فائزون|۱۷ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15312 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۰:۳۲

تاریخ شمسی

17 اسفند 1361

تاریخ قمری

22 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

8 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- تجاوز ناموفق هواپیماهای عراقی به آسمان شهرهای خرم‌آباد و ایلام؛ مجروح‏شدن 6 تن و تخریب 10 باب ساختمان در گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر در روزهای گذشته.

- در عملیات‌های نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) و نیروهای اتحادیه میهنی کردستان (طالبانی‌ها) در شهرهای سیدصادق و سلیمانیه 16 نظامی عراقی کشته یا مجروح شدند که یکی از فرماندهان نظامی سردار جاف هم جزء کشته‌شدگان بود.

- در کمین افراد حزب دمکرات کردستان به خودرو حامل بارزانی‌ها در سه کیلومتری "بند" در جنوب‏غربی ارومیه، 6 نفر از بارزانی‏ها کشته یا مجروح شدند؛ انهدام یک خودرو جهاد سازندگی به‏دست عوامل حزب دمکرات کردستان؛ تهدید روستاییان بخش سرشیو مریوان توسط عناصر گروه کومه‌له برای وادارکردن آنها به خدمت به این گروه؛ عوامل کومه‌له 40 بار قاطر اسلحه و مهمات از دولت عراق در روستای بژوه در جنوب سردشت تحویل گرفتند؛ 6 تن از اعضای حزب دمکرات و گروه کومه‌له در تکاب، سلماس و سردشت تسلیم نیروهای سپاه شدند.

- دستگیری 7 فرد نفوذی در سپاه و بسیج شهر ایذه، این افراد قصد ترور امام‏جمعه و حاکم شرع شهر را داشتند و 2 تن از آنان از محافظان امام‏جمعه و مسئول دادسرای ایذه بودند؛ دستگیری 4 تن از افراد رده‌بالای سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در زنجان و کشف یک خانه متعلق به تشکیلات اتحادیه کمونیست‌ها در همین شهر؛ دستگیری یکی از افراد سازمان کمونیستی پیکار در تبریز.

- نقش اساسی مردم در پیشبرد اهداف انقلاب، تأثیر اقدامات داوطلبانه مردم در رفع تنگناها و تقبیح نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه شمال کشور، از محورهای اصلی سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با گروهی از اعضای سپاه پاسداران، بسیج و کمیته‌های انقلاب اسلامی شهرستان رشت بود.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از دیدار و گفت‏وگوی نخست وزیر با حافظ اسد (رئیس‌جمهوری سوریه)، دانیل اورتگا (هماهنگ‌کننده شورای بازسازی ملی نیکاراگوئه)، عبدالسلام جلود (نخست‌وزیر لیبی)، شاذلی بن جدید (رئیس‌جمهوری الجزایر) و استامبولیچ (رئیس‌جمهور یوگسلاوی)؛ حجت‌الاسلام محمود دعایی نماینده مجلس و عضو هیئت نمایندگی ایران در اجلاس عدم‏تعهد، درباره میانجیگری مصر بین ایران و عراق گفت: کشوری که کمک نظامی به عراق می‌کند و باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود چگونه می‌تواند میانجی باشد.

- سخنان  نخست‌وزیر، درباره اعمال فشارهای غیررسمی به ایران برای سازش با عراق و گزارش وی از ملاقات‌های خود با سران کشورهای سوریه، یوگسلاوی، لیبی، الجزایر، تانزانیا، موزامبیک و... .

- رویتر به نقل از مقامات رسمی هند، اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور موضوع پایان‏یافتن جنگ ایران و عراق را در گفت‏‌وگوهای خود با رهبران کشورهای مختلف دنبال می‌کند. آقای دعایی درمورد سخنان روز گذشته خانم گاندی درباره خاتمه‏دادن به جنگ گفت: ما امیدواریم برای اولین‏بار متجاوز در جمع غیرمتعهدها سرکوب و فکر تجاوز برای همیشه دفن شود؛ بازتاب سخنان آقای دعایی در خبرگزاری هندی ام.ان.ای؛ خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: یک عضو هیئت ایرانی به سخنان گاندی به‌شدت واکنش نشان داده و گفته است خدمتی که می‌شود به جنبش عدم‏تعهد کرد این است که عراق را از آن اخراج کنند.

- دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در اجلاس غیرمتعهدها خواهان پایان جنگ ایران و عراق شد. امیر کویت نیز در بخشی از سخنان خود در این اجلاس بدون اشاره به هجوم سراسری عراق به ایران و حمایت ضمنی کشورش از عراق همین درخواست را مطرح کرد. یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم از ایران و عراق خواست تا فوراً این جنگ فرساینده را متوقف سازند. طالب ابراهیمی وزیر خارجه الجزایر از ادامه کوشش‌های میانجیگرانه الجزایر برای پایان جنگ ایران و عراق خبر داد. طه یاسین رمضان معاون نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه با روزنامه کویتی الوطن گفت که کشورش امیدی به موفقیت اجلاس دهلی‌نو برای پایان‏دادن به جنگ عراق و ایران ندارد.

- اتفاق‏نظر اکثر کشورهای عضو جنبش عدم‏تعهد درمورد میزبانی عراق در اجلاس هشتم؛ رادیو ابوظبی میزبانی عراق در اجلاس آتی را حتمی اعلام کرد؛ احمد عزیزی قائم‌مقام وزارت امور خارجه: انتخاب احتمالی بغداد به‏عنوان محل آتی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به‏معنی تزلزل در مواضع جنبش درمورد حفظ اصول آن و نادیده‏گرفتن تجاوز به زور به یک کشور غیرمتعهد است.

- نبود اراده‌ای جدی در راه‌اندازی صندوقی برای پرداخت خسارت‌های جنگی ایران ازسوی کشورهای عضو جنبش عدم‏تعهد و تبلیغاتی‏بودن این نوع خبرها  در تحلیل خبرگزاری جمهوری اسلامی . گزارش روزنامه هندوستان تایمز درباره پیشنهاد ایران برای معرفی طرف متجاوز و پیشنهاد عراق برای اخراج ایران از جنبش عدم‏تعهد.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از پخش کتابچه‌ای به نام انقلاب و تروریسم در ایران در میان خبرنگاران خارجی در محل مطبوعات اجلاس سران غیرمتعهد و استقبال خبرنگاران از آن.

- مصاحبه طه یاسین رمضان معاون نخست‌وزیر عراق با روزنامه کویتی الوطن درباره نتایج سفرش به شوروی.

- آغاز کار جلسه اصلی و غیررسمی اوپک با شرکت 13 وزیر نفت عضو کشورهای صادرکننده نفت با حضور 250 خبرنگار، فیلم‌بردار و عکاس خبری در لندن؛ این جلسه به‏علت اختلافات موجود بدون دستیابی به توافقی در قیمت نفت نیمه‌کاره رها شد. سیدمحمد غرضی: ایران هیچ‌گاه پیشنهادهای کاهش قیمت نفت را نخواهد پذیرفت، تنها مطلبی که ما از آن دفاع می‌کنیم تثبیت قیمت 34 دلار برای هر بشکه نفت است. وزیر نفت ونزوئلا توافق کشورهای صادرکننده نفت درمورد قیمت و میزان تولید را بدون شرکت ایران تکذیب کرد.

- هشدار معاون وزارت دفاع امریکا درباره گسترش دامنه جنگ ایران و عراق.

- تصمیم کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل برای اعزام نماینده‌ای به ایران و تهیه گزارشی درباره آزادی‌های اساسی در ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال