فائزون|۲۴ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 15239 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۲۵

تاریخ شمسی

24 بهمن 1361

تاریخ قمری

29 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

13 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 
 
- عملیات چریکی نیروهای سپاه در جنوب مرز خسروی و کشته یا زخمی شدن 40 تن از نیروهای عراقی. زخمی شدن 3 تن از اهالی آبادان و تخریب 2 واحد مسکونی در بمب‌باران این شهر. بمب‌باران اطراف شهر دهلران به وسیله‌ی هواپیماهای عراقی خسارتی در پی نداشت. رادیو بغداد از عملیات مشترک نیروی دریایی و هوایی عراق در اسلکه‌ی بارگیری خارک خبر داد. بنابر این گزارش، در این عملیات، یک نفتکش در حال بارگیری هدف حمله قرار گرفته است. پخش همین خبر از رادیو کلن و رادیو قاهره.
- ارسال 80 تانک و 15 تانکر حامل گاز سمی و پرواز هواپیماهای باری سی130 از کویت به مقصد عراق.
روزنامه‌ی المدینه چاپ عربستان سعودی، ضمن درخواست از مصر برای اعزام نیرو به عراق، اذعان داشت سفر پطروس غالی وزیر [مشاور در امور] خارجه‌ی مصر در هفته‌ی جاری به بغداد به منظور ارزیابی احتیاجات عراق بوده است.
- عملیات مشترک نیروهای کومه‌له و دمکرات در نزدیکی روستای چنانه در جنوب پیرانشهر به منظور به دام انداختن نیروهای خودی و تصرف پایگاه سوغانلو، با ارسال نیرو برای مقابله با آن‌ها و کشته یا زخمی شدن 35 تن از مهاجمان نافرجام ماند و البته 26 تن از نیروهای خودی کشته، زخمی یا اسیر شدند.
- در تیراندازی نیروهای مسلح غیر قانونی به خودرو لندور متعلق به افراد بومی در منطقه‌ی سرو در شمال غربی روستای کوران‌آباد و ایشکه‌سو، خودرو آسیب دید و 2 تن از سرنشینان آن زخمی شدند. نیروهای مسلح غیرقانونی در جنوب ارومیه نزدیک روستای گوگ‌تپه یکی از نیروهای بسیج را ترور کرده، به شهادت رساندند. زخمی شدن یک سرباز در حمله‌ی نیروهای مسلح غیرقانونی به کارخانه‌ی قند پیرانشهر. انفجار مین کار گذاشته‌شده به دست نیروهای برانداز در شمال سردشت در حوالی پایگاه بیشاسب و زخمی شدن یک سرباز. درخواست امان‌نامه‌ی یکی از افراد حزب دمکرات در محور سنندج ـ قروه ضمن تحویل یک قبضه اسلحه و 50 فشنگ به نیروهای خودی. دست‌گیری یکی از افراد گروه کومه‌له در کامیاران.
- وحدت و هماهنگی بین گروه‌های مسلح غیرقانونی و برنامه‌ریزی عملیات آینده در منطقه‌ی آذربایجان غربی، موضوع جلسه‌یی بود که با حضور عزالدین حسینی، نمایندگان گروه کومه‌له، سازمان مجاهدین خلق و حزب دمکرات کردستان برگزار شد. عراق از حزب دمکرات کردستان خواسته است که از هر خانواده‌ی کرد یک نفر را مسلح و علیه جمهوری اسلامی به‌کاربگیرند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- شهادت 2 تن از نیروهای ژاندارمری و بسیج در منطقه‌ی چوکای طالش بر اثر تیراندازی نیروهای سازمان مجاهدین خلق. هنگام کشف و محاصره‌ی یک خانه‌ی تیمی این سازمان در میانه 4 تن از افراد حاضر در آن کشته یا دست‌گیر شدند و یکی از نیروهای خودی نیز به شهادت رسید. خودکشی 5 تن از افراد سازمان مجاهدین خلق در پی اقدام ناموفق‌شان برای فرار از کشور و دست‌گیری‌شان در زاهدان. محکومیت 48 تن از افراد گروهک‌های پیکار، آرمان، اشرف دهقان‌، چریک‌های فدایی خلق شاخه‌ی اقلیت به زندان از 6 ماه تا حبس ابد. یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق در قوچان دست‌گیر شد.
- تأکید بر رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از اختلاف با سایر ارگان‌های نظامی از موضوعات سخنان امام در دیدار با مسئولان وزارت سپاه بود.
- در بخش‌نامه‌ی صادرشده از سوی نخست‌وزیر به همه‌ی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی از همه‌ی مسئولان درخواست‌شده برای رفع نیاز جبهه‌ها در زمینه‌های گوناگون اقدام فوری انجام دهند.
- آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با جانبازان اصفهان: امیدوارم رزمندگان اسلام در عملیات طولانی و سرنوشت‌ساز والفجر بتوانند قلب شما را شاد کنند.
- مصنوعی خواندن سیر نزولی قیمت‌های نفت تک محموله؛ ارائه دلایلی برای جلوگیری از کاهش بهای نفت خام؛ فراهم آوردن زمینه‌هایی برای ورود انرژی‌های جانشین نفت؛ لزوم تشکیل جلسه‌ی فوق‌العاده وزرای نفت اوپک و ارائه‌ی چند پیشنهاد؛ وضع صدور نفت ایران و تلاش‌های ناموفق عراق در این زمینه از موضوعات سخنان سیدمحمد غرضی وزیر نفت بود.
- مسائل مربوط به کنفرانس آینده‌ی سران کشورهای غیر متعهد؛ جنگ تحمیلی و توسعه‌ی مناسبات تانزانیا و ایران از موضوعات مذاکرات معاون سیاسی وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور تانزانیا‌ در آن کشور بود.
- در دیدار کلود شسون وزیر امور خارجه‌ی فرانسه با صدام حسین در بغداد، زمینه‌های مختلف هم‌کاری دو کشور؛ تأکید بر ادامه‌ی روابط با صمیمیت و هم‌کاری متقابل؛ اوضاع منطقه‌ی عربی و مسائل بین‌المللی مورد علاقه‌ی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کیهان: شسون اعلام کرد که شرکت فرانسوی آماده‌ی ادامه‌ی فعالیت خود در اجرای طرح‌های عمرانی‌ در عراق می‌باشد.
- خبرگزاری جمهوری اسلامی در مقاله‌یی جلوگیری از شکست عراق در جنگ؛ فروش تسلیحات و ناتوانی تأمین مالی عراق در جنگ از طریق خرید نفت بیش‌تر از عربستان را از اهداف وزیر خارجه‌ی فرانسه به عراق دانسته است.
- حداد رئیس مجلس عراق، پس از بازگشت از سیزدهمین اجلاس اتحادیه‌ی پارلمانی اعراب در مراکش، در بغداد گفت: مسئله‌ی قطع جریان نفت عراق از طریق سوریه و بسته شدن مرزهای دو کشور را در این اجلاس مطرح کرده است.
- انفجار بمب قوی در دفتر هواپیمایی عراق در بانکوک به وسیله‌ی مخالفان حکومت عراق موجب فروریختن کلی ساختمان شد.
- اخراج بدون حقوق و مواجب هزار کارگر و مهندس هندی که در عراق مشغول کارهای ساختمانی بودند.

ارسال نظر






captcha
ارسال