فائزون|۱۵ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15307 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۲۳

تاریخ شمسی

15 اسفند 1357

تاریخ قمری

7 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

6 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- اخبار امروز نیروهای مسلح: احضار کلیه نظامیان به یگان‌ها و پادگان‌ها به دستور ستاد ارتش برای سازماندهی مجدد آن. اطلاعیه ستاد ارتش مبنی‌بر‌‌ این‌که کاهش مدت نظام وظیفه شامل سربازان در حال خدمت نمی‌شود. درخواست مدنی (وزیر دفاع) از امام جهت صدور عفو عمومی‌ نظامیان خاطی. سخنان مدنی درباره خریدهای خارجی و کاهش افراد ارتش. 

- هشدار آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به طرح مسأله انحلال ارتش و ارائه پیشنهادهایی برای نیروهای مسلح: ارتشیان هم در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی‌ سهم دارند. همه ارگان‌ها باید متحول شوند: چرا برای ارتش انحلال مطرح می‌شود؟ ‌‌این یک توطئه خطرناک است به نفع بیگانگان و برای قدرت گرفتن ضدانقلاب. تجدید سازمان ارتش و نوسازی آن لازم است. ارتش باید از وابستگی به کارشناسان خارجی نجات یابد. سازماندهی یک نهاد انقلابی برای پاسداری از انقلاب ضروری است، اما نمی‌تواند جانشین ارتش بشود.

- گزارش فرماندة لشکر 28 کردستان درباره بروز اختلاف بین پرسنل تیپ 2 سقز؛ احتمال وقوع درگیری در تیپ؛ عدم اطاعت از فرماندهان موجود که از سابق مانده‌اند و درخواست فرماندهان مردمی‌.

- گزارش ناآرامی‌های سنندج و نیز تجمعات و راهپیمایی‌ها به نفع انقلاب اسلامی‌ و مفتی‌زاده.

- نامة سرگشاده حزب دمکرات به امام‌خمینی در مورد حق تعیین سرنوشت خلق‌های‌‌ ایران: از امام می‌خواهیم ضمن رهنمودهایی به دولت بازرگان، دولت را وادار کند تا مسأله تامین حقوق ملی خلق‌های ستمدیده را در برنامه خود بگنجاند.

- بهره‌برداری گروه‌های چپ غیرمذهبی در پوشش گرایش‌های قومی‌ ترکمن صحرا از مسألۀ زمین در جهت گسترش نفود خود در منطقه. اطلاعیه کانونی فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن: دهقانان زمین‌های غصب‌شده را باز پس می‌گیرند و با‌‌ایجاد شورای موقت و نیروی قهری در مقابل عوامل ارتجاعی مقاومت می‌کنند.

- درخواست جبهه دمکراتیک ملی مبنی‌بر محو بنیادها و نهادهای ضدانقلابی ارتش و احتراز از بازسازی آن و تایید خودمختاری داخلی خلق‌های‌‌ ایران و نیز محکوم کردن هرگونه انحصارطلبی و تعصب عقیدتی و تصریح‌‌ این‌که تفکر ارتجاعی در شؤون مملکتی نفوذ عمیق دارد.

- گزارش از شانزدهمین پلنوم (مجمع عمومی‌) کمیته مرکزی حزب توده‌‌ ایران و تصمیم‌گیری حزب جهت تشکیل سازمان مخفی نظامی‌.

- سخنان امام خمینی در تقبیح ادامه وضع طاغوتی در وزارتخانه‌ها و اداره‌های دولتی و دادگستری؛ لزوم رعایت حجاب اسلامی‌ در اداره‌های دولتی؛ لزوم پرهیز از تزیینات، تجملات و توجه به ظواهر مؤسسه‌های دولتی و تصریح بر‌‌ این‌که ملت عدالت می‌خواهد نه کاخ؛ تاکید بر استقلال از غرب و رنگ غرب از جمله در عنوان نظام جدید و‌‌ این‌که جمهوری دمکراتیک یعنی جمهوری غربی.

- فروش اولین محموله نفتی‌‌ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ به بهای هر بشکه بیست دلار؛ یعنی بالاتر از قیمت تعیین شده در اوپک.

ارسال نظر






captcha
ارسال