فائزون|۱۵ اسفند ۱۳۶۵

کدخبر : 15304 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۱۵

تاریخ شمسی

15 اسفند 1365

تاریخ قمری

5 رجب 1407

تاریخ میلادی

6 مارس 1987
 
خلاصه روز: 
- شش پاتک ناموفق عراق در منطقه حاج عمران. پاتک دیگر نیروهای دشمن در غرب کانال ماهی و تلفات سنگین آن‌ها. سقوط اولین هواپیمای "سوخو-22" عراق.

- جلسه اضطراری شورای فرماندهی عراق در پی عملیات کربلای7.

- بازتاب عملیات کربلای7: تحلیل کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک سوئیس از توانایی ایران در انجام دادن سه عملیات در یک زمان. گزارش نشریه "جینز دیفنس" از تلفات فراوان عراق در شلمچه و منجمد کردن جنازه کشته شده‌ها در این کشور.

- تعداد و نوع هواپیماهای ساقط شده عراق در منطقه شلمچه از قول یک خلبان اسیر عراقی. استفاده عراق از فضای کشورهای ترکیه و شوروی برای حمله به ایران.

- عراق دلیل توقف حمله به مناطق مسکونی ایران را درخواست رجوی اعلام کرد. رئیس جمهور ایران حمله به شهرها را لکه ننگی ابدی بر چهره عراق و حامیانش نامید و افزود: «[حمله به شهرها] به دلیل تأثیر مثبت در مقاومت مردم ایران متوقف شد و تا زمانی که عراق به مناطق مسکونی حمله نکند ما نیز حمله نخواهیم کرد.» خبرگزاری فرانسه دلیل توقف جنگ شهرها را تلاش دیپلماتیک ایران و فشار شوروی بر عراق اعلام کرد.

- حمله یک فروند هلی‌کوپتر به نفت‌کش قبرسی "وایز" در سواحل قطر. بازرسی چهار فروند کشتی در تنگه هرمز به‌وسیله نیروی دریایی ایران. گزارش خبرگزاری آلمان درباره افزایش حضور نظامی ابرقدرت‌ها در خلیج‌فارس. مخالفت وزیر دفاع عربستان با حضور نظامی قدرت‌های بزرگ در خلیج‌فارس.

- تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی بر اعزام هیئتی به ایران و عراق. درخواست این سازمان از سران پاکستان، کویت و ترکیه برای پیوستن به این هیئت. نگرانی وزیران خارجه ترکیه و عمان از ادامه جنگ. دیدار سفیر کویت در مسکو با گرومیکو برای ارائه نتایج اجلاس کنفرانس اسلامی.

- اهداف ابرقدرت‌ها در خلیج‌فارس. تلاش امریکا برای جلب هم‌کاری شوروی و دیگر کشورهای عضو دائمی شورای امنیت برای تصویب قطع‌نامه‌ای جدید علیه ایران. ابراز تمایل شوروی به تصویب قطع‌نامه‌ای جدید در شورای امنیت در دیدار شوارد نادزه با طارق عزیز و دکتر ولایتی. ابراز نگرانی جامعه اروپا و فرانسه از ادامه جنگ ایران و عراق.

- سخنان رئیس‌جمهور در خصوص تحولات اخیر جبهه‌های جنگ، ماجرای رسوایی مک فارلین و تناقض گویی ریگان. تأکید امامان جمعه قم و مشهد بر پایداری و ایثار در برابر فشارهای بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ.

- فروش تسلیحات به ایران و عراق. گزارش شبکه تلویزیونی ای.بی.سی. امریکا از کشورهای فروشنده سلاح به ایران. استعفای رئیس شرکت "بوفورس" سوئد به دلیل متهم شدن به فروش سلاح به ایران. قرارداد جدید تسلیحاتی ایران و آرژانتین. استیضاح دولت یونان به دلیل فروش سلاح به ایران. ارسال قطعات هواپیماهای جنگی به عراق از مصر.

- بررسی اوضاع نابسامان اقتصادی عراق در گزارش نشریه "وال استریت ژورنال".

ارسال نظر






captcha
ارسال