فائزون|۲۶ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15245 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۳۷

تاریخ شمسی

26 بهمن 1357

تاریخ قمری

17 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

15 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- اقدام‌های سازمان یافته در مخالفت با حفظ ارتش: راهپیمایی گروهی از دانشگاه صنعتی تا محل سکونت امام‌خمینی در حمایت از انحلال ارتش و تشکیل "ارتش خلقی". امام نمایندگان تظاهر‌کنندگان را به حضور نپذیرفتند. سخنرانی آقای‌هاشمی‌رفسنجانی به نمایندگی از امام برای تظاهرکنندگان و ابلاغ‌‌ این پیام که آنها خواسته‌های خود را از طریق منطقی بدون‌‌اینکه برداشت سوء و خرابکاری شود، ‌‌ایراد کنند. گردهمایی گروهی از نظامیان در دانشگاه صنعتی برای حمایت از انحلال کامل ارتش و کمک گرفتن از تجربه‌های نظری و عملی چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق و اعلام این‌که تا خواسته‌ای آنها عملی نشود از حضور در یگان‌ها خودداری می‌کنند. اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق در مخالفت با انتصاب‌های جدید در ارتش: کسانی که ترفیعات خود را در زمان رژیم شاه کسب کرده‌اند به هیچ‌وجه صلاحیت تجدید سازمان و فرماندهی ارتش ملی‌‌ایران را ندارند.

- درگیری مسلحانه در تبریز. اجتماع گروهی از مردم تبریز به تحریک گروه‌های مذهبی و غیرمذهبی در مقابل پادگان برای دریافت اسلحه. تشکیل ستاد مرکزی ارتش خلق به دستور آیت‌الله قاضی طباطبایی (نماینده امام‌خمینی در تبریز) و توزیع اسلحه بین جوانان. حمله جوانان مسلح به پادگان در ساعت 10 صبح و تسخیر آن و دستگیری سرلشکر بیدآبادی (فرمانده پادگان) و انتصاب سرتیپ ارزیلی به جای وی.

- پیام امام‌خمینی به ملت: الان قدم ثانی که شما باید بردارید و آن قدم سازندگی است. اعتصابات از روز شنبه باید شکسته بشود ؛ نه اجازه، حکم است. از تعرض به مراکز عمومی‌ و سفارتخانه‌ها باید جلوگیری کرد. تعرض چه به قوای ارتش، چه شهربانی و چه ژاندارمری تعرض به دولت اسلامی است.

ارسال نظر






captcha
ارسال