فائزون|۱۹ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15326 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۲:۰۳

تاریخ شمسی

19 اسفند 1361

تاریخ قمری

24 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

10 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- با افزایش تحرکات نیروهای خودی در عقبه‌های منطقه عملیاتی والفجر1 و لزوم سامان‏دادن به وضع امنیتی منطقه، "کمیسیون تأمین منطقه" با شرکت مسئولان سیاسی و انتظامی دهلران، موسیان و عین‌خوش و برخی مسئولان قرارگاه‌های نظامی تشکیل و تصمیماتی درباره ایجاد پاسگاه‌های دژبانی در نقاط مهم، صدور کارت تردد و... اتخاذ شد.

- در حمله موشکی هواپیماهای عراقی به یک کاروان شامل 6 کشتی در خور موسی، یک کشتی تجاری ایران که حامل برنج و ابزار نظامی بود آسیب دید و 4 تن از کارکنان شهید شدند؛ حمله جنگنده‌های عراقی به مقر تیپ 30 نیروی زمینی ارتش در سومار.

- مشروح نیروهای اعزامی و کمک‌های مردمی از سراسر کشور به جبهه‌های جنگ.

- پاک‌سازی 3 روستا در محور اشنویه - نقده که محل تجمع حزب دمکرات کردستان بود در عملیات مشترک سپاه و حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها). اعتراف به کشته‏شدن 10 نفر در این عملیات در بیانیه حزب دمکرات کردستان ایران؛ ناکامی افراد حزب دمکرات در حمله به پایگاه براسپی در جنوب‏غربی سلماس؛ پاک‌سازی روستای ورگل در شمال سردشت، با تلاش نیروهای سپاه، ارتش و پیش‏مرگان مسلمان کرد.

- در حمله عوامل حزب دمکرات و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به نیروهای ژاندارمری تأمین جاده در حدفاصل امام‌کندی و کارخانه قند (محور ارومیه - سلماس) 5 تن از نیروهای خودی و بومی مجروح شدند؛ اقدام افراد مسلح غیرقانونی به اخاذی از مسافران یک اتوبوس در گردنه قوشچی؛ ترور یکی از اهالی شهر بوکان به‏دست عناصر مسلح ضدانقلاب؛ دستگیری 2 تن از افراد حزب دمکرات توسط نیروهای سپاه در روستای اوزون‌دره مهاباد.

- دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت سالگرد صدور منشور خودمختاری ازسوی رژیم عراق پیام تبریکی به صدام حسین ارسال کرد.

- شهادت سرهنگ سپهری معاون ناحیه ژاندارمری خوزستان، در مراسم صبحگاه مشترک ژاندارمری، شهربانی و کمیته،به‏دست یک سرباز که عضو سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود . شخص مهاجم دستگیر شد؛ ترور دکتر حسین رضایی توسط افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران و زخمی‏شدن یک کارگر شهرداری در این حادثه؛ دستگیری 5 نفر از وابستگان به این سازمان در آستانه اشرفیه و لاهیجان، 4 تن از این افراد قبلاً هم دستگیر و عفو شده بودند؛ کشف یک خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در میانه و دستگیری ساکنان آن. دستگیرشدگان اعتراف کردند که قصد ایجاد انفجار در محل برگزاری نمازجمعه و ترور امام‏جمعه، دادستان انقلاب و فرمانده سپاه میانه را داشته‌اند.

- تشکیل جلسه شورای عالی دفاع به ریاست آیت‌الله خامنه‌ای.

- محورهای سخنان رئیس‌جمهور ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی: پاسخ به گفته‌های اخیر مقامات عراقی در دهلی‌نو، نگاه ایران به جنبش عدم‏تعهد، بیان دیدگاه‌های ایران در قبال پیشنهادهای صلح و تأکید بر ایستادگی ایران بر مواضع اعلام‏شده دراین‏باره و توصیه به اجلاس غیرمتعهدها برای موضع‌گیری دربرابر حوادث جاری لبنان، مخالفت با برگزاری هشتمین اجلاس سران عدم‏تعهد در بغداد، بی‌اعتباری مصر برای ایفای هرگونه نقش میانجیگرانه در جنگ ایران و عراق، لزوم استقلال بیشتر جنبش عدم‏تعهد از نفوذ قدرت‌های جهانی و ضرورت مستقل‏بودن اوپک و تثبیت قیمت جهانی نفت.

- قدردانی از ایثارگران بسیج، اشاره به عملکرد گروه‌های چپ در اوایل انقلاب در محیط‌های کارگری و سپاسگزاری از هوشیاری کارگران در بی‌اثر کردن این اقدامات از موضوعات سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در دیدارهای جداگانه وی با گروهی از جانبازان بسیج و اعضای شورای مرکزی خانه‌های کارگر سراسر کشور بود.

- سخنرانی نخست وزیربا محوریت مناقشه ایران و عراق در هفتمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‏تعهد در دهلی‌نو. وی در سخنان خود ضمن اشاره به نقش امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و تهدیدهای آن کشور مبنی‏بر قطع کمک به سازمان ملل درصورت اخراج این رژیم، پیشنهادهایی برای تأمین بودجه مورد نیاز سازمان ملل ارائه داد؛  مصاحبه مطبوعاتی میرحسین موسوی در حاشیه این اجلاس درباره پایان جنگ ایران و عراق.

- بازتاب سخنان نخست‌وزیر کشورمان در رسانه‌های خارجی. خبرگزاری فرانسه: ایران امروز امیدها برای پایان جنگ را از بین برد. رادیو امریکا: نخست‌وزیر ایران از تغییر موضع رژیم اسلامی درمورد پایان جنگ خودداری کرد.

- خبرگزاری فرانسه از ناکامی تلاش‌های عراق برای میزبانی اجلاس هشتم غیرمتعهدها خبر داد.

- سخنان وزیر سپاه و حسن روحانی نماینده مجلس در مراسم چهلمین روز شهادت 6 تن از فرماندهان سپاه درباره پیشرفت‌ نظامی سپاه و راهبرد این نهاد در ابعاد بین‌المللی، استقلال تسلیحاتی نیروهای جمهوری اسلامی ایران، پشتیبانی قدرت‌های نظامی و اقتصادی از عراق، نقش اساسی مردم در جنگ تحمیلی و... .

- ایجاد تحول در روابط اقتصادی با ترکیه، امضای قرارداد با آن کشور برای افزایش 40 درصدی صدور نفت از خاک ترکیه، غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدام دولت سوریه در بستن راه صدور نفت عراق و تأثیر این اقدام در اقتصاد بحران‌زده عراق و... محور گفت‏وگوی طه یاسین رمضان معاون نخست‌وزیر عراق با نشریه الوطن العربی است.

- یونایتدپرس: پایان نهمین دور گفت‏وگوهای وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در لندن بدون دستیابی به نتیجه؛ رادیو کلن: ایران و نیجریه همچنان با پیشنهاد کاهش بهای نفت مخالفت می‌کنند؛ رویتر: تفاهم وزرای نفت اوپک درمورد کاهش قیمت نفت؛ آسوشیتدپرس: توافق نسبی وزرای نفت اوپک درمورد سیاست‌هایی که هدفش جلوگیری از سقوط قیمت نفت جهان است؛ یونایتدپرس: ایران مخالف کاهش قیمت پایه نفت است.

- روزنامه نیهون کیزایی از واکنش ایران به خودداری شرکت‌های نفتی ژاپن از عمل به تعهدات خود برای خرید مقدار نفت تعیین‌شده در قراردادهایشان با شرکت نفت ایران خبر داد.

- آساهی شیمبون: کمپانی‌های ژاپنی با تقاضای عراق برای به‏تعویق‏انداختن پرداخت بدهی‌های 68/1 میلیارد دلاری سفارش‌های ساختمانی عراق به این کمپانی‌ها موافقت خواهند کرد.

- گزارش آسوشیتدپرس از اولین واکنش آشکار کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج‏فارس به مسئله نشت نفت یکی از چاه‌های نفتی ایران درپی احتمال ورود لکه نفتی به سواحل این کشورها.

ارسال نظر






captcha
ارسال