فائزون|۲۴ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15240 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۲۶

تاریخ شمسی

24 بهمن 1357

تاریخ قمری

15 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

13 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز به کار سرلشکر قره‌نی در محل ستاد ارتش و تشریح وضعیت نیروهای مسلح: ما‌‌ اینک وارث یک ارتش از هم‌پاشیده هستیم. اکنون ارتش دچار وضع نابسامان و از هم‌پاشیده‌ای است. وضع ما در مورد ارتش بحرانی است. در ارتش فعلی تصفیه اساسی و کلی صورت خواهد گرفت. 

- اعتراض پرسنل نیروی هوایی به انتصاب سپهبد مهدیون به کفالت‌‌ این نیرو و واکنش سرلشکر قره‌نی؛ اجتماع پرسنل نیروی هوایی در محوطه ستاد‌‌این نیرو در اعتراض به انتصاب سپهبد مهدیون به سرپرستی نیروی هوایی؛ اعتراض و تحصن پرسنل پایگاه هوایی بابلسر به‌‌این انتصاب؛ برکناری سپهبد مهدیون و انتصاب سپهبد آذربرزین به جای وی به دستور سرلشکر قره‌نی.

- اعلام حمایت مجدد پرسنل نیروی هوایی از انقلاب اسلامی‌ و امام‌خمینی؛ اطلاعات: نزدیک به هزار نفر از افسران نیروی هوایی به نشانه همبستگی با انقلاب خلق‌‌ایران در میدان بهارستان رژه رفتند. 

- اطلاعیه‌های کمیته انقلاب اسلامی‌و سازمان چریک‌های فدایی خلق درباره سلاح‌های موجود در نزد مردم ؛ کمیته انقلاب اسلامی‌: اشخاص با مراجعه به مساجد و گرفتن رسید، اسلحه خود را تحویل بدهند. مردم سلاح خود را به افراد غیرمجاز تحویل ندهند. سازمان چریک‌های فدایی:‌‌این سازمان با تشکیل کمیته‌های مرکب از مسؤولان سازمان و نمایندگان کمیته انقلاب اسلامی‌ جهت هماهنگی و نظارت در استفاده از تجهیزات مصادره شده و رفع اشکالات احتمالی موافقت کامل دارد.

- اخبار امروز کردستان: پادگان مهاباد در محاصره نیروهای مسلح حزب دمکرات کردستان. تشکیل شورای انقلاب در مهاباد به دستور عزالدین حسینی. انتصاب محمدمهدی کتیره به سرپرستی لشکر 28 سنندج به دستور دولت موقت. اعلامیه لشکر 28 سنندج مبنی‌بر اعلام آمادگی برای حفظ سرحدات کشور و وفاداری به انقلاب و امام خمینی.

- اعلام مواضع سازمان‌های سیاسی درباره ارتش و انتصاب‌های جدید و نیز خلع سلاح عمومی؛ جاما: مردم می‌خواهند به جای ارتش استعماری یک ارتش مردمی‌ در خدمت خلق قرار گیرد. نهضت رادیکال ایران: خلع سلاح مردم و جوانان انقلابی در شرایط فعلی مصلحت نیست. سازمان چریک‌های فدایی خلق: انحلال ارتش، اخراج مستشاران خارجی و تشکیل ارتش خلقی خواست ماست.

- اعلام موجودیت و برنامه از سوی سازمان‌های مختلف سیاسی ؛ حزب جمهوری‌خواه‌‌ ایران به رهبری دکتر عبدالحسین بقایی کرمانی: وجود تشکیلاتی قوی و مومن و متشکل را در برابر کسانی که‌‌ ایده آنان بر محور خفقان و چپاول دور می‌زند، لازم می‌دانیم. حزب‌توده: از رهبران تازة کشور می‌خواهیم ممنوعیتی را که توسط شاه به حزب ما تحمیل شده است، لغو کنند. دانشجویان پیشگام (وابسته به سازمان چریک‌های فدایی خلق): انقلاب خلق ما انقلابی دمکراتیک و ملی بود. سازمان چریک‌های فدایی خلق: رؤوس برنامه و مواضع ما انحلال ارتش و تمامی‌ارگان‌های حاکمیت رژیم سابق، لغو کلیه قراردادها و پیمان‌ها، لغو کلیه قوانین کارگری، تامین آزادی اجتماعات، به رسمیت شناختن آزادی‌های فرهنگی و قومی‌ خلقهای‌‌ ایران می‌باشد. 

- ابراز حساسیت مطبوعات داخلی و خارجی درباره چگونگی روابط‌‌ ایران و آمریکا؛ مطبوعات داخلی و گزارش تحرک‌های مشکوک ناوگان‌های خارجی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان ؛ از سوی دیگر، ورود ناوهای آمریکایی را به آب‌های‌‌ ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا (هادینگ کارتر) تکذیب کرد. مطبوعات خارجی و تفسیر و تحلیل از آینده روابط‌‌ ایران و آمریکا و اقدام‌های واشنگتن در منطقه ؛ نیویورک تایمز: روابط‌‌ ایران و آمریکا تیره خواهد بود زیرا رهبران انقلاب‌‌ ایران ضدآمریکایی هستند. دیلی نیوز: سقوط دولت بختیار ضربه فاجعه‌آمیزی برای نفوذ آمریکا در خاورمیانه بود. القبس: آمریکا از کشورهای خلیج‌فارس خواسته است یک فرماندهی متحد‌‌ایجاد کنند.

- اظهار نظر شخصیت‌ها و مطبوعات خارجی درباره آثار پیروزی انقلاب اسلامی‌: انورسادات: حوادث‌‌ایران نیاز به صلح بین اعراب و اسرائیل را در حال حاضر زیادتر کرده است. اسحاق رابین (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل): از دست دادن ایران برای غرب بزرگترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. الوطن (چاپ‌کویت): پیروزی کامل خلق‌‌ ایران حمایتی واقعی برای آرمان عرب خواهد بود. البعث (چاپ دمشق): جهان عرب و تمامی‌ جهان تحت تاثیر رویدادهای‌‌ایران قرار گرفته‌اند. الریاض (چاپ سعودی):‌‌ایران در آستانه ابهام پای می‌گذارد. البلاد (چاپ سعودی): خطرها و مشکلات زیادی‌‌ایران را تهدید می‌کند. روزنامه داوار (چاپ اسرائیل): هیچ دلیلی ندارد که اسرائیل از پیروزی خمینی خوشحال باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال