فائزون|۱۴ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15303 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۱۲

تاریخ شمسی

14 اسفند 1357

تاریخ قمری

6 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

5 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- سخنان تیمسار مدنی (وزیر دفاع) درباره چگونگی فروپاشی ارتش شاه در روزهای 21 و 22 بهمن 1357؛ نقش ژنرال‌هایزر؛ برنامه‌های آتی نیروهای مسلح.

- تداوم پاکسازی ارتش ؛ اعلام بازنشستگی 32 تن از افسران ارتش و اعدام گروه دیگری از جمله: سرلشکر عبدالله خواجه‌نوری (رییس دادگاه‌های نظامی‌)، سپهبد فخر مدرس (رئیس دادرسی)، سرتیپ علی‌اکبر یزدجردی (فرماندار نظامی‌ مشهد)، سرلشکر احمد بیدآبادی (فرماندار نظامی‌ تبریز)، سرهنگ منصور زمانی (رییس زندان قصر).

- گزارش رویتر از خروج کلیه مستشاران انگلیسی از‌‌ ایران.

- اعلام خواسته‌های درجه‌داران و افسران پادگان ژاندارمری ونک (دکتر علی شریعتی) از قبیل تأسیس مسجد؛ عدم گماردن فرماندهی با درجه امیری در پادگان؛ حذف امتیازات اختصاصی افسران.

- اعتراض گروهی با عنوان "جامعه دانش‌آموزان سنندج" به وجود سانسور در رادیو و تلویزیون: اخطار می‌کنیم اگر تا 48 ساعت سانسور تحمیلی بر رادیو تلویزیون لغو نشود، دست به اعتصاب خواهیم زد.

- تحرک جریان قومی‌ در خوزستان: اجتماع گروه موسوم به "روشنفکران عرب خوزستان" در اهواز در حمایت از شناسایی حقوق فرهنگی و ملی خلق عرب و مشارکت اعراب در مجلس مؤسسان.

- تحرک جریان قومی‌ در سیستان و بلوچستان: صدور قطعنامه‌‌ای از "فرهنگیان سراوان" در حمایت از حق تعین سرنوشت خلق بلوچ، لغو قراردادهای خارجی، انحلال ارتش و‌‌ایجاد ارتش مردمی‌.

- گسترش سریع تشکیلاتی سازمان مجاهدین خلق در کشور: آغاز کار شاخه جنبش ملی مجاهدین در شاهرود، کاشان و آمل. انتشار اولین شماره روزنامه "پیام خلق" از جنبش مزبور.

- گزارش مراسم بزرگداشت دکتر محمد مصدق در احمدآباد کرج: حضور چشمگیر سازمان‌های فدایی خلق و مجاهدین خلق در مراسم. سخنرانی آیت‌الله طالقانی در دفاع و توجیه عملکرد دولت جدید ؛ از جمله درباره ارتش. سخنرانی مسعود رجوی درباره ارتش آمریکایی و انحلال آن به جای اعلام برنامه مرحله‌‌ای مجاهدین خلق. قرائت پیام سازمان چریک‌های فدایی خلق در ضدیت با حفظ و بقای ارتش و تاکید مجدد بر انحلال آن. خواندن پیام حزب توده و دعوت‌‌ این حزب از نیروهای ضدامپریالیستی به وحدت با یکدیگر. سخنرانی طاهر احمدزاده به عنوان پدر دو شهید فدایی (مسعود و مجید احمدزاده). سخنرانی نوه دختری دکتر مصدق (هدایت‌الله متین‌ دفتری) در حمایت از انحلال ارتش، مخالفت با خلع سلاح نیروهای انقلاب و‌‌ایجاد ارتش خلقی. انتقاد کیهان از برگزارکنندگان مراسم به دلیل انحصار‌طلبی و رفیق‌بازی و سانسور مطالب علی‌رغم محکوم کردن آن از تربیون. بی‌توجهی کیهان به غیبت انبوه نیروهای مذهبی در ‌‌این مراسم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- پیام عزالدین حسینی به مناسبت بزرگداشت دکتر مصدق: تجزیه‌طلبی اتهام ناجوانمردانه‌‌ای است که دشمنان ما و شما به رزمندگان خلق کرد وارد می‌کنند.

- نظر آقای فلسفی در تبیین اهداف و تشکیلات نظامی‌جمهوری اسلامی‌ و پاسخگویی به ابهام‌های مطروح‌شده از مخالفان درباره مفهوم جمهوری اسلامی‌.

- پیام آیت‌الله محمدباقر صدر (رهبر شیعیان عراق) به امام‌خمینی و اظهار امیدواری نسبت به پیروزی‌های متوالی و متعاقب اسلام در جهان.

- بازتاب انقلاب اسلامی‌ در خاورمیانه از نگاه صدراعظم اتریش (برونوکرایسکی): انقلاب‌‌ ایران تغییرهای کلی در صحنه سیاسی خاورمیانه فراهم آورده که هنوز پایان نیافته است. ‌‌این رویداد بدون هیچ شک و تردیدی در روابط بین کشورهای عرب و اسرائیل دگرگونی‌هایی به وجود آورده است.

- ابراهیم سوس (نماینده ساف در پاریس): نفت‌‌ ایران مانند حربه‌‌ای جهت پیشبرد مبارزات مردم فلسطین به کار گرفته خواهد شد.

- پاسخ منفی دولت سوئیس به درخواست دولت‌‌ ایران مبنی‌بر مسدود‌کردن حساب‌های‌ بانکی شاه‌‌مخلوع.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران از چگونگی خروج سفیر مراکش از تهران و تهدید فداییان اسلامی‌ مبنی‌بر ربودن وی جهت بازگرداندن شاه به‌‌ ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال