فائزون|۱۵ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15306 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۲۰

تاریخ شمسی

15 اسفند 1361

تاریخ قمری

20 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

6 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- با اضافه‏شدن تیپ10 سیدالشهدا(ع) به سازمان رزم قرارگاه نجف، این قرارگاه با تشکیل 4 قرارگاه فرعی طرح مانور قبلی خود را اصلاح کرد. براساس طرح جدید، قرارگاه عملیاتی نجف1 در سمت راست (شمال) در منطقه‌ای به عرض 7 و عمق 5 کیلومتر، قرارگاه نجف2 در وسط و در منطقه‌ای به عرض 7 تا 8 کیلومتر، قرارگاه نجف4 در سمت چپ (جنوب) در منطقه نسبتاً هموار جنوب حمرین به عمق 6 تا 9 کیلومتر، مأموریت داشتند با شکافتن خط ضمن انهدام نیروهای دشمن در جنوب حمرین، جنوبی‌ترین بخش این ارتفاع را تصرف کنند. در این مرحله قرارگاه نجف3 احتیاط قرارگاه نجف بود. در مرحله بعدی عملیات نیز یگان‌های قرارگاه نجف3 با حمایت نجف1 و 2 مأموریت تصرف ارتفاع فوقی (به عمق 5/5 تا 5/6 کیلومتر) را بر عهده داشت و نجف4 احتیاط قرارگاه نجف در این مرحله بود.

- نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) از اول تا پانزدهم اسفند، عملیات‏های متعدد علیه نیروهای نظامی و امنیتی عراق در مناطق کردنشین این کشور اجرا کردند.

- اعزام نیروهای داوطلب از سراسر کشور برای پیوستن به رزمندگان اسلام، پشتیبانی آنان و بازسازی مناطق آسیب‌دیده.

- تیراندازی یک‏ساعته گروه‌های مسلح غیرقانونی در نقاط مختلف شهر مهاباد موجب تعطیلی مغازه‌ها، شهادت یکی از اهالی شهر و کشته‏شدن یکی از مهاجمان شد؛ زخمی‏شدن یک سرباز ژاندارمری در حوالی پایگاه گوگ‌تپه در محور مهاباد - میاندوآب براثر برخورد با مین؛ کشف و خنثی‌سازی سه مین ضدتانک و ضدنفر در اطراف پایگاه کوسه‌کهریز در شمال‏غربی مهاباد؛ تسلیم‏شدن 2 تن از افراد حزب دمکرات و یک تن از وابستگان به سازمان‌ کمونیستی راه کارگر به نیروهای سپاه سنندج.

- دستگیری مسئول تشکیلات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) شاخه بروجرد با تلاش نیروهای سپاه؛ دستگیری یکی از افراد فعال در بخش انتقال نیروهای سازمان مزبور در تهران؛ دستگیری 2 تن از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در پست بازرسی مراغه؛ در اهواز یکی از افراد تشکیلات سازمان کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر که حوزه فعالیت او شرکت نفت بود، دستگیر شد.

- تصمیم درباره ‌شدت‏بخشیدن به عملیات علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی در کردستان در بهار سال آینده‌، یادآوری عملیات مهم آزادسازی جاده پیرانشهر - سردشت از دست گروه‌های مسلح ضدانقلاب و تأثیر آن در اقدامات گروه‌های مسلح و سرنوشت منطقه کردستان، محدود‏شدن امکان مانور سیاسی و نظامی گروه‌های معارض، عزم آنها برای خروج از ایران و... از سخنان ابراهیم سنجقی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، می‌باشد.

- نهاد ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: رئیس‌جمهور ایران در هفتمین اجلاس غیرمتعهدها شرکت نخواهد کرد و به‏جای ایشان میرحسین موسوی نخست‌وزیر در این نشست حضور می‌یابد؛ انصراف آیت‌الله خامنه‌ای از شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها پیرو مشورت با امام؛ تحلیل خبرگزاری فرانسه درمورد لغو سفر آیت‌الله خامنه‌ای به دهلی‌نو؛ رئیس‌جمهور در پیامی به خانم گاندی خواستار تلاش بیشتر اعضای جنبش غیرمتعهدها در راه استقلال این نهضت شد.

- نخست‌وزیر پیش از ترک تهران به قصد دهلی‌نو برای حضور در اجلاس هفتم غیرمتعهدها، در گفت‏وگویی انتظارات ایران از جنبش عدم‏تعهد و برنامه‌های ایران در این سفر را تشریح کرد. مصاحبه دکتر ولایتی درباره موضع ایران در قبال تلاش‌های انجام‏شده برای خاتمه‏دادن به جنگ، پیشنهاد عراق برای برگزاری هشتمین اجلاس غیرمتعهدها در بغداد، مسئله افغانستان و چشم‌انداز ایران درخصوص جنبش عدم‏تعهد.

- خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری تاس، خبری را درباره ملاقات سفیران ایران و عراق با وزیر خارجه شوروی اعلام کرد که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیم با برگزاری اجلاس غیرمتعهدها داشته باشد.

- وزیر خارجه یوگسلاوی: ما عقیده داریم این اجلاس تقریباً آخرین فرصت برای پایانی عادلانه و دیرپا بر جنگ ایران و عراق است؛ ولیعهد اردن اظهار امیدواری کرد اجلاس سران عدم‏تعهد برای پایان‏دادن به جنگ ایران و عراق تصمیمات و پیشنهادهایی اتخاذ کند؛ اظهارات امیر قطر درمورد لزوم پایان‏بخشیدن به جنگ ایران و عراق.

- المجله: درخواست عراق از مصر برای ازسرگیری هرچه زودتر فعالیت مرکز بازرگانی عراق در قاهره و مرکز بازرگانی مصر در بغداد.

- اوضاع اقتصادی عراق، میزان نیاز ماهانه این کشور به ارز خارجی، میزان کمک کشورهای عربی منطقه به عراق و تأثیر عمومی اقتصاد عراق بر کویت ازجمله موضوعاتی است که روزنامه اینترنشنال تریبون (چاپ لندن) به آن پرداخته است.

- تحلیل رویتر درباره آخرین تحولات گفت‏وگوهای هشت کشور عضو اوپک در لندن، تأثیر اوضاع فعلی در بازارهای نفت، احتمالات آینده این گفت‏وگوها و نقش ایران در این کشاکش‌ها.

- دفتر جنبش مجاهدین عراق مسئولیت انفجار دفتر هواپیمایی فرانسه در بغداد را به عهده گرفت. رادیو اسرائیل: سخنگوی وزارت کشور عراق، ایران و سوریه را به خرابکاری در عراق متهم کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال