فائزون|۱۴ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15302 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۰۹

تاریخ شمسی

14 اسفند 1361

تاریخ قمری

19 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

5 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- حمل 20 دستگاه پل شناور توسط خودروهای اتریشی از ترکیه به عراق؛ ارسال 355 دستگاه تریلر حامل مهمات از کشورهای عربی به عراق؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی: فرانسه انواع رادارهای مراقبت زمینی با فناوری پیشرفته را دراختیار عراق گذاشت، این رادارها قادرند کلیه تحرکات و نقل‏وانتقالات زمینی نیروهای اسلام را تا شعاع 14 و 30 کیلومتری دقیقاً کنترل کنند؛ نخست‌وزیر مصر در مصاحبه با هفته‌نامه المجله ضمن اصیل و ریشه‌دار خواندن دوستی عراق و مصر، اعلام کرد مصر با تمام امکانات نظامی و سیاسی از عراق پشتیبانی خواهد کرد؛ یک مقام وزارت خارجه ژاپن هم از تعهد مصر برای فرستادن 50 تا 100 هزار سرباز به عراق خبر داد.

- برخورد 3 سرباز با مینی که افراد مسلح غیرقانونی در محور میاندوآب - مهاباد کار گذاشته بودند؛ مجروح‏شدن یک سرباز در سردشت به‏دست افراد مسلح غیرقانونی؛ کشف و خنثی‌سازی یک مین ضدتانک اسرائیلی در شرق مهاباد با تلاش نیروهای ژاندارمری؛ در حمله افراد گروه کومه‌له به نیروهای خودی در سنندج، 3 تن از مهاجمان زخمی و 2 تن کشته شدند؛ درخواست2 نفر از وابستگان حزب دمکرات برای دریافت امان‌نامه در پایگاه حماملار در شمال ارومیه.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از فعالیت‌های ستاد بازسازی و مرمت استان خوزستان.

- وضعیت عمومی جبهه‌های جنگ، برگزاری اجلاس سران جنبش عدم‏تعهد و آینده آن و اظهار امیدواری درباره تثبیت موقعیت غیرمتعهدها از محورهای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در یک گفت‏وگوی رادیویی پس از دیدار با امام خمینی بود. یادداشت آقای هاشمی رفسنجانی درباره دیدار امروز وی و آیت‌الله خامنه‌ای با امام خمینی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به دهلی‌نو؛ دیدار سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی با امام خمینی و گزارش اوضاع جبهه‌ها و روحیه رزمندگان به رهبر انقلاب.

- به‏دنبال تحریکات سیاسی و نظامی اخیر امریکا علیه لیبی و ورود ناوگان دریایی آن کشور به مرزهای آبی لیبی به‏بهانه دخالت لیبی در امور داخلی سودان، امروز آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور با ارسال پیامی به رئیس‌جمهور لیبی، حمایت ایران را از این کشور دربرابر هرگونه تحریکات تجاوزگرانه امریکا اعلام کرد.

- دیدار دکتر ولایتی با ناراسیما رائو همتای هندی خود در دهلی‌نو. در این دیدار وزیر خارجه هند اظهار امیدواری کرد که اجلاس در تصمیم‌گیری مثبت درجهت منافع مردم مستضعف جهان و حل مشکلات محرومان دنیا به موفقیت دست یابد؛ دیدار دکتر ولایتی با وزرای خارجه 9 کشور دیگر.

- تأکید محافل سیاسی بر قطعی‏نبودن موضوع حضورنیافتن صدام در اجلاس عدم‏تعهد. خبرگزاری خلیج: طارق عزیز نخست‌وزیر عراق، از تأیید کشورهای شرکت‌کننده برای میزبانی عراق در اجلاس هشتم خبر داده و از کشورهای غیرمتعهد خواسته است تا جهت پایان‏دادن به جنگ ایران و عراق بر تلاش‌های خود بیفزایند. رادیو صوت‌الجماهیر از تلاش نخست‌وزیر هند، برای پایان‏دادن به جنگ ایران و عراق خبر داد.

- گزارش رویتر از طرح جدید وزرای خارجه عرب برای خاتمه‌‏دادن به جنگ ایران و عراق: طبق این برنامه، سازمان ملل هریک از دو کشور ایران و عراق را که با شرایط ذکر‌شده مخالفت کنند تحریم خواهد کرد؛ لیبی در گفت‏وگوی وزیران خارجه عرب برای ارائه این طرح شرکت نکرد و سوریه با مطرح‏شدن موضوع جنگ در اجلاس مخالفت کرد. اقدام کارگروه سیاسی هفتمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به تشکیل یک هیئت ویژه درارتباط ‏با مسائل خاورمیانه؛ خبرگزاری رویتر: ایران با اعلام ضرورت الزام عراق جهت برقراری صلح، تلاش‌های جنبش عدم‏تعهد درجهت پایان‏دادن به جنگ را نقش‏برآب کرد.

- میدل ایست ریپورت: مذاکرات جنگ نفت در لندن بی‌وقفه دنبال می‌شود بی‌آنکه نتیجه قطعی و روشنی را به دنبال داشته باشد؛ خبرگزاری رویتر: پیوستن هیئت ایرانی به مذاکرات اوپک درباره قیمت نفت، امید به پیشرفت احتمالی مربوط به جلوگیری از سقوط قیمت جهانی نفت را افزایش داده است.

- انفجار در دفتر هواپیمایی فرانسه در بغداد ساختمان این دفتر را ویران کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال