فائزون|۲۳ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15238 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۱۹

تاریخ شمسی

23 بهمن 1357

تاریخ قمری

14 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

12 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- گزارشی از آخرین درگیری‌های بین مردم و نظامیان طرفدار رژیم گذشته. محاصره و سقوط پادگان‌های سلطنت‌آباد و لویزان به دست مردم. کشته‌شدن سپهبد بدره‌ای (فرمانده نیروی زمینی) و سرلشکر بیگلری (فرمانده گارد جاویدان) و تسلیم استعفای فرماندهان نیروهای سه‌گانه به امام خمینی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آغاز سازماندهی ارتش و نیروهای انتظامی‌ پس از انقلاب. تحویل رسمی‌ستاد ارتش به دولت بازرگان. دولت موقت سرلشکر قره‌نی را به سمت رئیس ستاد ارتش برگزید. انتصاب سپهبد محمدعلی نوروزی به کفالت شهربانی، سپهبد مهدیون به عنوان کفیل نیروی هوایی و سپهبد احمدعلی محققی به سرپرستی ژاندارمری کل‌ کشور.

- مواضع گروه‌های سیاسی در قبال ارتش: سازمان چریک‌های فدایی خلق: ارتش حربه اصلی امپریالیسم و نوکرانش به نیروی شکوهمند توده‌های مردم درهم شکست و می‌رود تا فردا ارتش خلق بنیان گیرد. سازمان نوید: در ماشین و دستگاه پلیسی و نظامی‌رژیم شکاف عمیق افتاد اما هنوز کاملاً درهم شکسته نشده است. شفق سرخ: ملت اکنون برای نبرد نهایی مسلح شده است ولی شب و روز تبلیغ می‌شود که تفنگ‌ها را تحویل دهیم. جاما: ارتش استعماری باید به یک ارتش مردمی‌تبدیل گردد.

- تلاش‌های سازمان‌های سیاسی برای جذب هوادار از توده‌هایی که بشدت سیاسی شده‌اند و صدور دستورالعمل‌های سیاسی - نظامی‌خطاب به اعضاء و هواداران و ارائه رهنمود درباره چگونگی به دست‌گیری جریان انقلاب در سرتاسر کشور و ادامه فعالیت و جذب نیرو و نیز تشکیل جنبش ملی مجاهدین به عنوان یک نهاد سیاسی برای فعالیت در وضعیت جدید در عین حفظ هویت چریکی در بقای تشکیلات سازمان مجاهدین خلق.

- پیام‌ها و هشدارهای امام‌خمینی خطاب به ملت درباره تحریک‌های ضدانقلاب داخلی و خارجی، ارتش، خلع سلاح عمومی‌ و … امام: اکنون که قوای انتظامی‌ (ارتش، ژاندارمری، شهربانی) به ملت پیوسته‌اند بر عموم ملت لازم است که به هیچ‌وجه تعرض به آنان نکنند. اسلحه‌هایی که در دست مردم است جمع شوند. هرکس اسلحه‌‌ای پیدا کرد باید به مسجد خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد و بعد‌‌ این اسلحه‌ها از مسجد به کمیته‌ها آورده می‌شود.

- ضرورت تجدید سازمان هر چه سریعتر ارتش به دست دولت بازرگان از نگاه رادیو لندن: کمیته‌ها کشور را تحت اداره موثر واحدی در خواهند آورد، مگر آنکه مهندس بازرگان بسرعت نیروی ارتش و پلیس را بشناسد و بتواند آنها را وادار سازد که به فرمان او عمل کنند. از‌هم‌پاشیدگی در ارتش خطر بیشتری دربر دارد.

- گزارش مفصل ویلیام سولیوان (سفیر آمریکا در تهران) با قید "خیلی محرمانه" دربارة "حوادث جاری در‌‌ایران" و بررسی آنچه آمریکایی‌ها درباره آن می‌خواهند چیزی بدانند و در طول دو روز گذشته روی داده است.

- اعلام آمادگی آمریکا برای همکاری با دولت جدید‌‌ایران: جیمی‌کارتر (رئیس‌جمهور آمریکا): آمریکا آماده همکاری با دولت انقلابی‌‌ایران به ریاست مهندس بازرگان است. کارمند بلندپایه آمریکا:‌‌ایالات متحده برای برقراری روابط عادی با زمامداران جدید‌‌ ایران تلاش می‌کند.

- سایروس ونس (وزیر خارجه آمریکا): دستورهایی به سولیوان ابلاغ شد که با دولت موقت تماس بگیرد و تصمیم آمریکا را به برقراری روابط با دولت اعلام نماید. هدف، حفظ دستگاه‌های حساس نظامی و اطلاعات آمریکا در‌‌ایران و تامین امنیت اتباع آمریکایی در‌‌ این کشور بود.

- اقدام‌های واشنگتن برای تخلیه اتباع آمریکایی از‌‌ ایران: رویتر: هلی‌کوپترهای بزرگ نفربر از ارتش آمریکا با 69 تفنگدار دریایی عازم خاورمیانه شدند تا به تخلیه هفت هزار آمریکایی مقیم‌‌ ایران بپردازند. ‌هادینگ کارتر (سخنگوی وزارت خارجه آمریکا):‌‌ این نیرو به عنوان یک اقدام احتیاطی به مراکز نزدیک به‌‌ایران اعزام شده است. تلاش‌های بازرگان دلیل اصلی لغو برنامه اعزام یک گروه از هلی‌کوپترهای آمریکایی حامل 69 تفنگدار دریایی به تهران جهت تخلیه افراد آمریکایی سفارت بوده است.

- شوروی دولت جدید‌‌ایران را به رسمیت شناخت. پیام الکسی‌کاسیگین (نخست‌وزیر شوروی) به مهندس بازرگان: اتحاد شوروی شناسایی دولت موقت‌‌ایران را اعلام می‌کند و آمادگی خود را برای گسترش روابط بین دو کشور براساس اصول برابری و حسن همجواری و احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر اظهار می‌نماید.

- مواضع دولت‌های اروپایی در قبال انقلاب اسلامی؛ دیوید اوئن (وزیر خارجه انگلستان): لندن قصد مداخله در امور‌‌ایران را ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان: دولت آلمان‌غربی حوادث ‌‌ایران را یک مسألة کاملا داخلی می‌داند. فرانسوا میتران: انقلاب‌هایی از نوع انقلاب‌‌ ایران در کشورهای اسلامی‌ همسایه نیز روی خواهد داد.

- آثار پیروزی انقلاب اسلامی‌ در خاورمیانه؛ النهار: محل سفارت اسرائیل در تهران در اختیار فلسطینی‌ها قرار خواهد گرفت. بگین (نخست‌وزیر اسرائیل): به نظر می‌رسد موجی از اسلام تعصب‌آمیز در خاورمیانه شیوع پیدا کند. رویتر: در تظاهرات شیعیان در شهر صیدا ‌‌این شعار به چشم می‌خورد. امروز‌‌ایران، فردا فلسطین. رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین: انقلاب ‌‌ایران پیروزی بزرگی برای خلق فلسطین و توده‌های عرب است.

- کشورهای پاکستان، سوریه، موریتانی لیبی و هند دولت موقت‌‌ ایران را به رسمیت شناختند.

- گزارش غیررسمی‌از اقدام سازمان چریک‌های فدایی خلق در برانگیختن حساسیت‌های قومی‌ در گنبد‌کاووس. به تحریک چریک‌های فدایی عده‌ای از جوانان ترکمن به نیروهای انقلابی مستقر در شهربانی گنبد هجوم آورده، خواهان تقسیم سلاح شدند. چریک‌ها شایع کرده‌اند که شیعه‌ها تفنگ‌ها را گرفته، می‌خواهند حمله‌های (قبلی) چماق به دست‌ها را - که ترکمن‌ها انجام دادند - تلافی کنند. نیروهای انقلابی مستقر در شهربانی برای‌‌اینکه سلاح به دست چریک‌های فدایی نیفتد با دعوت از پرسنل شهربانی، پاسگاه شهربانی را مجدداً به آنها تحویل دادند.

ارسال نظر






captcha
ارسال