطقه فاو. آرایش 25 لشکر عراق در جنوب.

- جلسه قرارگاه کربلا با حضور محسن‌رضایی، رحیم‌صفوی، فرمانده قرارگاه کربلا و فرماندهان یگان‌های زیر امر. گزارش شناسایی‌ها، پشتیبانی و هماهنگی یگان‌‌ها برای عملیات در منطقه فاو. گزارش فرماندهان یگان‌ها از آخرین وضعیت یگان‌ خود. فرمانده کل سپاه گفت که از گزارش‌های شما پیداست که منطقه 100% لو رفته است، با این وضع عملیات منتفی است و باید زمان آن تغییر یابد. وی برای فریب دشمن پیشنهاد کرد که منطقه مدت 5 روز تخلیه شود و سکوت مطلق باشد. وی گفت اگر این جا (فاو) که نخلستان است، نتوانید عملیات کنید، پس کجا می‌توان عملیات کرد.

- با توجه به وضع‌ موجود، اجرای عملیات در جنوب غیرممکن است. فرمانده سپاه به یگان‌ها تأکید کرد که شناسایی‌ها را در شلمچه افزایش دهند و گوشه‌ای از جزیره‌ مجنون را تصرف کنند تا احتیاط‌های دشمن به آن جا بروند. در جلسه فرماندهان سپاه مقرر شد که عملیات روی اسکله‌ها در 1366/10/17 و عملیات فاو در 1366/10/24 انجام شود. در ادامه رحیم صفوی چند فرض تک و پاتک‌ خودی و دشمن را تجزیه و تحلیل کرد.

- بررسی چگونگی اجرای دستورهای فرمانده کل سپاه در جلسه قرارگاه سپاه در جنوب. تعویق عملیات، فریب دشمن و مؤثر نبودن آن، هدف‌داری در برنامه‌های جنگ، افزایش ‌نیروی عراقی‌ها در منطقه و تقویت روز‏افزون سازمان رزم عراق از دیگر موضوعات بحث بود. رحیم صفوی بر عزم جدی فرماندهان برای اجرای عملیات تأکید کرد و گفت تدابیر فرماندهی درباره جابه‌جایی طی ‌ده روز آینده ابلاغ خواهد شد. بررسی فعالیت‌های قرارگاه نصرت در منطقه هور.

- در قرارگاه دریایی نوح فرمانده کل سپاه و چند تن از فرماندهان سپاه آمادگی این قرارگاه برای عملیات روی اسکله‌های البکر و العمیه را بررسی کردند. عمده‌ترین مشکل ‌قرارگاه نیازهای لجستیکی و قایق است. فرمانده سپاه بیستم بهمن را برای حل مشکلات لجستیکی و بیستم اسفند را زمان اجرای عملیات اعلام کرد.

- در جلسه فرماندهان سپاه با آقای‌ هاشمی درمنطقه شمال‌غرب, فرماندهان به بیان مشکلات متعدد یگان‌‌های خود، کمبود امکانات مالی و لجستیکی و مسئله بغرنج جوّی پرداختند و صرف‏‌شدن 70% از توان را برای مقابله با این مشکل یادآور شدند. آقای هاشمی ضمن تأکید بر مشکلات اولین جنگ شمال در زمستان، دادن اعتبار ارزی به وزیر سپاه را یادآور شد وگفت سپاه باید امکانات یگان‌ها را تأمین کند. وی با اجرای عملیات در جنوب، قبل از عملیات در شمال، مخالفت کرد. هدف‌های عمده سپاه از عملیات در منطقه شمال‌غرب.

- تشویق در نظر گرفته شده برای کارمندان داوطلب اعزامی دولت به جبهه. اعلام آمادگی دانشجویان ایرانی در ایتالیا برای حضور در جنگ.

- اعزام کاروان تدارکاتی عمده از شهر‌های قم و دماوند به میدان‌های نبرد. بیان برخی از جلوه‌های ایثار مالی مردم به جبهه‌ها در خطبه‌های نماز جمعه تهران.

- اطلاعیه نظامی عراق درباره بمباران یک هدف دریایی در سواحل ایران. حملة اشتباهی جنگنده‌های عراقی به نفت‌کش حامل نفت کویت. گزارش واشنگتن‏ پُست از هم‌دستی عربستان در حمله عراق به لارک و افزایش حملات ایران به کشتی‌های سعودی. گزارش تایمز مالی و رادیو امریکا از جنگ نفت‌کش‌ها.

- سخنان امام جمعه تهران درباره بی‌اثر بودن تحریم تسلیحاتی ایران. تحلیل رادیو اسرائیل از اشاعه خودکفایی تسلیحاتی جمهوری‌اسلامی.

- تأثیر منفی فشارهای اقتصادی ژاپن بر جبهه‌های جنگ. تصمیم وزارت تجارت ژاپن برای کاهش روابط تجاری بین‌ ایران و ژاپن.

- خبرگزاری ‌آلمان: در سال 1987 ایران با رها کردن خواسته برکناری صدام‌حسین، از خود انعطاف‌پذیری نشان داد. تایمزمالی: هیچ‌کس اعتقاد ندارد که تحریم تسلیحاتی ایران می‌تواند به جنگ پایان دهد. سرهنگ قذافی: ما تلاش‌های وسیعی برای جلوگیری از گسترش جنگ انجام دادیم، ولی کنفرانس امان با روی آوردن به مصر این تلاش‌ها را خنثی کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال